پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

نماینده مردم شیراز در محلس با انتقاد شدید از وضعیت نامناسب صنعت خودرو در ایران گفت: هیچ توجیهی برای حمایت از صنعتی که می‌توان از آن به عنوان ارابه‌های مرگ و داعش آهنین یاد کرد، وجود ندارد.

 به گزارش ریواس جنوب به نقل از کانال اطلاع‌رسانی دکتر بهرام پارسایی، این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به آمار متوفیان در سوانح رانندگی در سال ۹۵، گفت: برحسب نوع خودرو و تلفات ناشی از خودرو، پراید در راس همه و پس از آن پژو، سمند و وانت پیکان قرار دارد.

پارسایی در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس، تصریح کرد: به جرأت می توان از صنعت عقب مانده و ناتوان خودرو به عنوان داعش آهنین و ارابه های مرگ یاد کرد؛ صنعتی که آمار و ارقام نشان می دهد هیچ توجیهی برای حمایت از آن وجود ندارد.

** جان ایرانی مهم تر از کالای ایرانی است!

نماینده مردم شیراز در محلس شورای اسلامی اضافه کرد: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، اما کالایی که کرامت و حرمت انسانی را نگه دارد. جان ایرانی مهم تر از کالای ایرانی است؛ طبق آمار متوفیان در سال ۹۵ برحسب نوع خودرو و تلفات ناشی از آن از لحاظ درصدی، پراید با ۲۲ هزار و ۳۷۶ نفر جان‌باخته بیشترین میزان را به خود اختصاص داده و متاسفانه در سال ۹۶ نیز همین آمار ادامه داشته است.

پارسایی در خصوص آمار تصادفات ۱۰ سال اخیر، گفت: ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر در تصادفات کشته شدند، یعنی به ازای هر شغل یک نفر کشته شده است، این چه اشتغالزایی است؛ متاسفانه به ازای ایجاد هر شغل ۲ نفر معلول شدند؛ به ازای ایجاد هر شغل ۱۰ نفر مصدوم شده و به ازای ایجاد هر شغل دو زن سرپرست خانوار به وجود آمده است؛ ضمن اینکه به ازای ایجاد هر شغل ۲ کودک یتیم شدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: آیا برای اشتغالزایی باید با مردم جنگید؟ این مسئله هیچ گونه جای دفاع ندارد. وضعیت تصادفات جاده ای قابل قبول نیست. آیا این کالای ایرانی برای ما افتخار می آفریند؟ کدام خانواده ای است که در طول سال دچار مصیبت تصادفات جاده ای و ناامن بودن خودروها نشده باشد؟ چند انسان زنده زنده در آتش خودروها سوختند؟

وی ادامه داد: اگر در دنیا یک خودرو باعث مرگ ۵ نفر شود، آن کمپانی تمام خودروهای خود را از سراسر جهان جمع آوری می کند. انسان های بسیاری در آتش سوختند؛ در ایمنی خودروها تفاوت از زمین تا آسمان است. مقام معظم رهبری بر مرغوبیت تولید خودروی داخلی تاکید دارند؛ تاکید ایشان بر مرغوبیت، بیشتر از کالای ایرانی است. ضمن اینکه در مقدمه قانون اساسی آمده است که اقتصاد وسیله است نه هدف.

** سودجویانی که یک‌شبه میلیاردها تومان به جیب زدند!

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس، با بیان اینکه در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل او است نه همچون دیگر نظام های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی، تصریح کرد: صنعت خودرو به جز سودجویی چه دارد؟ چه تولید داخلی و چه رانت های وارداتی، در سال گذشته به واسطه ایجاد یک انحصار یک شبه میلیاردها تومان وارد جیب سودجویان شد. متاسفانه یا ملت محکوم هستند به استفاده از خودروی بی کیفیت و قاتل داخلی و یا اگر بخواهند از خودروی خارجی استفاده کنند باید جریمه آن را پرداخت کنند.

پارسایی افزود: آیا کرامت ملت ما از دیگر انسان ها پایین تر است؟ در کشورهای همسایه جنگ زده تا کشورهای جهان اول چنین داستانی وجود ندارد. با اطمینان می گویم شبه مافیا و یا مافیا وجود دارد. امروز یک قاضی با شرافت دیوان عدالت رای به بازگشت تعرفه به سال قبل داده است، اما اجرا نمی شود؛ مگر ما نمایندگان ناظر بر اجرای قانون اساسی نیستیم؟

نماینده مردم شیراز در مجلس با خوانشِ شعری «بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی» از سعدی شیرازی، تأکید کرد: من از محنتی گفته‌ام که سال هاست گریبان‌گیر ملت ایران است و از نمایندگان می خواهم همت کنند که در این محنت، بی غم نباشیم.

انتهای پیام/ سجاد بنام