پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، در ایام محرم امسال، بیلبوردهای سطح شهر را با رویکردی متفاوت و البته قابل تحسین، هم‌نوا با عزاداران کرده است.

به گزارش ریواس جنوب، محرم امسال و همزمان با اولین دوره‌ی مدیریت جدید شهری شیراز، این شهر چهره‌ی متفاوتی از سال‌های پیش به خود گرفت و این بار سوژه‌های کلیشه‌ای و پارچه‌نویسی‌های سیاه و نه‌چندان اثرگذار، جای خود را به سخنانی از امام حسین (ع) بر زمینه‌های روشن و البته اشعاری نو آن هم با طرح‌هایی متفاوت از همیشه داده است.

محمد شعبانی، مسؤول روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در این باره به خبرنگار ریواس جنوب، گفت: ما برای سیاست‌گذاری در زمینه تبلیغات محیطی محرم امسال، با استناد به متون پیرامون امام حسین (ع) و سخنان خود آن حضرت، به این نتیجه رسیدیم که جای بسیاری از جنبه‌های فرهنگی، مهربانی و زیبایی‌های شخصیت امام حسین (ع) در فضاهای مختلف مظلوم واقع شده است.

او ادامه داد: به اعتقاد ما، شخصیت امام حسین (ع) هزاران وجه دارد، مظلومیت و رشادت و سلحشوری او و یاران‌اش در کربلا هم ازجمله‌ی این وجوه است که البته تقریباً همه‌ی توان ما بر روی همین جنبه‌ها متمرکز شده است؛ در حالیکه اسلام و شیعه‌گری جنبه‌های بسیار مهم دیگری هم دارد که به خوانش آن از دین، زیبایی خاصی می‌بخشد.

شعبانی اضافه کرد: از سوی دیگر، سوگواری‌های محرم در فرهنگ ایرانی، علاوه بر جنبه‌های اعتقادی و مذهبی، جنبه‌های فرهنگی و حتی حس‌ زیبای نوستالژیک و تولید فضای همدلی و صمیمیت هم دارد. اما واقعیت این است که با وجود دشواری‌های اقتصادی و معیشتی اخیر مردم، ممکن است دلسردی و گریزِ از این فضا زیاد شود؛ بنابراین معتقدیم لازم است که در تبلیغات فرهنگی و مذهبی از کلیشه‌ها دور ماند و به مردم روی دیگر محرم را هم نشان داد.

مسؤول روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، در پایان گفت: بر این اساس، سیاست‌گذاری در زمینه‌ی تبلیغات محیطی محرم امسال، بیش از پیش مورد مداقه قرار گرفت و سعی کرده‌ایم که فضای عمدتاً سلحشوری محرم را با فضای مهر و مهربانی و کرامت انسانی بیشتری تلفیق کنیم.

انتهای پیام/ سجاد بنام