عبدالرزاق موسوی: فساد و تبعیض به اوج رسیده است / با نام اسلام برخلاف اسلام عمل میکنیم!
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود به تذکرات صریحی در موضوعات مهم مدیریت این شهر پرداخت.
به گزارش ریواس جنوب، سید عبدالرزاق موسوی در چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات اقتصادی فعلی مردم و نهادهای مدیریتی، در خصوص وضعیت افسارگسیختهی فساد و تبعیض و همچنین عملکرد مدیران حوزه شهرداری، هشدار داد.
متن کامل نطق پیش از دستور این عضو شورای شهر در ادامه میآید:
خدمت تمامی همکاران، مهمانان و خبرنگاران و اصحاب رسانه و شهروندان گرامی عرض سلام و ادب و احترام دارم.
در این هفته روزهای مهمی داشته و داریم، سالروز فرمان مشروطیت و روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، روز خبرنگار، روز جهاد دانشگاهی و شهادت امام محمد تقی علیه السلام، روز تشکلها و مشارکت اجتماعی همه این روزها را گرامی می داریم.
به همه خبرنگاران و اصحاب رسانه که در بیان واقعیات جامعه و آگاهی بخشی آن، تلاش می کنند خداقوت عرض می کنم.
سالروز شهادت امام محمد تقی را تسلیت عرض مینمایم. اجازه می خواهم به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نطق امروز را با کلامی و فرازی از نهج البلاغه و فرمایشات امام علی (ع) شروع کنم. امام در فرازی از نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی می فرمایند: «و قلب خود را سرشار از محبت و رحمت نسبت به مردم بساز و هم چون حیوان درنده نسبت به آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت دانی که مردم دو گروهند یا برادران دینی تواند و یا انسانهایی همانند» در فرازی از وصیت نامه خویش به امام حسن (ع) می فرمایند: «پسرم خود را میزان بین خود و دیگران قرار بده بنابراین انچه برای خود دوست داری برای دیگران هم دوست بدار و هر چه برای خود نمی خواهی برای دیگران هم نخواه. به کسی ستم مکن چنانکه دوست داری به تو ستم نشود و نیکی کن چنانکه علاقه داری بر تو نیکی شود، آنچه را از غیر خود زشت می دانی از خود نیز زشت بدان» این نگاه اسلامی به انسان و حقوق اوست.
یکی از مصادیق عملی بزرگداشت مردم و رعایت حقوق و کرامت انسانی آنان، تلاش در جهت خدمت رسانی عادلانه، شایسته و متناسب با شأن و جایگاه شهروندان است. نگاه بزرگان ما به انسان و حقوق آنان را در دو فراز پیش گفته، می توان دریافت. انتخاب مدیران شایسته، انساندوست دانا و با تجربه بخشی از این اقدام است. این کلام معصوم (ع) را فکر می کنم همه ما باید در انتخاب مدیران مبنا قرار دهیم که می فرمایند: «از کارگزاران حکومت کسانی را انتخاب کن که اهل تجربه و حیاء هستند و از خانواده های شایسته و در اسلام پیش قدم ترند چرا که اخلاق آنان کریمانه تر و خانواده ایشان سالم تر و مردمی کم طمع تر و در ارزیابی عواقب امور دقیق ترند.»
** بخش عمده مشکلات امروز جامعه نتیجه عملکرد مدیران است
ما به مدیرانی در شهرداری و همه ادارات نیاز داریم که ضمن برخورداری از تخصص در حوزه مدیریتی خود با اصول مدیریت آشنا و در رعایت اخلاق، پای بندی به قانون و امانتداری الگوی مردم باشند. باور کنیم بخش عمده مشکلات امروز جامعه نتیجه عملکرد مدیران است.
از آغاز فعالیت شورا بر این اصل مهم که خدمات را باید با کیفیت، با کمترین هزینه، در سریعترین زمان و قابل دسترس برای همه ارایه کنیم، هم شورا و هم شخص شهردار تأکید کردند، کمیته ای در کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل و قرار شد ظرف مدت مقرر اولین اقدامات در این جهت و با عنوان کمیته آسان سازی صورت گیرد. مقرر شد دفاتر خدماتی ماده ۳۳ و تسهیلگری در نحوه ارایه خدمات و هزینه های دریافتی آنان بازنگری شود، راهکارهای سرعت بخشیدن با کیفیت خدمات ارایه و عملیاتی شود.
اما برابر گزارش های دریافتی، برخی مدیران شهرداری در این جهت تلاش لازم را ندارند و حتی بعضاً اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کمیسیونها قرار نمی دهند.
موضوع مهم دیگر برنامه ریزی در شهرداری و مسئولیت شورای شهر در این زمینه است. همه ما می دانیم امروز اداره امور یک خانواده کوچک هم بدون برنامه ممکن نیست. بسیاری از مشکلات ما در این کشور ناشی از سلیقه ای عمل کردن و بی برنامگی است. ما در کشور برنامه پنج ساله داریم، لیکن در پایان گزارش داده نمی شود که چقدر از این برنامه اجرا شده است. قانون تصویب می کنیم در آن تعدادی آیین نامه می بینیم، نظارت نمی کنیم، آیا این آیین نامه ها تهیه شده است؟ یا خیر؟ آیا قانون اجرا می شود؟ در همین موضوع فساد، قانونی تحت عنوان قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با مفاسد در سال ۸۷ تصویب شده است، تعدادی آیین نامه در آن پیش بینی شده است، آیا این آیین نامه تصویب شده است چرا این قانون اجرا نمی شود؟ چه کسانی از مبارزه با فساد و تبعیض ضرر می کنند؟ منافع چه کسانی تهدید می شود؟ گیر همین جاست.
موضوع نظارت در کشور فراموش شده است، یکی از مهمترین راههای نظارت، نظارت همگانی است. ما باید مردم را درگیر کنیم. مبارزه با فساد تبعیض و فقر در گرو شفافیت و حضور مردم است. همان طور که مردم در دفاع مقدس از کشور دفاع کردند، در مبارزه با فساد و تبعیض هم حضور مردم ضروری است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولتمردان گزارش دهند، چکار کرده اند؟ البته ما هم در حد خودمان باید جواب بدهیم.
** شهرداری از برخی قوانین و برنامههای مدیریت شهر منحرف میشود
در شهرداری از اول تأکید بر اقدام بر اساس برنامه داشته ایم. شهردار محترم هم در فرصتهای مختلف همین را تأکید کرده اند، اما در عمل اتفاق دیگری می افتد!
ما برای اداره شهر سه برنامه داریم، دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت. برنامه دراز مدت همان برنامه بیست ساله توسعه شهر است که متولی آن شهرداری است. همایشی را مدتی قبل برگزار کردند. شهرداری باید به صورت منظم گزارش برنامه را ارائه دهد. در ستاد برنامه ریزی آن نماینده شورا حضور دارد، تاکنون یک جلسه در طول این یکسال تشکیل نشده است! بنابراین در همین مورد شهرداری حداقل شکل قضیه را رعایت نمی کند، چه کسی باید پاسخ دهد؟
دوم، برنامه میان مدت، برنامه پنجساله شهرداری است. در سال قبل به دلیل نبودن فرصت، شورا اجازه داد یکسال به تأخیر بیفتد، برابر اطلاعی که داریم حوزه برنامه ریزی کار را پیش برده است، شهرداری برنامه زمان بندی را بطور کتبی اعلام کرده است، انشالله دوستان براساس برنامه اقدام کنند، کمیسیونهای شورا هم نهایت همراهی را بکنند تا برنامه به موقع بررسی و تا پایان آبان ماه به تصویب شورای شهر برسد و شهرداری بر اساس آن بودجه سال ۹۸ را تنظیم کند.
سوم، برنامه کوتاه مدت که همان یکساله شهرداری و سند بودجه سالیانه است، در موضوع سند بودجه چند نکته لازم به یادآوری است، اول گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ یعنی گزارش درآمد و هزینه و میزان تحقق آن باید تا پایان اردیبهشت به شورا ارایه می شد که انجام نشده است. اکنون در نیمه ماه مرداد هستیم، برای شهرداری که مدعی است قانون و برنامه را می خواهد رعایت کند، درست نیست، آقای شهردار توضیح دهند که چرا تاکنون ارایه نشده است، این تخلف از برنامه است. در این جهت تذکر دو نکته ضروری است.
۱) راهکارهای تأمین درآمد و کاهش هزینه است، چند جلسه با دوستان شهرداری برگزار شد و جمع بندی آن برای اجرا به شهرداری ارسال شده است، لیکن نکته ای را باید متذکر شوم، جناب شهردار، باورم این است که شهرداری در جهت ارایه راهکارهای نو و متناسب با ظرفیت اقتصادی شهر شیراز تاکنون موفق نبوده است و این اشکال باقی است، گزارش اینکه در مناطق چگونه، منابع مالی را تأمین میکنند در دستور بررسی کمیسیون قرار دارد، هرگونه تلاش برای تأمین منابع باید با رعایت استاندارد ها و شاخص های توسعه شهر و طرح های جامع و تفصیلی شهر و رعایت حقوق عمومی باشد.
۲) گزارش عملکرد بودجه است، قبلا هم متذکر شده ایم در لایحه بودجه تکالیفی تعیین شده است مهلت انجام برخی تکالیف مهم پایان پذیرفته است، گزارش و یا طرحی ارایه نشده است، این نشان می دهد حداقل بخشی از شهرداری تعهدی به اجرای برنامه ندارد، اگر مدیرانی با شما همراه نیستند، یا توان تخصصی اجرای این مأموریت را ندارند، باید برای آنان فکری کنید، حقوق و منافع مردم خط قرمز است، نه اینکه فرد یا افرادی با بنده نزدیک هستند، برخی مدیران شما پاسخگوی شورا نیستند، جایگاه شورا را درک نمی کنند، طی نامه رسمی مواردی از تکالیف بودجه ۹۷ که باید بدان عمل می شده است، را به جنابعالی متذکر شده ام. قبلاً هم درخواست کردم، ملاک و شاخص های گزینش مدیران را به شورا گزارش کنید، سوابق مدیرانی که منصوب شده اند را لطفاً طی گزارشی ارائه کنید.
از جنابعالی، مدیران و همکاران شما می خواهیم در عمل تقید و تعهد خود را به اجرای برنامه های مصوب شورا و رعایت قانون و حفظ مصالح و منافع کوتاه مدت و دراز مدت شهر نشان دهید.
** فساد و تبعیض به اوج رسیده است!
موضوع دیگر، وضعیت نامساعد اقتصادی و اجتماعی جامعه و بی توجهی به ریشه های این مشکلات است که فشار را بر مردم بیش از گذشته کرده است. در یکی از نطق های خود و به مناسبت شروع فعالیت شورای شهر، تذکری را پیرامون بی توجهی به ریشه ها و پیامدهای سه پدیده شوم، فساد، تبعیض و فقر عرض کردم. امروز بیش از هر زمان دیگری با پیامدها و آثار خانمان سوز دو پدیده فساد و تبعیض روبرو شده ایم. امروز کار به جایی رسیده است که فساد و تبعیض قبح خود را از دست داده و می رود تا نهادینه شود.
فساد چیست؟ آیا مفهوم و مصادیق آن نامشخص است؟ فساد اداری تعریف شده است، مصادیق آن هم مشخص است، مسئولیت و وظایف دستگاههای مختلف پیش بینی شده است. به علاوه دستگاهها و قوه قضاییه مکلف به تهیه آیین نامه های مربوطه شده اند.
** با نام اسلام و برخلاف اسلام عمل میکنیم!
سوال این است؛ آیا آیین نامه های مربوطه تهیه شده است؟ آیا دستگاههای مسئول به وظایف خود عمل کرده اند؟ آیا مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد قانون را دارد؟ چه کسی باید بر اجرای قانون نظارت کند؟ آیا به تخلفات مدیران و آنان که مسئولیت دارند رسیدگی می شود و دهها سوال دیگر که در این زمینه وجود دارد چه کسی باید پاسخ دهد؟ آیا در خود شهرداریها به بررسی عملکرد مدیران در زمینه رعایت قانون و حقوق مردم توجه شده است؟ با نام اسلام برخلاف اسلام عمل می کنیم. حضرت امیر (ع) در نامه خود به عثمان بن حنیف، والی بصره این چنین می فرمایند: «ای پسر حنیف، به من خبر رسیده که فردی از جوانان اهل بصره تو را به مهمانی خوانده و تو هم به مهمانی شتافته ای با غذاهای رنگارنگ و ظرفهایی پر از طعام که به سویت آورده می شده، پذیراییت کرده اند، خیال نمی کردم مهمان شدن به سفره قومی را قبول کنی، که محتاجشان را به جفا می رانند و توانگرشان را به مهمانی می خوانند، به لقمه ای که بر دندان میگذاری دقت کن، لقمه ای که حلال و حرامش بر تو روشن نیست بیرون افکن و آنچه را می دانی از راههای حلال بدست آمده بخور».
** پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی مبارزه با فساد با حضور عالیترین مقامات استان
ریشه های فساد و تبعیض در کجاست؟ آیا قانون ابزاری برای سوء استفاده اصحاب نفوذ و قدرت و ثروت و همچنین وسیله ای برای تضییع حقوق محرومین نیست؟ و جامعه کاملا طبقاتی است و این نشان از عمق تبعیض می دهد. بنده فکر می کنم در هر استان و شهرستان اول مقامات باید از خود و اطرافیان خود شروع کنند. استاندار، امام جمعه، فرماندار، مدیران، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، شورایی با عنوان شورای هماهنگی مبارزه با فساد و تبعیض با مسئولیت عالی ترین مقام استان و یا شهرستان و عضویت مدیران و مسئولان تشکیل و برای جلوگیری از آن چاره ای بیندیشند.
شورای اسلامی استان مسئولیت دارد. در قانون، شورای عالی استانها در موضوع جلوگیری از تبعیض مسئولیت دارد، وظیفه دارد. باید تمام دستگاهها و نهادهای انتصابی و انتخابی در این زمینه در چارچوب اختیارات و وظایف تعریف شده به مردم پاسخ دهند. ما به عنوان شورای شهر شیراز، مسئولیت داریم. به مردم اعلام کرده ایم با فساد می خواهیم مبارزه کنیم، اقدامات و تصمیمات در شهرداری را می خواهیم شفاف کنیم، بنده فکر می کنم شهردار محترم راهکارهای مبارزه با فساد اداری را باید تهیه و اجرا کنند و گزارش هم به شورا بدهند، اگر مصوبه ای هم لازم است، شورا کمک کند.
** چند تذکر به شهردار و مدیران شیراز
چند تذکر به شهردار و مدیران میدهم؛
اول) اینجانب به عنوان عضو شورا، باید بر اجرای قانون و مصوبات شورا و شهرداری و سازمانهای وابسته نظارت کنم. لذا اگر فرد یا افرادی از طرف بنده درخواست و یا مطالبات خلاف قانون داشته باشند، بدانند که نه تنها مورد تأیید نیست، بلکه جای اغماض و چشم پوشی نیز نمی باشد، و به عکس اگر مدیری به درخواستهای قانونی و درست مردم توجهی نکنند و یا در جهت انجام امور آنان کوتاهی کنند، قطعاً از وظایف قانونی تخلف کرده و باید پیگیری شود.
دوم) شنیده می شود که برخی عناصر بیرون از شهرداری با طرح این ادعا که روی شهردار و اعضای شورا نفوذ دارند، از مدیران شهرداری می خواهند که به خواسته غیر قانونی آنان تن در دهند. بنده همین جا عرض می کنم، اول، این خلاف واقع است و از شهردار می خواهم صریحاً نسبت به این مورد اعلام موضع کنند و از امنیت مدیران خود حمایت کنند.
سوم) شورای شهر خود را در تعامل مردم مسئول می داند و ضمن نقد منصفانه عملکرد شهرداری از مدیران شهر به جد حمایت خواهد کرد.
نکته آخر: در مورد برخی جابجایی ها و انتصابات نگرانی ها و سوالات زیادی وجود دارد که از شهردار محترم درخواست می کنم، گزارش مستندی از میزان تغییرات و نیروهای بکارگرفته شده جدید در شهرداری به شورا ارایه شود. به توصیه های بکارگیری نیرو بر خلاف ضابطه توجه نکنید، اینها تبعیض و مصداق فساد اداری است، ما باید از خودمان شروع کنیم، اینکه هر کسی واسطه و رابطه ای پیدا کند تا در شهرداری کارش انجام شود یا نیرویی بکار گیرد مصداق تبعیض و فساد است. امروز نیرویی به من مراجعه کرده است، می گوید به دستور مافوق افرادی را به فلان پیمانکار معرفی کرده ام، الان بازخواست شده و می گویند باید از پست کنار بروی، بنده می گویم اگر این فرد درست می گوید آن کسی که به او دستور داده است را بازخواست کنید. اگر مدیری در سازمانی تخلف نکند، افراد عادی نمی توانند تخلف کنند. در قانون تصریح شده است: اگر مدیری به کارمند خود یا مدیر تحت نظر خود دستوری برخلاف قانون داد، نباید اجرا کند، باید بطور کتبی اعلام کند خلاف است، اگر آن مدیر دستورش را کتبی تأیید کرد، آن وقت آن کارمند می تواند انجام دهد و مسئولیتی بر عهده او نیست و گر نه تخلف کرده است.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
انتهای پیام/ سجاد بنام