مردم، دفاتر پیشخوان دولت و ثبتاحوال چه میگویند؟ هزینههای زیاد و طولانی بودن مراحل دریافت کارت هوشمند ملی در کهگیلویه/مکاتبه برای کاهش تعرفهها در مناطق محروم
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
صدور کارت ملی هوشمند فعلا اجباری نیست اما در برخی مناطق محروم کشور، در حالی هزینههای زیاد و طولانی بودن مراحل دریافت این کارت، علت استقبال نکردن مردم است، که این تعرفهها در حال افزایش هم هست؛ در این گزارش از زاویه دید مردم، ثبتاحوال و دفاتر پیشخوان دولت به موضوع پرداخته شد.
به گزارش ریواس جنوب، بر اساس اطلاعات بدست آمده خانواده های زیادی در شهرستان کهگیلویه برای تعویض و صدورکارت ملی هوشمند اقدام نکردند و آنگونه که برخی سرپرست خانوارها میگویند، دلیل این استقبال کم ، هزینههای زیاد و طولانی بودن مراحل دریافت این کارت است؛ بعنوان مثال یکی از این خانوادهها، خانواده ی ۴ نفره لیاقتیانپور بود که بخاطر هزینه زیاد و همچنین اتلاف وقت حاصل از این کار، تاکنون اقدام به ثبت نام نکرده است.
خبرنگار ما به سراغ قشرهای مختلف مردم و دفاتر پیشخوان رفته تا استقبال مردم از این طرح را ارزیابی کند.
گلایه ی خانوادهها از هزینه ها و اتلاف وقت در دفاتر پیشخوان!
خانواده ۹ نفره رایگان هم جدا از هزینه زیاد تعویض و صدور، همین رفت و آمدهای مداوم و هزینه ایاب و ذیاب (یک روز انگشت نگاری، یک روز عکس و تاخیر زیاد در نوبت دهی) را هم دردسرساز می دانند و میگویند خیلی از خانواده ها همین دغدغه را دارند و این برو و بیا ها برای هر خانواده ای مخصوصا افراد مسن آزار دهنده است و واقعا همه را کلافه کرده است، بطوی که شاید بتوان گفت مهمترین علت برای اقدام نکردن همین باشد.
از یک مغازهدار هم در رابطه با تعویض و صدور کارت ملی هوشمند پرسیدیم که گفت نه وقت این کار را و نه حوصله همین رفت و آمدهای مداوم را دارم و کاری به هزینه آن هم نداشتم.
اجباری نکردن کارت ملی هوشمند فقط به ضرر مردم است!
دفتر پیشخوان نیک محمدی که سابقه زیادی در ارائه خدمات به همشهریان دهدشتی دارد، در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که استقبال مردم برای صدور کارت ملی هوشمند تا الان چطور بوده، گفت: قبلا خوب بود اما جدیدا که گرانتر شده و از ۲۳ به ۲۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده، استقبال خوبی از این طرح نشده است.
به گفته این افراد در این شرایط افزایش تعرفه ها، اجباری نکردن تعویض کارت ملی و شناسنامه اشتباه محض بوده، زیرا این رویه فقط در راستای منافع دولت و به ضرر مردم است؛ مثلا در عرض همین چند ماه مرتب نرخ های جدید و گرانتری تصویب می شوند. آنها گفتند بالاخره یک جایی اجبارش می کنند که بدانند به اهداف خود رسیده اند و در این صورت مردم دیگر نه راه پس دارند و نه راه پیش!
در آینده نزدیک همه امورات تنها با ارائه کارت ملی هوشمند امکان پذیر است/ اقدام برای صدور کارت ملی هوشمند
بر اساس شنیده های موجود تا اواخر سال جاری همه امورات و هر گونه ارائه خدمتی، تنها با استفاده کارت ملی هوشمند امکان پذیر است و بایستی کلیه واجدین شرایط (افراد بالای ۱۵ سال سن) برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.
آنها معتقدند اگر موقعی که این خدمات ارزان بود مردم را اجبار می کردند برای تعویض کارت ملی، تا حالا همه افراد ثبت نام کرده بودند.پس به مصلحت خودشان است که در همین برهه زمانی برای تعویض کارت ملی هوشمند که سبک تر و تمیزتر هست اقدام کنند تا دوباره نرخ جدیدی مصوب نکردند!
شنیده ها حاکی است که این نرخ ها ثابت نمی مانند و مرتب در حال افزاش است و قطعا هم در آینده ای نزدیک هم روند رو به رشدی خواهند داشت.
خبرنگار ریواس جنوب همچنین از دفاتر پیشخوان شهر دهدشت، تاخیر های طولانی در صدور کارت ملی هوشمند را جویا شد که مشکل را حساس بودن این نوع کارها و همچنین در خدمات دهی پایتخت می دانند و می گویند همه استان ها زیر نظر تهران هستند و آنجا باید بررسی شوند زیرا این موارد یک سند هویتی و دقیق است، پس باید مراتب احتیاط رعایت شوند.
«گویا تنها دغدغه مردم این هزینه صدور کارت ملی تنها نیست و ظاهرا برای هر گونه ارائه خدمتی مربوط به ثبت احوال هزینه دو برابری می گیرند.»
دولتها برای پرداخت بدهی خود دیواری کوتاهتر از مردم نمی بیند!
برخی منابع آگاه می گویند دولتها وقتی هزینه ای کم می آورد و از نهادی بدهکار می شود مجبور می شود به طروق مختلفی آنها را جبران کند؛ و ثبت احوال در حال حاضر از دولت طلب کار است، به همین خاطر برای تسویه حساب خود این طرح ها را به مجلس می فرستد و تصویب می کنند که چه بسا بتواند از جیب مردم مستمند و بیچاره این بدهکاری ها را پرداخت نمایند!
براساس واقعیت های موجود حتما این طرح ها سودآوری زیادی برای مجریان آن مانند ثبت احوال داشته داشته و آنها را هم راضی کرده است! و باید هم باشند! واقعیتش چرا راضی نباشند که پول این مردم بیچاره به جیبشان می رود!؟ قطعا به مثابه این اقدامات مشابه را دیگر دستگاه های اجرایی هم استقبال می کنند و این موارد مصداق یه ضرب المثل معروفی هم است که “به فرد کوری گفتند چی میخواهی گفت فقط دو تا چشم بینا!!”
البته افرادی هم هستند که احساس مسوولیت می کنند در قبال مردم و ظاهرا دلشان به رحم آمده است؛نیک محمدی یکی از صاحبان این دفاتر پیشخوان است که افراد در تنگنای مالی را درک کرده و هزینه عکس را از مراجعه کنندگان نمی گیرند، آنها ناراحت هستند که کار بیشتری از دست آنها ساخته نیست چرا که این یک طرح سراسری است و آنها هم مامور هستند و معذور!
مردم تا تحت فشار قرار نگیرند کاری را انجام نمی دهند
در ادامه دید و بازدیدهای ریواس جنوب، مسئول یک دفتر پیشخوان، نظر متفاوت تری نسبت به بقیه هم صنفی هایش داشت و گفت: این استقبال کم مردم برای تعویض و صدور کار ملی هوشمند هزینه زیاد آن نیست، بلکه به دلیل اجبار نکردن آن هست. آنها معتقدند تا مردم برای انجام کاری تحت فشار قرار نگیرند کاری را انجام نمی دهند! بنابراین دولت تا فراخوانی ندهد و اعلام نکند مطمئن باشید هیچکس در این راستا اقدامی نخواهد کرد.
گویا از این هزینه ۲۹ هزار تومانی صدور کارت ملی هوشمند، تعرفه مربوط به اداره ثبت احوال برای صدور این کارت، ۲۱ هزار تومان و ۸ هزار تومان باقی مانده با احتساب حق الزحمه سهم دفاتر پیشخوان و اداره های پست است و با واگذاری این مسوولیت به دفاتر پیشخوان دولت، هزینه های جانبی برای مردم داشته است.
سوالی که فکر همه را بخود مشغول کرده است این است که آیا مسوولینی که هدفشان فقط خدمت به مردم در جهت رضای مردم باشد تا بحال به این فکر کرده اند و این سوال را از خود پرسیده اند که مردم فقیر و تنگدستی که در روستاها، مناطق محروم و یا حتی کلان شهرها زندگی می کنند و اکثرا در تامین نان شب خود و خانوادش هم مانده اند که فقط با همین چندرغاز یارانه ماه خو را سر می کنند! این هزینه ها را از کجا می آورند و طرح و لایه تصویب می کنند؟ یا می دانند و خود را به بی خیالی می زنند!؟
مقصر همه این مشکلات چه کسانی هستند؟
در حین این دید و بازیدها در دفاتر پیشخوان به آقای سعیدی سوق مواجه شدیم که نظامی و سرپرست یک خانواده چهار نفری بود و تازه اقدام به تعویض کارت ملی کرده بود. او ثبت احوال را مقصر همه این اتلاف وقت ها می داند زیرا برای اینکه کار خود را راحت کنند وطیفه ای که بر دوشش گذاشته شده را به دفاتر پیشخوان محول کرده است زیرا همه این کارها فقط ضرر به جیب مردم است.
وی می گوید: مثلا خود من الان ۵ روز هست که برای این کار میروم و می آیم! چرا خود نهاد ثبت احوال این کارهارو انجام نمی دهد؟ آیا ثبت احوال مگر بجز اینکارها وظیفه دیگری هم دارد؟ چکار دیگری دارند که مردم را می فرستند دفاتر پیشخوان!؟
سعیدی سوق در همین راستا به خبرنگار ما گفت: اگر یک راه معقول تری پیشنهاد می دادند که هزینه سنگینی بر دوش مردم نیاندازد باز بهتر بود؛ مثلا اگر ثبت احوال یک سیستم بروزی راه اندازی می کرد دیگر اینهمه اتلاف وقت و هزینه ایاب و ذهاب برای مردم در پی نداشت.
نقش دفاتر پیشخوان در انجام امورات ثبت احوال
مدیر فنی ثبت احوال که بازنشسته شده است و در دفاتر پیشخوان بعضی از کارهای ثبت احوال را انجام می دهد نظر متفاوت تری در این باره داشت و دفاتر پیشخوان را کمک حال ثبت احوال دانست و گفت: این دفاتر در تسریع کارهای ثبت احوال نقش مهمی دارند. او همچنین در رابطه با سیستم ثبت احوال توضیح داد و گفت که این سیستم انبوه نیست، ظرفیتی است و تعداد افراد هم مشخص است.
آزادی، برخلاف دیگران و دفاتر پیشخوان، استقبال مردم را خوب توصیف کرد و می گوید: بحق یکی از دغدغه و نگرانی ما هم همین است که مردم استان و بویژه شهرستان کهگیلویه اکثرا در تنگناهای شدید مالی هستند و باید این افراد بی بضاعت برای انجام این امورات، حداقل از طریق نهاهای حکومتی تامین مالی شوند.
۴۸۱۳ در این چهار ماهه، درخواست کارت ملی هوشمند کردند/الزام برای دریافت کارت ملی هوشمند تا سال ۱۴۰۰
رییس ثبت احوال کهگیلویه برخلاف این ادعا های مطرح شده از سوی مردم و دفاتر پیشخوان، استقبال مردم شهرستان برای صدور کارت ملی هوشمند را خوب توصیف کرد و گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری، چهار هزار و ۸۱۳ مورد درخواست صدور کارت ملی بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال،۳۲ رشد داشتیم.
سید عیسی جوادی در گفت و گو با ریواس جنوب، با بیان اینکه افراد هم می توانند برای صدور کارت ملی به خود نهاد ثبت احوال هم مراجعه کنند، تعداد کارت ملی هوشمند صادر شده در کهگیلویه را بیش از ۱۵ هزار مورد عنوان و تصریح کرد: فعلا اجباری برای تعویض نیست اما تا سال ۱۴۰۰، همه افراد بالای ۱۵ سال بایستی دارای کارت ملی هوشمند باشند.
وی گفت: از زمان اجرای طرح مکانیزه شدن شناسنامه، تاکنون بیش از ۵۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در شهرستان صادر شده که صدور بیش از ۹ هزار جلد در سال گذشته صورت گرفته است.
او البته این را هم گفت که این دستورالعمل ها سراسری است و نهاد ثبت احوال در هر جایی فقط مجری قانون و این طرح ها است و هیچ گونه دخل و تصرفی در افزایش قیمت یا کم کردن این هزینه ها ندارد؛ اما به لحاظ اینکه برخی مردم شهرستان فقیر و پرجمعیت هستند و واقعا توان پرداخت این هزینه های سرسام آور را ندارد، مکاتباتی در این مورد انجام دادیم اما فعلا نتیجه ای حاصل نشده است.
___________________
گزارش از زهرا همایون فر
______________________
انتهای پیام/ ز- ه