پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در اولین برنامه سفر خود به شیراز، با استاندار فارس دیدار کرد.

به گزارش ریواس جنوب، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این دیدار با اشاره به پوشش‌دهی حدود ۴۰ میلیون نفر از مردم توسط بیمه سلامت، گفت: استان فارس با حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه‌شده، سهم چشمگیری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

طاهر موهبتی در عین حال به سهم بالای بیمه‌ی رایگان در این سازمان اشاره کرد و گفت: در کشور حدود ۸۵ درصد از بیمه‌شدگان سلامت و در استان فارس حدود ۸۸ درصد از آن، کاملاً رایگان است؛ بر اساس این آمار از مجموع این استان پهناور و پرجمعیت تنها ۳۸۰ هزار نفر بابت بیمه سلامت خود پول پرداخت می‌کنند که معتقدیم همین وضعیت -که در تمام کشور نیز وجود دارد- زمینه‌ساز زیان‌بار بودن بیمه‌هاست.

به گفته‌ی این مقام مسؤول، بیمه سلامت ایران سالیانه در مقابلِ تنها ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد، حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه متحمل می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با برشمردن برخی کمبودهای بودجه‌ای این سازمان، تصریح کرد: با وجود تمام کمبودها و مشکلاتی که وجود دارد تحت هیچ شرایطی حاضر نیستیم که سلامت مردم به خطر بیفتد.

** نباید پیش از مردم، خودِ متولیان سلامت مدعی همدیگر شوند

در ادامه این نشست، استاندار فارس نیز خدمات در حوزه سلامت را از نیازهای اساسی و اولیه‌ی مردم توصیف و تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط اخیر که مشکلات صنعت کشاورزی، بحران آب و مسائلی از قبیل تولید و توزیع برق در کشور دچار مشکلاتی هستیم باید کاری کرد که اگر نمی‌توانیم برخی امکانات رفاه مطلوب مردم را فراهم کنیم حداقل دغدغه‌ی سلامت و نیازهای اولیه‌ای مانند آب و برق برای مردم وجود نداشته باشد.

اسماعیل تبادار با اذعان به برخی محدودیت‌های بیمه سلامت، در عین حال تأکید کرد: انتظار ما این است که مدیران فعلی بیمه سلامت با تدبیر و تجربه‌ای که دارند به راهکارهای اساسی برای تداوم ارائه‌ی خدمات اصولی خود به مردم بیندیشند چرا که قطعاً با نگاه سلبی به نتیجه نخواهیم رسید.

او همچنین با اشاره به برخی معارضات درون‌بخشی به‌ویژه بین بیمه‌ها و نهادهای درمانگر، هشدار داده که اگر پیش از مدعی مردم، خودِ متولیان سلامت مدعی همدیگر شوند، فضای منفی تشدید می‌شود و مدیریت آن نیز دشوارتر خواهد شد.

استاندار فارس به مدیران بیمه سلامت پیشنهاد کرد که آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و تشریح شرایط موجود و خدمات ارائه‌شده توسط بیمه سلامت را هم برای مردم و هم برای سایر متولیان سلامت، در دستور کار قرار دارند.

تبادار در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها یک ظرفیت و ابزار مناسب برای بیمه سلامت در مسیر اصلاح روندهای غیرکارشناسی در حوزه سلامت و بیمه‌ها و همچنین کاهش برخی نگرانی‌های مردم و متولیان سلامت است.

** وضعیت امروز، محصول عملکرد گذشته ماست

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار فارس نیز در این نشست در خصوص اظهارات مدیرعامل بیمه سلامت ایران در خصوص سهم بالای بیمه‌ی رایگان در این سازمان، اذعان کرد: باید بپذیریم که وضعیت امروز و توقعات موجود، محصول عملکرد گذشته خود ماست.

هادی پژوهش جهرمی، به برخی گزارشات مردمی در خصوص بیمه‌ها پرداخت و گفت: یک مشکلی که بعضاً از سوی مردم گزارش می‌شود تعیین سقف بیمه‌ای است که باعث نارضایتی برخی بیماران شده است.

او اضافه کرد: در مواردی بیماران مدعی هستند به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک برای او نسخه می‌نویسد اما داروخانه به این دلیل که سقف بیمه‌ای بیمار تمام شده، او را به داروخانه‌های دیگر پاس می‌دهد.

** خدمات پاراکلینیکی بیمه سلامت، هیچ سقفی ندارد

اما مدیرعامل بیمه سلامت در این باره با گلایه از برخی خبرها و فضاسازی‌های نادرست در خصوص بیمه سلامت، گفت: لازم است تأکید کنم که بیمه سلامت در خصوص خدمات پاراکلینیکی قائل به هیچگونه سقف‌گذاری نیست و در مواردی هم که سقفی وجود دارد کاملاً کارشناسی‌شده و لازم است.

** کنترل و مدیریت مراجعات غیرضرور به مراکز درمانی، در جهت منافع مردم است

موهبتی تصریح کرده که در موارد بسیار متعدد و قابل توجهی مشاهده می‌شود که برخی بیماران مراجعات غیرضرور به پزشک دارند و متأسفانه آزمایش، عکس، دارو و موارد تکراری نیز برای او نسخه می‌شود که طرح استحقاق‌سنجی برای مدیریت صحیح و هدفمند همین مشکلات است.

این مقام مسؤول معتقد است کنترل مراجعات غیرضرور بیماران به پزشکان و مراکز درمانی، دارای سود چند جانبه برای مردم و مجموعه‌ی سلامت است.

در پایان این نشست، دکتر صابر فرخی، مدیرکل بیمه سلامت استان فارس، گزارشی از پرداخت‌های اخیر بیمه سلامت به مراکز مختلف درمانی استان و به‌روز شدن بخش قابل توجهی از بدهی‌های بیمه سلامت ارائه کرد.

انتهای پیام/ سجاد بنام