مدیرکل راهآهن استان فارس: واگنهای پنج ستاره در مسیر شیراز – تهران راهاندازی شد
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
مدیرکل راهآهن استان فارس گفت: با هدف گسترش خدمات ریلی مسافری و تامین رفاه حال مسافران، واگن های ویژه سریر با خدمات پنج ستاره در مسیر شیراز – تهران راه اندازی شد.
به گزارش ریواس جنوب، به نقل از روابط عمومی راه آهن فارس، غلامحسین ولدی، افزود: با توجه به درخواست های مردمی مبنی بر گسترش خدمات ریلی مسافری، ۲ واگن جدید از نوع پلور سبز متعلق به شرکت قطارهای مسافری رجا و با نام تجاری چهار تخته سریر از نیمه دوم دی ماه جاری به ناوگان ریلی فارس افزوده شد.
وی ادامه داد: واگن های سریر جزو لوکس ترین واگن های کشور است که از نظر خدمات رفاهی در کلاس بالا (خدمات پنج ستاره) و به صورت یک روز درمیان در مسیر شیراز – تهران و بالعکس به مسافران خدمات رسانی می کند.
ولدی اضافه کرد: قیمت بلیت این نوع واگن ها به صورت شناور است و با توجه به ایام و فصول سال ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد.
وی، با اشاره به قطارهای ناوگان ریلی فارس اظهار داشت: هم اینک قطارهای فارس از کیفیت خوبی برخوردار است اما متناسب با درخواست مردم می توانیم ارایه خدمات پنج ستاره را نیز به قطارهای نورالرضا که در حال حاضر از بهترین قطارهای کشور به شمار می آید، اضافه کنیم.
ولدی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۷ تا کنون میزان استقبال از قطار های فارس روند صعودی داشته و افزایش ۱۵درصدی در جا به جایی مسافر، موید این امر است.
**افزایش ۱۷ درصدی ضریب اشغال قطارهای شیراز
مدیر کل راه آهن استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود گفت: متوسط ضریب اشغال قطارهای خروجی از ایستگاه راه آهن این استان در مسیرهای شیراز – مشهد، شیراز – تهران و بالعکس در ۹ ماه سال ۹۷ بیش از ۹۰ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ بیانگر ۱۷درصد افزایش است.
ولدی، علت این افزایش را مناسب سازی ساعت حرکت قطارها، رایزنی و انعقاد تفاهمنامه با سازمانها برای استفاده از خدمات ریلی، مناسب بودن قیمت بلیت قطار برای اقشار مختلف جامعه و همچنین حمایت رسانهها برای ترویج فرهنگ ریلی بیان کرد.
**میانگین سرعت قطارهای فارس ۱۳۰کیلومتر است
وی، در مورد میزان سرعت قطارهای فارس گفت: در حال حاضر میانگین سرعت قطارهای فارس در بیش از ۹۲ درصد مسیرها ۱۲۰ و ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است و از آنجا که کاهش مدت زمان سفر یکی از خواسته های مردم است، همچنان پیگیر افزایش سرعت و کاهش مدت زمان سفر هستیم و تا کنون در هر ۲ مورد اقدامات خوبی انجام شده است.
این مقام مسئول در ریشه یابی چرایی طولانی بودن مدت زمان سفر قطارهای شیراز – تهران بیان داشت: طول خطوط ریلی شیراز به تهران حدود ۱۰۷۵ کیلومتر است و این درحالی است که طول جاده ارتباطی بین این ۲ شهر ۹۰۰ کیلومتر است و مسیر ریلی، ۱۷۵کیلومتر طولانی تر از مسیر جاده ای است که علت عمده آن پوشش مراکز مهم صنعتی در برخی از شهرها و عوارض طبیعی است.
وی ادامه داد: وجود ۵۲ ایستگاه در مسیر ریلی شیراز – تهران به دلیل رعایت قوانین و مسایل فنی و امکان سوار و پیاده شدن مسافران در بیش از ۱۰ ایستگاه از نقاط قوت سفرهای ریلی است که البته بخشی از افزایش زمان سفر نیز به آن مربوط می شود.
ولدی تاکید کرد: برای کاهش مدت زمان سفر با قطار، مولفه های دیگری از جمله کیفیت و ایمنی سفر نیز مهم است که این موارد هم باید مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/سولماز حسینی