پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

 

در حالی که بهرام پارسایی، عضو کمسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عامل سقوط هواپیمای ATR تهران به یاسوج گفته بود که خلبان عامل اولیه این سانحه نبوده است، شیری کارشناس صنعت هوایی معتقد است که اعلام هر دلیلی به جز خطای خلبان کمکی به صنعت هوایی نمی‌کند و جایگاه بررسی سوانح هوایی را نادیده می‌گیرد. 

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، یکی از متخصصان صنعت هواپیمایی در خصوص مطالب مطرح شده توسط بهرام پارسایی، یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عامل سقوط هواپیمای ATR آسمان به خبرنگار عصرخبر گفت: بیان این موضوع که عامل سقوط مسائلی غیر از خطای خلبان بوده است نه تنها کمکی به بهبود اوضاع صنعت هواپیمایی نمی کند بلکه با نادیده گرفتن جایگاه های نخصصی و قانونی بررسی سوانح هوایی باعث خواهد شد تا به نظم و در نهایت ایمنی این صنعت خدشه جدی وارد شود ای کاش در این نظریه به شکلی دقیق و کارشناسی بیان می شد که علت اصلی بروز حادثه چه بوده است.

شیری کارشناس صنعت هوایی افزود: اگر این نماینده محترم مجلس به اسناد و اطلاعات بررسی حادثه دسترسی دارند، خوب است در خصوص مقصر بودن یا نبودن خلبان در این سانحه به ۴ سوال زیر پاسخ ساده بدهند.

۱ – آیا کمترین ارتفاع پروازی مسیر طراحی و منتشر شده در نقشه های پروازی در محلی که هواپیما سقط کرده است ۱۷ هزار پا بوده است یا خیر؟

۲ – آیا کمترین ارتفاع ایمن مسیر که در صورت هر رخدادی پایین تر آمدن از آن برابر با برخورد با موانع تلقی می شود در نشریات و نقشه های هوانوردی کشور ۱۵۵۰۰ پا بوده است یا خیر؟

۳ – آیا گروه پروازی به شکل آگاهانه و از طریق تنظیم سامانه های هواپیما ارتفاع آن را به ۱۵۰۰۰ پا کاهش داده اند یا خیر؟

۴ – آیا گروه پروازی به شکل آگاهانه و از طریق تنظیم سامانه های هواپیما قصد کاهش ارتفاع تا ۱۴ هزار پا را داشته اند یا نه؟

شیری کارشناس صنعت هوانوردی کشور در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است متخصصان هوایی و از آن مهم تر سیاستمداران کشور از ایراد خدشه به مسلمات تخصصی و حتی تعرض به حریم و آرامش خانواده افراد جان باخته و گروه پروازی دست بردارند چرا که موضوعات سیاسی به قدر کافی برای عنوان کردن نام سیاستمداران در رسانه ها وجود دارد و اجازه دهید تمرکز صنعت هوایی از مقابله با آثار توئیت های احمقانه ترامپ منحرف نشود.
گفتنی است، روز گذشته پارسایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مصاحبه ای اعلام کرده بود «خلبان عامل اولیه سقوط هواپیما نبوده است.»

اواسط اسفندماه سال گذشته و تقریبا سه هفته پس از سقوط هواپیمای ATR آسمان در حوالی قله دنا سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران ــ یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی‌توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

به گزارش تسنیم، حسن رضایی فر سه شنبه گذشته در جلسه ای با حضور مدیران ایرلاین های داخلی و تعدادی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری دلایل سقوط هواپیمای ATR آسمان را تشریح کرده و در این باره گفته است: کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی، مدیریت نامناسب در کابین خلبان،  عدم رعایت رویه جبران واماندگی، تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد بدلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، عدم اجرای چک لیست‌ها در زمان تقرب، استفاده نابجا از اتوپایلوت در زمان تقرب، عدم توجه به درخواست کمک خلبان برای گرفتن فلپ پس از استال و خطای کمک خلبان به عنوان pilot flying  برای درخواست چک لیست از جمله عوامل سقوط هواپیما بوده است.

وی همچنین با اشاره به نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان به یکی دیگر از عوامل بروز سانحه، افزود: آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعمل های عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP (کتاب مربوط به مجموعه دستورالعمل، قوانین، امکانات و…حمل ونقل هوایی)، ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در ایمنى شرکت هواپیمایى. همچنین  شروع پرواز به دلیل محدودیت های پزشکی خلبانان و بدی هوای مقصد، صحیح نبوده و خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب، اطلاعات هوای یاسوج را می گیرد و سعی در خروج از ابر با سقف ۱۵ هزار پا می کنند.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، قرار است فردا یکشنبه، کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را بررسی و پاسخ شفافی به افکار عمومی برای علت سانحه هوایی یاسوج بدهد.

انتهای پیام/د