پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

تونل کوه پات در محور دهدشت- باتاوه به صورت بالقوه دارای خطراتی از زمین و آسمان است که پس از گذشت چندین سال همچنان بدون توجه مانده‌اند.

به گزارش ریواس جنوب؛ تونل کوه پات در شهرستان کهگیلویه که محل عبور و مرور روزانه هزاران نفر از مردم و خانواده‌های آن‌هاست، یکی از نقاط پر ریسک در محور ملی پاتاوه- دهدشت محسوب می‌شود که نیازمند توجه جدی است.

تونل کوه پات در جاده ملی دهدشت- پاتاوه که چندین تونل دیگر هم دارد، اولین تونل قابل استفاده در این محور بود اما پس از گذشت چند سال با وجود همان خطرات اولیه و بالقوه به حال خود رها شده است.

ریواس جنوب چند سال قبل در گزارشی که به همین منظور تهیه کرده بود از مسئولان وقت علت باز گذاشتن تونل را با وجود مشکلات متعددی که دارد جویا شد و پاسخ شنید که این تونل را باز می‌گذاریم تا مردم در بخش‌های چاروسا و دیشموک از آن استفاده کنند و مطالبه برای جذب اعتبار و رفع مشکلات و خطرات آن بالا رود و به نوعی معتقد به فشار از پایین به بالا بودند اما اکنون پس از گذشت سال‌ها، ماه‌ها و روزها می‌بینیم که کوچک‌ترین تغییری نداشته است.

بر پایه این گزارش، قبل و بعد از تونل و کف آن دارای موج‌های خطرآفرین و دست‌اندازی‌های ناشی از پوسیدگی و عدم استانداردسازی آسفالت و زیر ساخت آن است که هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای به بار آورد.

ریزش آب از سقف تونل زنگ خطری است که آن هم تاکنون مورد توجه نبوده است و در حال حاضر کمترین خطری که دارد پرتی حواس راننده با برخورد ناگهانی آب به شیشه خودرو و همینطور انحراف به چپ و راست و افزایش خطر تصادف و برخورد با خودروهای دیگر یا بدنه تونل است و اما خطر بزرگتر آن ریزش سقف تونل است که اگر اتفاق بیافتد لطمات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

آن گونه که پیداست از یک لایه ۵ تا ۱۰ سانتی بتن صرف نظر شده و به یک بتن پاشی ساده بسنده شده است به طوری که میلگردهای سقف در برخی جاهای تونل پیدا هستند.

برای تهویه تونل و روشنایی آن هم اقدام خاصی صورت نگرفته است.

یک کارشناس در همین زمینه در گفت و گو با ریواس جنوب مدعی شده است که این تونل بی‌کیفیت‌ترین و غیر استانداردترین تونل در تمام جاده‌های ایران است و خطرات آن هر لحظه امکان وقوع دارد.

او می گوید این تونل هنوز از سوی پیمانکار تحویل داده نشده و اگر این باشد معنایش آن است که پیمانکار برای تجهیز کارگاه و آماده به کار بودنش دائما از بودجه عمومی صورت وضعیت پاس می کند که در صورت صحت خود یک فاجعه ی مالی محسوب می شود. از آن گذشته غیر از پیمانکار کسان دیگری هم از جمله مهندسین مشاور و… تا تحویل قطعی پروژه یحتمل دشتی مستمر خواهند داشت.

حالا ریواس جنوب از مسئولان مرتبط با این تونل و مشکلات و خطرات آن سوالاتی را مطرح می‌کند و منتظر پاسخ مستند مسئولان ذی ربط می‌ماند؛

* راه و شهرسازی کهگیلویه شفاف به مردم بگوید آیا این خطرات در این تونل وجود دارند یا خیر؟ و اگر دارند برای رفع خطرات احتمالی این تونل چه کرده است؟

* فرمانداری شهرستان کهگیلویه بگوید که آیا این خطرات در این تونل وجود دارند یا خیر؟ و اگر دارند آیا تاکنون و در این همه سال مکاتباتی با مقامات استانی در این باره داشته است؟

* راهداری شهرستان کهگیلویه بگوید آیا این خطرات در این تونل وجود دارند یا خیر؟ و اگر دارند آیا تاکنون اعلام هشدار و خطر درباره مسائل فنی این تونل داشته و اگر خطری وجود دارد چرا همچنان اجازه تردد در این تونل را داده است؟

*چه کسی یا کسانی از مسوولان، مسوولیت فنی این تونل را پذیرفته اند؟

به همین نسبت مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اداره کل راه شهرسازی و راهداری استان و پلیس راه باید صراحتاً نظر خود را اعلام کنند و یا با پذیرش مسئولیت مکتوب خیال مردم را راحت نمایند یا هم اقدامات لازم را برای رفع خطرات انجام دهند.