در نشست انجمن اسلامی معلمان فارس چه گذشت؛ واکنشهای صریح نمایندگان شیراز به انتقادات تند معلمان فارس
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
نشست انجمن اسلامی معلمان استان فارس با حضور چهار نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش ریواس جنوب، این نشست دو ساعته با گلایههای زیادی از سوی تعدادی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان و پاسخهای نمایندگان مجلس همراه شد.
بر پایه این گزارش این نشست با حواشی هم همراه بود؛ از جمله در بخشهایی از این نشست حمایت برخی از حاضران از یکی از نمایندگان و انتقادات از نمایندگان دیگر به سمت معناداری پیش میرفت، اما در همین حال عبدالرزاق موسوی دبیر این انجمن که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، تلاش میکرد از ایجاد این دو دستگی جلوگیری کند.
در ادامه بخش اول این گزارش را میخوانید.
** بایکوت کردن طرح تشکیل سازمان معلمین توسط وزیر!
عبدالرزاق موسوی رئیس انجمن اسلامی معلمان استان فارس در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در اصول قانون اساسی، برنامههای توسعه، سند تحول بنیادین و منویات رهبر انقلاب بر اهمیت عدالت در آموزش تأکید شده، اظهار داشت: «با این حال به باور اغلب جامعه فرهنگیان و مردم، متأسفانه عدالت آموزشی در کشور ما محقق نشده است و آسیبشناسی این مشکل میتواند ازجمله وظایف نمایندگان مجلس محسوب شود.»
** انجمن اسلامی معلمان حتی با پُست معاونت بطحائی هم مخالف بود
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران همچنین در بخشهای دیگری از این نشست در واکنش به اظهارات فرجالله رجبی در خصوص عدم یکپارچگی خود تشکلهای معلمان در روند تعیین وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: «انجمن اسلامی معلمان برای وزارت آموزش و پرورش با آقای بطحائی مخالف بود. اما به هر ترتیب دولت تصمیم گرفت معاون پشتیبانی وقت را برای این مسؤولیت انتخاب کند که این وزیر پیشنهادی دولت و مورد اعتماد مجلس از قضا همان کسی بود که معلمان و انجمن اسلامی معلمان به شدت پیگیر عزل ایشان از مسؤولیت معاونت هم بودهاند.»
موسوی اضافه کرد: «انجمن اسلامی با زحمات بسیار زیاد و با همراه کردن تشکلهای دیگر، طرح تشکیل سازمان معلمان با هدف تعیین مکانیزم انتخاب وزیر و مدیران کل با ایفای نقش فرهنگیان، تدوین و در حال پیگیری بود که متأسفانه توسط وزیر فعلی کنار گذاشته شد و همین موضوع هم یکی از اقدامات بسیار بد آقای بطحایی بود.»
** زمان لغو استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تأسفبرانگیز بود
بهرام پارسایی نیز در ادامه در حالی که مورد حمایت اکثریت حاضران قرار داشت، با تأیید انتقادات حاضران نسبت به وزیر آموزش و پرورش، گفت: «ضمن احترامی که برای مقام عالی وزارت آموزش و پرورش قائل هستم نقدهای جدی بر عملکرد ایشان وارد میدانم و بر همین اساس تاکنون دو بار برای استیضاح وی تلاش کردم و هرگز امضای خود را پس نگرفتهام.»
به گفتهی نماینده مردم شیراز در مجلس، در کمال تعجب و تأسف درست در همان روز حادثه آتشسوزی یک مدرسه در سیستان و بلوچستان، استیضاح وزیر از حد نصاب افتاد!
* وزیر آموزش و پرورش پای کار نیست
پارسایی با بیان اینکه در دفاع از حقوق فرهنگیان، وزیر سهم اصلی را دارد، تصریح کرد: «توقع این بود که متولی این نهاد بزرگ پاشنهی در سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس را از جای بکند اما متأسفانه باید بگویم که وزیر آموزش و پرورش پای کار نیست. ۱۴ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون فرهنگی شایستگی تلاش بیشتری دارد.»
* وزیر وقت بهداشت باید الگوی وزرای دیگر باشد
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: «نمونه عینی نقش وزیر در تحولات سازمانها و نهادها، وزیر وقت بهداشت و درمان است که میتواند به عنوان یک الگو مطرح باشد. آقای قاضیزاده هاشمی دو سال پیش با سماجت زیاد و به هر ترتیب ممکن توانست ۸ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت بودجه را بگیرد. امسال هم به این دلیل که نتوانست مطالبات بازنشستگان خود را بگیرد، از مسؤولیت خود استعفا کرد و این تلاشها در هر صورت تأثیر خود را میگذارد. اما آیا متولی نهاد آموزش و پرورش با ۱۵ میلیون معلم و دانشآموز این گونه است؟»
** اگر توقع دارید سکوت کنیم، باید بگویم نمیتوانیم!
وی در بخش دیگری از نشست در اظهاراتی که برای حاضران معنادار تلقی میشد، گفت: «من هم مخالف شعار دادن پوپولیستی هستم ولی بر این باور هستیم تریبونی که در اختیار ما است باید صدای مردم باشد. ما برای تحقق مطالبات موکلان خود موظف هستیم فریاد بزنیم اما گاهی با برخی اظهارات نمیدانیم که بالاخره از مطالبات و مشکلات مردم حرف بزنیم یا نه. اگر دوستان صلاح میدانند برای دفاع از حقوق مردم سکوت کنیم، باید بگویم متأسفانه نمیتوانیم.»
** نیازی به عصبانیت نیست؛ صندوقهای رأی را برای تغییر گذاشتهاند!
فرجالله رجبی نیز در ادامه در واکنش به برخی گلایههای معلمان از انفعال نمایندگان در دفاع از حقوق آنها، با اظهار تعجب نسبت به عصبانیت برخی از اعضا، گفت: «تفاوت نمایندگان مجلس با دولتیها در این است که اگر عملکردشان مورد پسند نباشد به راحتی قابل تغییر هستند و اساساً صندوق رأی را برای همین گذاشتند و نیازی به رفتارهای تند نیست. رابطهای که شما با مدیرکل یا سایر متولیان دولتی نمیتوانید داشته باشید.»
* چرا از وزیر منتخب معلمین حمایت نشد؟
نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین در واکنش به اینکه چرا نمایندگان از گزینههای مورد مقبولیت معلمان حمایت نکردهاند، تصریح کرد: «واقعیت آن است که خود معلمین به یک گزینهی واحد نرسیدهاند که ما بخواهیم حمایت کنیم. من معتقدم که باید در میانمدت مکانیزم انتقال مسائل فرهنگیان به ما به عنوان نماینده شما اصلاح شود. این یک عیب و ایراد است.»
وی افزود: «انجمن اسلامی معلمین نیز میبایست به یک شیوهی واحد و فرایندی مشخص برای اعمال اراده برسد تا بتواند در مسائل آموزش و پرورش نقشآفرینی کند.»
* گزینههای رنگارنگ در ماجرای پرحاشیهی انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش فارس
رجبی درباره روند طولانی و پرحاشیهی انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم گفت: «در خصوص انتخاب مدیرکل نبیاد بر ما که بیرون از مجموعه هستیم ایراد بگیرید. خوب است بدانید به فاصلهی تنها چند ساعت گروههای مختلفی میآمدند و گزینههای مختلفی را برای مدیرکلی مطرح میکردند. شما بگویید که ما باید زبان گویای کدام یک از این گروهها میبودیم؟»
* واکنش حاضران به ادعای رجبی
در بخشی از این نشست حاضران در واکنش به این صحبت رجبی که «مجلس دهم بیشترین مصوبات را برای فرهنگیان داشته است» از او خواستند که برای این ادعای خود مصداق بیاورد اما رجبی به گفتن اینکه «مصادیق زیادی وجود دارد»، بسنده کرد.
این نماینده مردم شیراز با دفاع از عملکرد مجلس دهم که به تعبیر او ملغمهای از اصولگرا و اصلاحطلبان است، گفت: رأی شما هرچه باشد برای ما اعتبار دارد و ما مدیون رأی شما هستیم اما اینکه یک سال قبل از انتخابات دستانمان را به نشانهی تسلیم بالا ببریم درست نیست چرا که هدف برخی جوسازی و القای ناامیدی است.»
** همه موانع نمایندگی مجلس را میدانستم
مسعود رضایی، نماینده دیگر مردم شیراز در مجلس نیز بخش زیادی از وقت خود را به واکنش به اعتراضات معلمان اختصاص داد.
وی با یادآوری اینکه «از روزی که وارد کارزار انتخابات شدیم همه مشکلات و موانع را میدانستیم و آگاهانه وارد مجلس شدیم»، اظهار داشت: «بدانید که من دور از هرگونه “زنده باد” و “مُرده باد” آن چیزی که تشخیص میدهیم به مصلحت مردم است انجام میدهیم. نه “زندهباد”ها من را مادامالعمر زنده نگه میدارند و نه “مُردهباد”ها نابود میکند.»
* اگر با شعار مشکلات حل میشد این وضع سفرههای مردم نبود
رضایی با بیان اینکه «کار مجلس یک کار گروهی است و اگر کسی هم مطلبی را مطرح میکند بدون دیگران به نتیجه نخواهد رسید.» تصریح کرد: «۴۰ سال از انقلاب گذشت و اگر قرار بود این مشکلات حل میشد نوبت به نمایندگی ما نمیرسید. اگر قرار بود با شعار هم این مسائل حل میشد این سفرهها خالی نمیشد و این وضع فیشهای حقوقی شما معلمان نبود!»
وی افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه بسیار عظیمی است و همه شعار آن را میدهند؛ خدا را گواه میگیرم نمایندهای را سراغ دارم که بیشترین شعارها را تاکنون درباره معلمین سر داده اما تاکنون حتی یک رأی در دفاع از آموزش و پرورش نداده است.»
* حساسیت ویژه روی چند وزارتخانه …!
این نماینده مردم در مجلس در خصوص نحوه انتخاب وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه سخن گفتن از برخی مسائل ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، تصریح کرد: «فراموش نکنید که در نظام جمهوری اسلامی، حساسیت ویژهای روی چند وزارتخانه از جمله آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات وجود دارد. در وزارت علوم شاید اولویت پانزدهم دولت و مجلس را هم نمیگذارند به وزارت برسد. آقای فرجیدانا که یک دانشمند است امکان ندارد بتواند وارد وزارت شود اما آقای غلامی به راحتی رأی میگیرد.»
** مشکلات مختص آموزش و پرورش نیست
علی اکبری نیز در این نشست با بیان اینکه همیشه ۲۵ تا ۳۰ درصد مجلس از مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی بوده، گفت: واقعاً سهم آموزش و پرورشیها در مجلس چشمگیر است و در مجموع مصوبات خوبی درباره این قشر بزرگ صورت گرفته است.»
وی با بیان اینکه «بسیاری از مشکلات کشور در حال حاضر جنبهی عمومی دارد»، اظهار داشت: «در خصوص بازنشستگان اگر بروید سراغ بازنشستگان ارتش و یا بسیاری از سازمانها و نهادهای دیگر را هم بگیرید متوجه میشوید آنها نیز چنین وضعیتی دارند.»
* گزینههای ابتدایی نمایندگان برای آموزش و پرورش فارس، معاونین وقت بودند
اکبری همچنین درباره انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز با یادآوری اینکه «در نخستین نامهی رسمی آنها پنج معاون وقت این ادارهکل برای تصدی مسؤولیت پیشنهاد شده بود»، تصریح کرد: «با این حال در ادامه اینقدر پالسهای مختلف از سوی خود معلمان صادر شد که کار پیچیدهتر شد. بهطوریکه هر روز که این ماجرا کش پیدا میکرد یک رزومهی جدید میآمد و لازم بود تصمیم سریعتر گرفته شود.»
بخش دوم این گزارش، شامل اظهارات صریح و انتقادات نمایندگان انجمن اسلامی معلمان فارس، به زودی در همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.
نمایندگان خود بهتر می دانند جایگاهی برای دور بعد ندارند
جناب بنام با سلام
ایکاش دروغ حناق بود، بنده باید در مجلس دیگری شرکت میکردم و بلافاصله بعد از صحبت رفتم و هنگام صحبت های دکتر پارسایی و آقای رجبی نبودم و اواخر صحبت های مسعود رضایی آمدم، سابقه سیاسیون منفعت طلب مشخصه و پوستشون کلفت تر از این حرفاست که حتی رکیک ترین کلمات هم به جان میخرند برای حفظ موقعیت و منافع شخصی
بر هیچ کس پوشیده نیست فشارهای مافیای اقتصادی و رانتخواران لابی قدرت و دلالان معامله گر و اینکه اطراف چه کسانی هستند
بنده همون طور که در جلسه عرض کردم غیر از دکتر پارسایی که سعی کرده صدای واقعی مردم باشه، بقیه باید تشریف ببرند دخیل به آقای جنتی ببندند که با تیغ نظارت استصوابی و انتخابات فرمایشی زیر نظر شورای نگهبان که خیلی از نخبگان عملا نمیتونن شرکت کنند و بهترین ها هم با تیغ حذف نظارت استصوابی روبرو میشوند چنین کسانی به مجلس راه پیدا میکنند
البته بنده بارها نزد خداوند و مردم به خاطر تلاش و حمایت از رئیس جمهور و لیست ناامید استغار کردهام
پارسایی پوپولیست رو میگی که تا دیروز تولیت ستاد تبلیغاتی اصولگرایان رو به عهده داشت.ایشون هیچ حرکتی جز چندتا توئیت تبلیعاتی نداشته است.در روز۴اسفند هم در جلسه تصویب طرح حمایتی از فرهنگیان که قرار بود دو درصد درآمد شرکت های دولتی به آموزش و پرورش اختصاص یابد حضور نداشت یعنی نخواست که حضور داشته باشد.
وقتی برخی پوپولیست مسلکان با امدادهای غیبی برخی بنگاه داران احزاب استانی به لیست اضافه میشوند باید خروجی هایش در شورای شهر و مجلس اینطور مکارانه و عوامفریبانه به طرح نظرات بدیع اینچنینی بپردازند