پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ریواس
بیش از یک هفته است که مجموعه طنز تلویزیونی «در حاشیه ۲» به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سه سیما در حال پخش است، ولی به نظر می‌رسد سریال تازه مدیری که روزگاری از او به‌عنوان سلطان کمدی در تلویزیون یاد می‌کردند، نتوانسته است، حتی باقی مانده مخاطبان هنوز وفادار به تلویزیون ایران را جذب کند.
بیش از یک هفته است که مجموعه طنز تلویزیونی «در حاشیه ۲» به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سه سیما در حال پخش است، ولی به نظر می‌رسد سریال تازه مدیری که روزگاری از او به‌عنوان سلطان کمدی در تلویزیون یاد می‌کردند، نتوانسته است، حتی باقی مانده مخاطبان هنوز وفادار به تلویزیون ایران را جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری «ریواس به نقل از تیک»، کافی است نگاهی به دور و برتان بیندازید و از همکاران و آشنایان و عابران‌پیاده و مسافران مترو بپرسید، آیا کسی سریال جدید مهران مدیری را دنبال می‌کند؟ بعید نیست با تعجب از شما بپرسند مگر از مهران مدیری سریال تازه‌ای در حال پخش است؟ این احتمال را هم بدهید که شانه‌ای بالا بیندازند و بگویند دیگر توقعی از مدیری و تیمش ندارند. شاید هم با چند نفری برخورد کنید که بگویند «در حاشیه۲» چیز دندان‌گیری نبوده است و بعد از تماشای یکی دو قسمت دیگر آن را دنبال نکرده‌اند. راستی خود شما خبر دارید که چیزی حدود دو هفته از پخش مجموعه طنز جدید مهران مدیری می‌گذرد؟ در نظر داشته باشید اینجا داریم در مورد یکی از مهم‌ترین پدیده‌های تلویزیون ایران حرف می‌زنیم که روزگاری کوچک‌ترین حدس و گمان درباره کارهایش می‌توانست به بمبی خبری تبدیل شود، اما حالا دیگر حتی«عطسه»‌اش نیز در شبکه نمایش خانگی طرفدار ندارد.

نشان به آن نشان که اگر دقت کرده باشید، در بین سریال‌های قاچاق و کپی پیاده‌روها هم مانوری روی فروش آن نمی‌شود. زمانی که از کنار بساط دستفروشان عبور می‌کنید، آیا به گوش‌تان خورده است که دستفروشی فریاد بزند «عطسه» جدید مدیری رسید؟ حالا این بی‌اعتنایی مخاطب به کار مدیری را در قیاس با عطش مخاطبان برای تماشای «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی در نظر بگیرید.

دوشنبه‌ها لابد متوجه شده‌اید که خریداران و دانلودکنندگان غیرقانونی قسمت جدید سریال شهرزاد در دور و برمان به راحتی دیده می‌شوند و در نقل قول‌های مردم هم ذکر این سریال شنیده می‌شود. در اینجا البته درباره اتفاقی که برای مهران مدیری افتاده است، با دو وضعیت روبه‌رو هستیم. یکی ریزش مخاطبان تلویزیون ایران و دیگری افول ستاره‌ای به نام مهران مدیری. عامل اول زیاد نمی‌تواند در میزان بی‌اعتنایی مخاطب به طنز «در حاشیه ۲» تاثیر داشته باشد؛ چراکه پیشینه کارهای مدیری نشان می‌دهد او اغلب وقت‌ها قادر بوده است مرده‌ترین زمان پخش تلویزیون را به فرصتی طلایی تبدیل کند و در کوتاه‌مدت سیر تبلیغات را روانه آنتن کرده و سود زیادی را متوجه بخش بازرگانی صدا و سیما کند. برای اینکه پی ببرید تا چه میزان کار در حال پخش مدیری از سوی مخاطبان استقبال شده‌، کافی است به مدت زمان آگهی‌های تلویزیون و نوع آنها توجه کنید. آن هم در دوره‌ای که تلویزیون به‌شدت در تلاش جذب آگهی است و به گفته محمد سرافراز، بودجه ۱۴۰۰ میلیاردی آن کفاف حقوق کارمندانش را هم نمی‌دهد.

یادمان باشد مدیران تلویزیون در برابر تمام حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی که مجموعه «در حاشیه» در سری جدیدش برای آنها ایجاد کرده، ایستادگی کرده‌اند تا شاید بار دیگر کارگردان مجموعه طنز به یادماندنی «پاورچین» برای آنها برگ برنده باشد. اما حالا لااقل تا اینجای کار، پخش «در حاشیه ۲» هیچ اتفاق خوشایندی را نه برای تلویزیون و نه مخاطبانش رقم نزده است. این شب‌ها مجموعه طنزی پخش می‌شود که غایب اصلی‌اش مهران مدیری است. او نه‌تنها بازی می‌کند، بلکه حتی ردی از رگه‌های خلاقیتش هنگام کارگردانی در این سریال دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد بازیگران در یک دورهمی در لوکیشنی ثابت، بی‌آنکه هدایت شوند و ایده‌ای برای بازی داشته باشند، یک‌ریز از هر دری حرف می‌زنند و بازی خود را در کلیشه‌ای‌ترین حالت تکرار می‌کنند. آیا مدیری خودش هم متوجه شده است که «در حاشیه ۲» هیچ برگ برنده‌ای ندارد که برای اولین بار در کار خودش بازی نکرده است؟ اگر موفقیت رامبد جوان در برنامه پرمخاطب «خندوانه» را به یاد بیاوریم، متوجه خواهیم شد که ذره‌ای خلاقیت می‌تواند بار دیگر موجی میلیونی از مخاطبان را با تلویزیون ایران همراه کند.

بحران تلویزیون ایران تنها در مجموعه «در حاشیه ۲» نمود پیدا نکرده است. مدت‌هاست که اعلام شده است مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی با مدیریت یکی از معاون‌های محمد سرافراز راه‌اندازی شده است. همزمان با فعال شدن این مرکز، محمود‌رضا تخشید از مرکز سریال‌سازی سیما استعفا داد تا تاکیدی باشد بر‌ ا‌ینکه مدیران تلویزیون در بخش برنامه‌های نمایشی با بحران و اختلاف جدی روبه‌رو هستند. این بحران را البته پیش از هر چیزی باید این روزها در دو سریال«کیمیا» و «معمای شاه» دید که جدا از کارگردانی ضعیف‌شان از ناحیه فیلمنامه نیز به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. جمع کردن تعدادی دیگر از چهره‌های مشهور کمدی ایران در برنامه «سه شو» به کارگردانی جواد رضویان نیز نتوانسته است موفقیتی برای شبکه سه به همراه داشته باشد. به راستی چه اتفاقی افتاده است که تلویزیون ایران روزگاری با همین بازیگران می‌توانست مخاطبان زیادی را جلب کند ولی امروز دیگر حنای هیچ کدام‌شان رنگی ندارد؟

تاثیر اندک تلویزیون به حدی است که حتی بهروز افخمی نیز در برنامه هفت اعلام کرده پخش آگهی ماهواره‌ای برخی فیلم‌ها توانسته است روی فروش آنها تاثیر بگذارد و آنها را به کارهای پرمخاطبی تبدیل کند. همزمان با سخنان افخمی، ماجرای تعهد از تهیه‌کنندگان سینمایی برای پخش آگهی‌های بازرگانی‌شان رسانه‌ای شد. بنابر گزارش‌های منتشر شده، تلویزیون ایران برای پخش آگهی فیلم‌های سینمایی از تهیه‌کنندگان آن تعهد می‌گیرد تا اگر در شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم‌شان تبلیغ شود، خسارت پرداخت کنند. ضمن اینکه دیگر محصولات سینمایی آنها از حق تبلیغ برخوردار نخواهند بود. مسئولان سینمایی کشور نیز بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز، منع قانونی دارد، بنابراین سازندگان این فیلم‌ها نباید تیزر فیلم‌هایشان را برای تبلیغ در اختیار شبکه‌های غیرمجاز ماهواره‌ای قرار دهند. به دنبال رسانه‌ای شدن این ماجرا بود که دیروز روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما توضیح داده است: «بخش عمده‌ای از تیزرهای فیلم‌های سینمایی تولید داخل کاملا به‌صورت رایگان از سوی صداوسیما پخش می‌شود تا رسانه ‌ملی نیز به سهم خود در پازل حمایت از صنعت سینما نقش خود را ایفا کرده باشد. نگاه رسانه‌ملی به پخش رایگان تیزر فیلم‌های سینمایی داخلی، نگاهی حمایتی است که با هدف معرفی این فیلم‌ها و تشویق مخاطبان برای تماشای آنها انجام می‌شود. از سویی، مسئولان سینمایی کشور نیز بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز، منع قانونی دارد، بنابراین سازندگان این فیلم‌ها نباید تیزر فیلم‌های‌شان را برای تبلیغ در اختیار شبکه‌های غیرمجاز ماهواره‌ای قرار دهند.» روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما در ادامه تاکید کرده است: «اداره کل بازرگانی صداوسیما با بررسی‌های کار‌شناسی به این نتیجه رسیده که در ادامه این حمایت، در فرم قرارداد پخش تیزر، این تعهد را از سازنده اخذ کند که چنانچه از حمایت فرهنگی رسانه‌ ملی برای پخش رایگان برخوردار شود نمی‌تواند تیزر فیلم خود را برای پخش در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز قرار دهد.»