حیف و میل میلیاردها تومان برای تعریض یک جاده به اسم چند خانوار عشایری پای نکبتبار سیاسیون در پرونده “بیسردره” یاسوج/تخریب گسترده و ظالمانه طبیعت+تصاویر
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
ادارهکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد که پروژه های حیاتیاش، عمدتا راکد هستند، در یک منطقه عشایری که ضرورتی نداشته است، با صرف میلیاردها تومان و بدون مجوز از منابع طبیعی، اقدام به خاکبرداری وسیع، احداث و تعریض جاده آنچنانی با تخریب گسترده و ظالمانه طبیعت کرده است؛ ظلمی به اراضی ملی که البته پشتپردههایی هم دارد.
به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، منطقه “بیسردره” در شمال پایتخت طبیعت ایران با طبیعت منحصر به فردش این روزها شاهد یک تخریب عذابآور و تأسفبار دیگر در اراضی ملی و جنگلهایش برای سودجویی افراد خاص و ذینفوذ است.
استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر بیش از هر زمانی با تخریب ظالمانه طبیعت خود، تنها سرمایهاش را رو به نابودی میبیند؛ سرمایهای که کسی قدرش را نمیداند و همین هم این استان را در دریای عقبماندگیها بیشتر، غرق کرده است.
روزانه شاهد تعرض افراد سودجو به منابع طبیعی و تخریب جنگل و مرتع در این استان هستیم؛ آتشسوزیها اگر چه به لطف بارشهای الهی، به تأخیر افتاده است اما از روزهای آینده به جان این سرمایه ارزشمند میافتد؛ منابع طبیعی با وجود برخی اهمالکاریها اما در حفاظت از جنگلها و مراتع، تنها است و سیاسیون و نورچشمیها، نفس آنها را گرفتهاند.
در تازهترین تخریب دردناک طبیعت کهگیلویه و بویراحمد، اینبار ادارهکل راه و شهرسازی این استان که در وظایف اصلی خود از شاگردان تنبل این استان است در احداث یک جاده غیرضروری، در منطقه طبیعی “بیسردره” در شهرستان بویراحمد پیشقدم شد و با تیغ تیز لودرهایش به جان طبیعت بیگناه و بیزبان افتاده است.
پروژههای اصلی این استان در حوزه راه، میلنگند اما علیمردانی و همکارانش در شهرستان بویراحمد، دهها میلیارد تومان را برای تعریض یک جاده که تنها چند عشایر آنجا زندگی میکنند، هزینه کرده است؛ عشایری که دردهای اصلیاشان همچنان هست اما راه و شهرسازی کاسه داغتر از آش شده تا در این منطقه جنگلی و بکر، برای آنها اتوبان بسازد!
عشایری که البته از قبل هم جاده دسترسی متناسب داشتهاند و ادارهکل امور عشایر این استان یک جاده با لحاظ استانداردهای لازم برای آنها احداث کرده بود؛ آنگونه که یکی از این اهالی به ریواس جنوب گفته است هیچ نیازی به تعریض جاده ندارند و امورات آنها میگذرد؛ این فرد گفت که اتفاقا این جاده باعث از بین رفتن طبیعت این منطقه خواهد شد که زندگی ما از طریق آن میگذرد و زمینه تردد بیش از حد و از بین رفتن کاربری و بافت زندگی این منطقه میشود.
بدتر از همه اینها، احداث این جاده بدون مجوز قانونی از منابع طبیعی است که یک دهنکجی آشکار به مردم و این ادارهکل است.
کارشناسان منابع طبیعی به ریواس جنوب گفتهاند که این جاده صدها میلیارد تومان به طبیعت این استان خسارت زده است که غیر قابل جبران است.
علیمردانی و همکارانش آنقدر در این کار تخریبگرانه، پای کار و زیرک بودند که بدون استعلام و تقاضا از منابع طبیعی، شبانه اقدام به خاکبرداری و تعریض جاده کردند اما بعد که مأموران منابع طبیعی، اتفاقی متوجه شدند تقاضای خاکبرداری در ۲ کیلومتر از این جاده را به منابع طبیعی میبرند که با آن مخالفت و هرگونه عملیات در این جنگل، منوط به پرداخت خسارت آن از سوی ادارهکل راه و شهرسازی میشود.
بعد از آن پای نکبتبار سیاسیون و مقامات و مدیران این استان به میدان میآید و عرصه را بر عزتالله بهشتی و همکارانش در منابع طبیعی تنگتر میکنند تا بلکه با احداث این جاده که البته عملیات آن از قبل انجام شده، یک برچسب قانونی زده شود!
این فشارها و دیوار کوتاه منابع طبیعی موجب شد تا ادارهکل راه و شهرسازی برای خاکبرداری و تعریض این جاده عشایری در همه ۱۶ کیلومتر آن را از ادارهکل منابع طبیعی درخواست کند و به کمک این فشارها، برای یک کار غیرضروری مجوز ظاهرا” قانونی بگیرد اما این اتفاق هنوز نیفتاده هرچند برخی چراغسبزها و سیگنالها از درون منابع طبیعی و دیگر مقامات و مسئولان ارشد و میانی این استان، جسارت تخریب این منطقه جنگلی را دوچندان کرده است.
فشارهای مسئولان ارشد، سیاسیون و برخی مقامات به حدی بوده که همگان را به تعجب وامیدارد که احداث یک جاده در منطقهای که کسی از اهالی خواهان آن نیست و کاملا جنگلی و مرتعی است چه سودی و برای چه کسانی دارد؟
برخی اطلاعات تأیید نشده حاکی از آن است که برخی افراد ذینفوذ، مدیران و سیاسیونی که در آن منطقه زمین (عرف منابع طبیعی) دارند، برای آنکه زمینهایشان در شمال شهر یاسوج دارای ارزش اقتصادی شوند، برای احداث این جاده فشار میآورند و چند عشایر و روستایی که آنجا زندگی میکنند، بهانهای برای سودجویی این افراد است.
گفته شده است که یکی از این افراد، در ادارهکل منابع طبیعی دارای جایگاه و اختیاراتی است که اگر صحت آن اثبات شود، نام این مسئول را در کنار همه کسانی که اینچنین به اسم مردم بر داراییهای طبیعی آنان چوب حراج میزنند، رسانهای خواهیم کرد.
یک عضو کمیسیون نظارت بر طرحهای عمرانی در ادارهکل منابع ملی، با تأکید بر اینکه شخص مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در هیچ پروندهای در این کمیسیون دخالت نکرده است گفته است که آقای بهشتی همه تلاش خود را برای جلوگیری از این تخریبهای عامدانه انجام میدهد اما فشارها کمرشکن هستند.
او با قاطعیت گفت که پرونده جادهسازی در اراضی ملی منطقه “بیسردره” سیاسی است و اقدامات راه و شهرسازی در این منطقه غیرقانونی و بدون مجوز بوده است.
مجید علیپور، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به ریواس جنوب گفته است که عشایر این منطقه از سالها قبل دارای جاده دسترسی بودند و هیچ نیازی در این زمینه نداشتند.
حال با این توضیحات انتظار میرود که نهادهای نظارتی و شخص استاندار کهگیلویه و بویراحمد به این پرونده ورود کند و اجازه تخریب منابع ملی را در منطقهای که جاده دسترسی وجود دارد، آن هم برای کاری که نه نیاز اولویتدار مردم نیست و هیچ کمکی به توسعه منطقه نمیکند، ندهد.
———————
گزارش از کریم بنام
———————–
انتهای پیام/ک-ب
شکی نیست که راه رو باز میکنن برا استفاده و منافع شخصی. ویلایی طرحی در هر صورت باید تاسف خورد.
من اهل استان شما نیستم ولی دو سال در استان شما کار. می کنم فقط اینو بگم پروژه های راهسازی تعریف شده در. این استان به علت داشتن حجم وسیع خاکبرداری با هماهنگی مسولین به پیمانکاران داده می شود بدون هیچ گونه طرح توجیهی پیمانکار هم اول خاکبرداری می کند و چون بدهی زیاد می شود کار را ول می کند و دیگر کار ادامه پیدا نمی کند متاسفانه خیلی از مسولین این استان فقط به فکر. جیب خودشان هست نه مردم
غلط کردی خودت با اونی ک اینو گفته . تا جونتو هم درا
از زارع سوال کن
بی اطلاعی منابع طبیعی دروغ محض است مکر امکان دارد یک جاده حدود ۶ ماه از عملیات آن می گذرد وما موران منابع طبیعی روزانه تردد داشته باشند ولی این همه بیل مکانیکی ولودر راندیده باشند البته شاید از نوع اسباب بازی بودند که انها را استطار کرده باشند در صورتی که ایستگاه منابع طبیعی در کنار محل استقرار ماشین الات راه سازی بودند لااقل با شهامت باشید