معاون شهرداری شیراز خبر داد؛ ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به شیراز/ «تراموا» و «BRT» هم در دستور کار است
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اضافه شدن ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر، گفت: هماینک ۳۵ دستگاه این اتوبوسها بارگیری شده و در مسیر شیراز است.
به گزارش ریواس جنوب به نقل از ایسنا، مجتبی زوربخش امروز یکشنبه ٢۵ شهریور در یک کنفرانس خبری ضمن یادآوری اینکه اتوبوسهای جدید مونتاژ ایران خودرو دیزل بوده و از استاندارد خوبی برخوردار است، گفت: پس از ورود اتوبوسهای جدید و قرارگیری آنها در خطوط موجود، بهسازی ٣٠٠ دستگاه اتوبوس از ناوگان موجود اجرایی خواهد شد.
** «تراموا» هم وارد چرخهی حمل و نقل شیراز میشود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از احداث خطوط حمل و نقلی نوین تحت عنوان تراموا و بی آر تی اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعات راهاندازی خطوط تراموا رو به اتمام است و با تامین اعتبار طی ۲۴ تا ۳۰ ماه خطوط احداث خواهند شد.
زوربخش با بیان اینکه عمر مفید اتوبوسها در بهترین شرایط هفت سال اما تراموا ۳۰ سال است، ادامه داد: راهاندازی تراموا هزینه بیش از ۱۰ برابری نسبت به اتوبوس دارد اما کیفیت خدماتدهی آن بیشتر است.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد استفاده کنندگان از ترامو توریستها و زائرین و ۸۰ درصد آنان مردم خصوصا قشر متوسط و کم برخوردار جامعه هستند، گفت: احداث ترامو نیاز به ۹ ماه تا یک سال مطالعه دارد که بخشی از آن با همکاری مشاور خارجی انجام شده است و اگر موانعی وجود نداشته باشد طی ۲۴ الی ۳۰ ماه آینده عملیات اجرایی آغاز می شود.
زوربخش با اشاره به اینکه احداث تراموا کم هزینهتر و سریعتر از مترو است، گفت: ترامو نقش ارتباطی با خطوط اصلی مترو دارد و با احداث آن اتوبوسها در خطوط تراموا حذف میشوند.
** احداث خطوط “BRT” تا پایان سال ۹۸
وی با اعلام این خبر که احداث خطوط “بی آر تی” تا پایان سال ۹۸ انجام خواهد شد، گفت: خط یک از تقاطع معالیآباد تا پایانه شهید هوایی (ایستگاه راهآهن) با ۳۶ دستگاه اتوبوس و خط دو از میدان احسان تا پایانه استقلال با ۲۴ دستگاه اتوبوس خواهد بود.
** تاکسیهای شیراز به اپلیکیشنهایی فراتر از اسنپ و تپسی مجهز میشوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به وجود تاکسیهای اینترنتی و موج نارضایتی رانندگان تاکسیهای موجود در سطح شهر که دارای هویت هستند هم اشاره و با بیان اینکه هماینک ۱۲ هزار تاکسی در این کلانشهر مشغول به فعالیت هستند، گفت: با فعالیت اسنپ و تپ سی موج نارضایتی در بین رانندگان تاکسی ایجاد شد که برای حل این مشکل، تاکسیهای شیراز در برنامهای جامع با یک اپلیکیشن فراتر از اسنپ و تپ سی مجهز خواهند شد.
** نگاه انسانمحور در برنامههای شهرداری
وی سیستم حمل و نقل انسان محور، نگاه ویژه به عابرین پیاده و ایجاد مسیرهای غیر موتوری همچنین آرام سازی جریان ترافیک را از اولویتهای سازمان عنوان کرد و ادامه داد: ۳۳ و نیم کیلومتر مسیر دوچرخهسواری را در ۱۱ منطقه شیراز شناسایی کردیم. در خیابان انوری اولین پیاده راه استاندارد را ایجاد کردیم و به جای سرعتگیر در خیابانها از سنگ فرش و خط کشی عابر پیاده استفاده خواهیم کرد.
زوربخش به تشکیل کمیته ناتوانهای جسمی و معلولان در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اشاره و اضافه کرد: با تجهیز ایستگاه های اتوبوس، گذر عابر پیاده، دسترسی به مترو و… به دنبال ایجاد تمهیدات خاص این قشر هستیم که به صورت آزمایشی از میدان شهرداری تا میدان صنایع طرح مناسب سازی انجام میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز تاکید کرد: حل ترافیک از اولویتهای این معاونت قرار دارد که در این راستا معضلات ترافیکی در شهر را شناسایی کرهایم و برای اصلاح، مناسب سازی تقاطعات و توسعه علائم ترافیکی اقداماتی را انجام دادهایم.
وی همچنین کسب نظرات مردمی را ضروری دانست و اعلام کرد: برای اطلاع از انتقادات و پیشنهادات مردمی سامانه پیامکی، مجله ترافیک در شبکههای مجازی و خط تلفنی مستقیم راهاندازی شده است.
زوربخش در خصوص طرح سی پی نیز با بیان اینکه هدف شهرداری از اجرای این طرح خیابان فروشی نبوده و نیست، این طرح را دارای استاندارد جهانی دانست و تاکید کرد که شخصا پاسخگوی عملکردهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز است.
انتهای پیام/ سجاد بنام