پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

روایت جانشین پلیس راه از بارش برف روز ۲۲ بهمن و مسافرتش در جاده بابامیدان به یاسوج، مردمی که از پلیس اطلاعات می‌خواستند اما به علت قطع سیستم تلفن همراه عملا هیچ اطلاعاتی رد و بدل نمی‌شد، امکان اتمام بنزین خوردوهایی که با خانواده و زن و بچه کوچک ۱۲ ساعت در ترافیک قفل شدند، عدم قطع گاز در بحران برف و قطع آب و برق و تلفن، عملکرد امیدوارکننده شهرداری یاسوج و تعیین تکلیف احداث زیرگذر و روگذر در جاده مهریان و ورودی اصفهان بخشی از روایت ۵ مدیر مرتبط با بحران برف در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، بارش چند ساعته برف روز ۲۲ بهمن در کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها آنقدر عجیب بود که نه تنها مشکلات ناشی از آن و برخی کم‌کاری‌ها بلکه دیدگاه‌ها و مشاهدات مردم و مسئولان بعد از گذشت چندین روز هنوز هم نٌقل محافل و تیتر رسانه‌ها است.

بیان مسائل پیرامون برف و مدیریت بحران ناشی از آن در نخستین تجربه استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها خشکسالی در حالی اهمیت پیدا می‌کند که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال چند سامانه سنگین بارشی را پیش‌رو داریم.

در این زمینه، دیدگاه و مشاهدات شخصی برخی مسئولان از جمله پلیس در برف چند روز پیش این استان نکات قابل تأملی دارد.

دانایار، جانشین پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد خودش در روزی که بارش برف و ترافیک بی‌سابقه، مسیر بابامیدان به یاسوج را ۱۲ ساعت قفل کرد، یکی از مسافرین بود.

او می‌گوید که بسیاری از رانندگان من را می‌شناختند و از من اطلاعات و راهنمایی می‌خواستند که به مسیر خود ادامه بدهند یا برگردند، اما حتی امکان برقراری یک تماس تلفنی با همکارانم را نداشتم که اطلاعاتی کسب کنم.

جانشین پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: خودروها هر ۴ خط مسیر بابامیدان به یاسوج را اشغال کرده بودند، بیش از ۷ ساعت شبکه تلفن همراه قطع بود، یک سنگ بزرگ به وسط جاده آمده بود و لودری که فرستادند، قادر به جابجایی آن نبود.

درخواست بولدوزر داده شد که تأخیری که حاصل شد، یک پس‌زدگی ترافیک ایجاد کرد که تا بابامیدان هم رفت.

مسافران زیادی از استان‌های اصفهان، یزد، تهران و سایر استان‌ها در حال برگشت از جنوب بودند که چون مدیریت سفر نداشتند، ترافیک بی‌سابقه‌ای درست شد و بارش برف هم مزید بر علت شد.

دانایار گفت: واقعیت این است که این مسیر کشش و گنجایش این حجم از خودرو و مسافر را ندارد و باید فکری اساسی شود.

آنچه بیش از همه من را نگران می‌کرد، قطع شدن ارتباطات تلفن همراه بود که ۷ ساعت طول کشید و بحران را ایجاد کرد.

نوک پیکان حملات در رسانه‌ها به سمت پلیس و راهداری بود اما ایراد کار جای دیگری بود؛ همکاران من از ابتدای بارش برف تا ساعت ۲ بامداد، کفش‌های خود را از پا در نیاوردند و پلیس کم‌کاری نکرده بود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا پلیس اعلام نکرد جاده مسدود است تا خودروها برگردند؟ گفت: ما نمی‌توانیم جلوتر از راهداری بگوییم که جاده بسته است یا نیست.

اسماعیل خوشوقت، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه گفته است که عمده مشکلات ما جاده‌های برون شهری بوده و فقط در ورودی شهر یاسوج از جاده اصفهان و جاده مهریان هر ساله مشکل داریم که باید قبل از بارش‌ها فکری به حال آن شود.

وی گفت: در شهر یاسوج در بارش برف اخیر، چهار خیابان مشکل جدی داشتیم که با ورود شهرداری سریعا باز شدند و باید از شهردار و تیم او قدردانی کرد.

سرهنگ خوشوقت ادامه داد: بار ترافیکی بخاطر تعطیلات بسیار سنگین بود و البته قبول دارم ناهماهنگی‌هایی هم بود ولی باید گفت بسیاری از مشکلات ما، فرهنگی است.

وی افزود: راننده ما می‌داند که مسیر برگشت برای او نیست اما می‌آیند و راه را می‌بندند تا گره ایجاد شود؛ عمده مشکلات ما در همین محور مهریان و ورودی اصفهان نیز از همین جنس بوده است.

رئیس پلیس راهور این را هم گفت که هواشناسی بارش‌ها را اعلام می‌کند اما در نقاطی که این مشکلات پیش می‌آید نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر و هشدارهای جدی‌تری هستیم.

جلسه بحران هم دیر برگزار شد و دقیقا زمان بود که مردم در برف و ترافیک گرفتار بودند و واقعا نمی‌دانم اگر این بحران کمی بیشتر ادامه پیدا می‌کرد در آن سرما و اتمام بنزین خودروها، چه فاجعه‌ای برای خانواده‌ها درست می‌کرد.

مسعود وکیلی، معادن امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به مأموریت‌های درون و برون شهری در مدت بارش برف گفت: حقیقتا در آن روز و شب بارش برف مردم زجر کشیدند و این را درک می‌کنیم.

وی گفت: در جاده بابامیدان به یاسوج یک قفل تمام عیار با زنجیره‌ای از مشکلات داشتیم اما به جرأت می‌گویم، نیروی انسانی از دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام می‌دادند، اما ضعف امکانات و تجهیزات را باید جدی بگیریم.

معاون جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این جمعیت با همه وجود در کنار مردم است، تصریح کرد: اگر چه ما در برخی تجهیزات به روز هستیم اما به طور کلی نیازمند توجه بیشتر و به روزرسانی تجهیزات در همه بخش‌های مرتبط با امداد و خدمات‌رسانی به مردم هستیم.

وکیلی این را هم گفت که ما قبل از بحران‌ها باید کارهایی می‌کردیم و خیلی از کارها را هم باید زودتر می‌کردیم.

سید علی لدنی، مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز با گلایه از رسانه‌ها در بزرگ کردن مشکلات گفت: نباید رسانه‌ها خود را جدا از فضای مدیریتی بدانند؛ اینگونه نیست که برخی رسانه‌ها می‌نویسند اصافا مدیران زحمت می‌کشند؛ رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی کنند همه همکاری کنند حتی خود مردم تا مشکلات کمتر شود.

مثلا چه ایرادی دارد، رسانه‌ها کمک کنند، مردم را ترغیب کنند تا در کنار مأموران شهرداری، درختان را برف‌تکانی کنند؟

در مدتی که شاهد سرما و برودت هوا هستیم اگر مردم رعایت نکنند و در یک محله چند کنتور یخ بزند و بشکند، راهی نداریم جز اینکه آب آن محله را قطع کنیم؛ حالا رسانه‌ها باید کمک کنند که مردم کنتورهای خود را عایق‌بندی کنند یا بعد از قطع آب یک محله بخاطر این یخ‌زدگی‌ها بنویسند که شهر یاسوج در قطعی آب!

اگر آب و برق را نمی‌شود ذخیره کرد اما آب را که می‌شود ذخیره کرد چرا نباید این‌ها را فرهنگ‌سازی کنیم؟

لدنی ادامه داد که متأسفانه برخی مسئولان ما هم تانکر نصب نمی‌کنند و برای یک ساعت خود هم آب را ذخیره نمی‌کنند، برخی مردم حتی یک پارچ آب هم در خانه ذخیره نمی‌کنند برای وقتی که آب قطع شود.

وی افزود: وقتی این‌ها رعایت نشوند، بحران‌ها شدیدتر می‌شوند و آسیب‌پذیری‌ها بیشتر می‌شود.

لدنی گفت که در همین موضوع برق که رسانه‌ها خیلی به آن پرداختند، انصافا هم مدیرعامل و هم مدیر شهرستان پای کار بودند.

و اما حسین کاظمی که بعد از شورای فنی اکنون مسئولیت دفتر شهری این استان را به عهده دارد، با تأیید ضمنی حرف‌های لدنی‌نزاد، گفت که نقدها باید منصفانه باشد چرا که اگر کاری خوب انجام شود برای همه است و اگر بد باشد هم برای همه است؛ من از نزدیک در جریانم که مسئولان به ویژه در حوزه شهری پای کار هستند اما نقاط ضعفی هم بوده که باید برطرف شود.

مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد از شهرداری، آتش‌نشانی و شرکت گاز به طور ویژه قدردانی کرد و گفت: آقای شهردار در برف گذشته مدیریت خوبی داشتند اما برخی تجهیزات آن‌ها به روز نیستند که در این زمینه همه توانم را به کار می‌گیرم تا این تجهیزات و امکانات برای رفاه حال مردم، به روز و پیشرفته شوند.

کاظمی در مورد آتش‌نشانی نیز گفت که در همان شب برفی یک آتش‌سوزی بوده که کمتر از ۵ دقیقه حاضر شدند واین یعنی اینکه آنها آماده خدمت به مردم هستند.

وی همچنین به عدم قطعی گاز در مدت بارش برف اشاره کرد و توضیح داد: در آب و برق و تلفن قطعی کلافه‌کننده داشتیم اما با مدیریت خوب آقای خادم، گاز قطع نشد و جای قدردانی دارد.

کاظمی با بیان اینکه البته قطعی آب به علت قطع برق بوده گفت که پلیس هم در شهر حاضر بود و واقعیت این است که هر جا با هم باشیم، خوب کار می‌کنیم.

وی افزود: برخی از مشکلاتی که در این شرایط برای مردم به وجود می‌آید به خود آنها بر می‌گردد، آخر وقتی هواشناسی اعلام می‌کند برف و باران داریم چرا باید سفرهایمان را مدیریت نکنیم و آن را به لحظه آخر و یک زمان خاص موکول کنیم تا اینگونه شود؟

کاظمی، راه‌اندازی اسکان اضطراری و ساماندهی آن را از نیازهای ضروری در هنگام مشکلات و بحران‌ها دانست و قول داد که آن را پیگیری کند.

وی همچنین گفت که مطالعات احداث زیرگذر و روگذر در مسیر مهریان انجام شده و اجرای آن در دستور کار راه و شهرسازی است.

انتهای پیام/بنام-ک