پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

شرکت هواپیمایی هما که روزگاری ازجمله در مقطعی از دهه پنجاه، حتی عنوان بهترین شرکت هواپیمایی جهان را تصاحب کرده بود، این روزها در پاسخگویی به کارمندان و بازنشستگان خود نیز عاجز مانده و صدای اعتراض آنها را در آورده است؛ در همین رابطه یکی از بازنشستگان این شرکت در شیراز، مدعی است که اقدام اخیر مبنی بر واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق کشوری، برنامه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت، تخلفات و حیف‌ومیل اموال کارمندان این شرکت هواپیمایی است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب، ۶۰ سال پیش، در پنجمین روز اسفندماه، با ادغام دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس -که تا آن روز تنها شرکت‌های هواپیمایی ایران بودند-، هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر تأسیس و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ رسما فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

در سال‌های پایانی دهه هفتاد میلادی، هواپیمایی ملی ایران به‌عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۳۵۵ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. حتی در برشی از زمان، عنوان بهترین شرکت هواپیمایی جهان را به دست آورد و موجب افتخار ایرانیان شد و این میسر نمی‌شد مگر با تلاش شبانه‌روزی کارمندان و کارگران از خود گذشته‌ای که در اختیار داشت.

اما متاسفانه، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، این روزها حال خوبی ندارد و کارمندان دیروزش که به گواه نهادهای بین‌المللی از بهترین نیروهای متخصص به شمار می‌رفتند، امروز که دوران بازنشستگی خود را می‌گذرانند و می‌بایست دغدغه‌ای نداشته باشند به دلیل سوء مدیریت و سوءاستفاده عده‌ای، کاسه چه کنم دست گرفته‌اند و هر روز با عریضه‌ای در دست در برابر مجلس، دفتر مرکزی شرکت و یا وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در رفت و آمد هستند تا شاید گوش شنوایی پیدا شود و داد از دست رفته‌شان را بستانند.

** اموال به تاراج رفته هما!

 «رضا استادی»، جانباز و بازنشسته هما در فارس در این باره با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳ هزار عضو در سطح کشور دارد که در دوران پیری به سر می‌برند و تنها درآمدشان همین حقوق دریافتی از صندوق است» می‌گوید: «واگذاری صندوق بازنشستگی هما، برنامه‌ای است برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات، سوء مدیریت و حیف و میل اموال این صندوق توسط مدیران سابق که در صورت انجام دریافتی اعضا به نصف تقلیل یابد.»

او با تاکید بر اینکه «صندوق و همه اموالش متعلق به اعضا است و سرمایه آن نیز با کسورات حقوق همین بازنشستگان در دوران خدمت ۳۰ ساله ایشان تامین شده است»، می‌افزاید: «مدیران متخلف ابتدا یک موسسه تاسیس کردند سپس تمامی اموال صندوق را به نفع موسسه مصادره کردند تا مقدمات فروش آن ها را فراهم کنند.»

بنا بر ادعای آقای استادی، اموال به تاراج رفته صندوق در ۹ عنوان شامل هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در شیراز، مشهد، بندرعباس، تهران و…، شرکت پروازی ایران ایر تور با سرمایه دو هزار میلیارد تومان، هندلینگ همای کیش، هندلینگ هواپیمایی چابهار، زمین بازی متعلق به صندوق بازنشستگی که به صورت قولنامه‌ای به فروش رفته، ساختمان خیابان ریاحی، بالغ بر ۴۰۰ فقره زمین و آپارتمان در اکباتان، فروش ساختمان ویلا که فعلا بلااثر مانده و سیزده عدد موتور هواپیما مربوط به شرکت پروازی چابهار است.

این جانباز جنگ تحمیلی اعتقاد دارد که «واگذاری صندوق بازنشستگان هما به صندوق بازنشستگی کشوری راهی برای فرار مدیران متخلف از سال ۱۳۸۰ و مجازات و پاسخگویی است» و ادامه می دهد: «کانون بازنشستگان هما طی چند سال گذشته از هر مسیر قانونی ممکن، مانند نامه نگاری، نشست رودررو با مسؤولان، مراجعه حضوری و حتی تحصن مقابل وزارت راه و شهرسازی، ساختمان مرکزی هما و مجلس شورای اسلامی اقدام کرده‌اند تا ضمن دادخواهی تخلف مدیران ذی‌ربط را به گوش مسؤولان برسانند اما متاسفانه تاکنون نتیجه موثری در پی نداشته است.»

استادی، با بیان اینکه «تنها محل درآمد بازنشستگان این صندوق که هر کدام با مشکلات عدیده‌ای مانند بیماری، ناتوانی مالی و…. در سنین بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، همان حقوق دریافتی از صندوق است»، می‌گوید: «متاسفانه تا امروز حقوق ما به صورت کامل پرداخت نشده و صرفاً به صورت قطره چکانی از نیمه آبان‌ماه پرداخت‌هایی داشته‌اند.»

** بازنشستگان هما چه می‌خواهند؟

بر پایه این گزارش، خواسته‌های بازنشستگان هما که به گفته خود آنها همگی از نیروهای بازنشسته متخصص مورد تایید نهادهای جهانی هوانوردی هستند، بدین شرح است:

  1. تصویب قانون ردیف حقوقی در بودجه سالانه دولت‌ها زیرا در بدو استخدام این افراد با دولت قرارداد بسته‌اند و این مدیران دولتی بودند که موجب ویرانی شرکتی شدند که طبق اساسنامه هواپیمایی جمهوری اسلامی صد در صد دولتی بوده است.
  2. انحلال موسسه بازنشستگی که ابزاری برای فرار مدیران متخلف از مجازات و پاسخگویی است.
  3. حسابرسی از مدیران و مسوولان و ارائه تراز مالی ۲۰ سال گذشته شرکت و استرداد اموال به چپاول رفته صندوق
  4. تعیین و تسلیم مسؤولان خاطی به دستگاه قضا

لازم به یادآوری است که انعکاس آزادانه اظهارات مردم و مسؤولان در پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب، به معنی تأیید یا رد این مطالب نیست و همواره آمادگی انتشار پاسخ‌های افراد یا نهادهای ذی‌ربط وجود دارد.

انتهای گزارش/ سجاد بنام