پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ضرورت ورود بنزین باکیفیت یورو۴ با آلایندگی کمتر و درصد بالای بهسوزی به استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران از یک سو و نگرانی برخی مردم از کیفیت پایین بنزین معمولی بارگیری شده از بندر ماهشهر موضوعاتی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

 

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، قدرت مانور از هر مدیری را گرفته است اما برخی آیتم‌ها هستند که همیشه می‌شود در آنها مدیریت بهتری داشته باشیم.

موضوع کیفیت بنزین به تعبیر ساده و مردمی آن، همیشه موضوع مهمی برای افراد بوده است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز همیشه از این موضوع سخن به میان می‌آید و در روزهای اخیر نیز افرادی با مراجعه به سایت ریواس جنوب خواستار پیگیری کیفیت بنزین در این استان شدند.

از دید این افراد، بنزین معمولی (رنگ قرمز) کیفیت مطلوبی ندارد و باید بنزین یورو۴ (رنگ سبز) در جایگاه‌های سوخت توزیع شود.

این افراد می‌گویند که بنزین معمولی و فعلی توزیع شده، بسیار زود بخار می‌شود و آنها کیلومتر بسیار کمتری را به نسبت بنزین معمولی با خوردوهایشان طی می‌کنند.

بنزینی که مردم استقبال کمتری از آن می‌کنند، بنزین بارگیری شده از بندر ماهشهر است و این افراد خواستار بارگیری بنزین سهمیه این استان از اصفهان شدند.

از سوی دیگر، بنزین یورو ۴، بنزینی با اکتان بسیار بالا و درصد بهسوزی در حد بنزین سوپر است که کمک بسیار خوبی را به طبیعت و آب و هوای شهرها می‌کند.

در حال حاضر بنا به سیاست‌های وزارت نفت، بنزین یورو۴ فقط در کلان‌شهرها توزیع می‌شود.

دغدغه‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد را با مدیران و کارشناسان شرکت پخش فراورده‌های نفتی درمیان گذاشتیم و پاسخ آنها را هم شنیدیم اما قبل از آن لازم است این نکته را یادآوری کنیم که این استان با آب و هوای چهارفصل و طبیعت منحصر به فردش در دامنه‌های دنا شایسته آن است که بیش از این حفاظت شود و دست انسان در آلودگی‌های این سرمایه ارزشمند به حداقل برسد.

لازم است مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر اقدامات قابل تقدیرش و در کنار زحمات شبانه‌روزی، برای دریافت سهمیه دائمی بنزین یورو۴ تلاش کند.

تلاشی که در حال انجام است و در مواقعی نیز بنزین یورو۴ در این استان توزیع می‌شود اما مهم آن است که این سهمیه دائمی شود.

اگر ما واقعا پایتخت طبیعت ایران هستیم، ضروری است که سهمیه بنزین یورو۴ به ما تعلق گیرد تا این طبیعت خوب و آب و هوایش برای نسل‌های آینده حفظ شود.

در کنار این خواسته به حق، برخی مردم معتقدند که کیفیت بنزین معمولی بسیار پایین است و حتی به خوردوها نیز آسیب می‌زند و مسافت بسیار کمتری را با آن طی می‌کنند.

موضوعی که آقای سهراب نامداری کارشناس ارشد این حوزه و رئیس مهندسی فراورده‌های شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد آن را رد می‌کند و می‌گوید که تنها بحث علمی موجود همین درصد آلایندگی بنزین‌ها است و میزان مصرف سوخت خودروها تابع عوامل زیادی است و ارتباطی با نوع بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت ندارد.

وی می‌گوید که بنزین معمولی بهسوزی کمتری نسبت به بنزین سوپر و یورو۴ دارد و چون بهتر نمی‌سوزد، محیط را بیشتر آلوده می‌کند و بقیه موارد مطرح نیست.

نامداری افزود: مردم هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند و با خیال راحت سوخت‌گیری کنند چرا که بنزین معمولی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

وی گفت که در هر ماه  پنج بار به صورت دوره‌ای همه جایگاه‌های سوخت را بررسی و آزمایش می‌کنیم و با اطمینان می‌گویم که جای هیچ ابهامی نیست.

این کارشناس شرکت پخش فراورده‌های نفتی اضافه کرد: تخلفات احتمالی برخی جایگاه‌داران هم با این آزمایشات مداوم و مکانیسم‌های تعریف شده تقریبا به صفر رسیده و بنزینی که به مردم تحویل داده می‌شود، هیچ ایرادی ندارد.

او با اطمینان بحث تبخیر بیشتر بنزین معمولی و همچنین خسارت به خوردوها را رد می‌کند و می‌گوید که این حرف‌های عجیبی است که آدم می‌شنود.

در همین زمینه و در پاسخ به ابهام دیگری، آقای حمید زمانی، رئیس تأمین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید اینکه سهمیه بنزین این استان از کدام پالایشگاه و استان بارگیری شود، بر اساس معیارها و سیاست‌های مرکز تعیین می‌شود و در اختیار ما نیست.

وی افزود: بدون شک منطق حکم می‌کند که تصمیمی اتخاذ شود که هزینه تولید و انتقال کمتر شود و برای همین است که بنزین این استان از ماهشهر و جنوب تأمین می‌شود.

زمانی با اطمینان گفت که بنزین تولیدی اصفهان و ماهشهر هیچ تفاوت قابل اشاره‌ای با هم ندارند و بنزین تولیدی کشور دارای استانداردهای یکسانی است.

او گفت که مردم به شایعات توجه نکنند و مطمئن باشند که کیفیت بنزین معمولی توزیع شده در جایگاه‌های سوخت، همانند دیگر نقاط کشور است.

وی این را هم اشاره کرد که بنزین یورو۴ حدود دو سال است که در کشور توزیع می‌شود و فقط در یک مقطع خاص با توجه به تولید بالای یورو۴، این بنزین در استان کهگیلویه و بویراحمد هم مداوم توزیع می‌شد و بنزین عمدتا در همه این سال‌ها، بنزین معمولی بوده است.

با این توضیحات و رفع برخی نگرانی‌ها از کیفیت بنزین توزیعی فعلی در این استان اما موضوع ضرورت اختصاص سهمیه دائمی بنزین یورو۴ همچنان پابرجا است.

موضوعی که لطف‌اله مسعودی بیش از هر شهروند کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت آن واقف است و برای این حق کهگیلویه و بویراحمدی‌ها تلاش می‌کند هر چند محدودیت تولید این نوع بنزین زیاد است و اولویت با کلان‌شهرهایی است که آلودگی آنها به مرز هشدار و بحران رسیده است.

سرمایه استان کهگیلویه و بویراحمد، چیزی جز محیط زیست آن نیست و قطعا با منطق و استدلال می‌شود هیئت دولت را متقاعد کرد که با هر تدبیری، برای این استان کوچک با مصرف بسیار پایین، سهمیه بنزین یورو۴ اختصاص دهد.

انتهای پیام/ بنام