نقدی بر مصوبه منع تردد شبانه/ جریمه ی میلیونی مردم در ساعات خواب چه تاثیری در کاهش آمار مبتلایان به کرونا دارد؟
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
کرونا پیشبینی شده نیست و هنوز که هنوز است هم راه قطعی و مطمئن برای مقابله با آن پیدا نشده است با این حال اما تصمیماتی که مسئولان برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا اتخاذ می کنند نیز در نوع خود سوال و ابهام های فراوانی دارد.
به گزارش ریواس جنوب، بعد از داستان پر از ابهام و پر از سوال دورکاری کارمندان که هنوز هم “به جز برخی از کارمندان ذینفع” کسی سر از این قانون در نیاورد و به نوعی موجب شد تا هرکس برای فرار از کار راهی و توجیهی برای خود پیدا کند این بار قانون منع تردد شبانه به امید مقابله با کرونا یکی دیگر از مصوبه های پر از ابهام است که چندان مفید به نظر نمی رسد.
اعلام شد که جهت مقابله با بیماری کرونا از ساعت ۹ شب تا ۳ بامداد هرگونه ترددی موجب جریمه میشود آنهم جریمه هایی که شاید تا امروز کمتر رانندهای آن را تجربه کرده باشد؛ ۵۰۰ هزار ، ۶۰۰ هزار، یک میلیون و گاهی بیشتر…
همه می دانند در کشور ایران ساعت ۹ به بعد و به خصوص در دو فصل پاییز و زمستان که هوا سرد و بارانی است در این ساعات کمترین تجمعات انسانی شکل می گیرد و حال این مصوبه و این جریمههای سنگین برای اندک افرادی که ممکن است به هر دلیلی مجبور به تردد در شهر بشوند چه جای توجیحی دارد؛ بله ممکن است برخی از از شهرهای بزرگ مکانهای تفریحی داشته باشند که امکان تردد تجمع انسانی وجود داشته باشد اما چنین تصوری برای ایامی از سال که هوا سرد و گاها یخیست منطقی به نظر نمیرسد.
این تصمیم برای از این به بعد که هوا رو به گرمی می رود و بخصوص در شهرهای بزرگ مردم از پارک ها استفاده می کنند تا حدی قابل باور است اما حداقل تا امروز که ساعات ۹ تا ۳ بامداد کمترین تردد انسانی و تجمع انسانی شکل می گیرد کارگشا نبوده است و فقط گاها جیب مردم خالی شده است.
ممکن است شخصی به دلیل بیماری یا یک کار اورژانسی مجبور باشد در این ساعات تردد کند و در عین حال هم همین فرد نیز یکی از افرادی باشد که در ساعات شلوغ روز تحت هیچ شرایطی به شهر نرود حال چرا باید برای انجام کار اورژانسی خود جریمه پرداخت کند؟
پرواضح است در این ساعات اکثر افراد به خصوص در این دو فصل در استراحت یا خواب به سر می برند و اگر در شهری ترددی وجود دارد بدون شک جهت یک کار اورژانسی است (البته غالباً)
حتی ممکن است برخی از افرادی که از قضا بیشترین رعایت کرونایی را دارند و جهت پرهیز از ورود به شهر در ساعات شلوغ، جهت خرید و یا دیگر کارهای خود ترجیح دهند که در ساعات خلوت این خرید ها را انجام دهند و واقعاً حیف است که این افراد برای فرار از کرونا جریمه کرونایی شوند.
اگر هدف جلوگیری از تجمعات انسانی است به نظر میرسد ۲۴ ساعت شبانه روز را محدودتر کردن و مثلاً به ۱۵ ساعت تقلیل دادن موجب میشود که فشردگی و تراکم جمعیت در ساعاتی از روز به حدی باشد که امکان انتقال و شیوع کرونا بیشتر باشد اما اگر مردم بدانند که در ۲۴ ساعت می توانند خرید کنند قطعاً فشردگی کمتری وجود دارد.
به هرحال اگر هدف به حداقل رساندن حضور افراد در مکان های عمومی است باید نقاطی را که احتمال حضور افراد می رود را مسدود کنند مثلاً پارک ها و یا مکان های دیدنی نه اینکه خودرو ها مورد هدف قرار گیرند و در این ساعت راه و توجیه برای جریمه های آنها وجود داشته باشد.
انتهای پیام: عظیم بنام