استاندار بوشهر تصریح کرد: کریدور جنوب به شمال کشور با تکمیل خط ریلی بوشهر محقق میشود
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
استاندار بوشهر گفت: برای بهرهمندی مطلوب از طرح خط ریلی استان فارس به مرکز و ایجاد دالان ترانزیتی جنوب به شمال، خط ریلی بوشهر به شیراز تکمیل شود.
به گزارش ریواس جنوب؛ به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، مصطفی سالاری در نشست برنامهریزی و توسعه استان بوشهر با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی استان بوشهر برای دسترسی به نواحی مختلف کشور ممتاز است اظهار داشت: استان بوشهر موقعیت ممتازی دارد که دسترسی ریلی از مرکز کشور به شیراز اجرایی شده و این خط مهم راه آهن به خلیج فارس منتقل نشده است.
وی با اشاره به اثربخشی اتصال خط ریلی شیراز به بوشهر گفت: برای تکمیل اثر بخشی خط ریلی مرکز کشور به شیراز باید این خط به بوشهر متصل شود تا زمینه ایجاد کوتاهترین مسیر جنوب به شمال و کشورهای آسیای میانه فراهم شود.
استاندار بوشهر با بیان اینکه کریدور جنوب به شمال کشور با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز محقق میشود تصریح کرد: برای بهرهبرداری مطلوب از طرح خط ریلی استان فارس و ایجاد دالان ترانزیتی جنوب به شمال، با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز محقق میشود.
سالاری، اجرای پروژه آزادراه بوشهر به شیراز را مورد تاکید قرار داد و افزود: با اجرا و تکمیل طرح آزاد راه بوشهر به شیراز، فاصله ۴ ساعتی این مسیر به حدود ۲ ساعت کاهش مییابد و مسیر دسترسی به خلیج فارس در بخشهای گردشگری و بازرگانی دریایی کوتاه میکند.
وی با بیان اینکه اجرایی شدن راههای ارتباطی خط ریلی و آزاده راه موقعیت استان بوشهررا در حوزه اقتصاد و تجارت ارتقا میدهد گفت: علاوه برای اجرایی طرحهای ارتباط ریلی و زمینی با تکمیل طرحهای بندری در جزیره وبندر نگین بوشهر با ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر بخش مهمی از نقشی که امارات برای کشور ایفا میکند، از طریق بوشهر برای کشور فراهم میشود.
استاندار بوشهر کمک به تکمیل طرح ریلی بوشهر به شیراز را از مطالبات مهم مردم استان بوشهر دانست و افزود: تحقق این طرح مهمترین درخواست مهم مسئولان استان بوشهر از سازمان مدیریت و برنامهریزی است.
سالاری با بیان اینکه طرح ریلی بوشهر و آزاد راه این استان دارای مصوبه شورای اقتصاد است تصریح کرد: با توجه به اینکه این دو طرح دارای مصوبه شورای اقتصاد است و در این زمینه مذاکراتی با طرفهای چینی و ایتالیایی هم انجام شده است، سازمان مدیریت و برنامهریزی میتواند برای تسریع در اجرای آزادراه بوشهر به شیراز و تکمیل خط ریلی این مسیر کمک کند.
وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی استان بوشهر افزود: استان بوشهر در حوزه تامین آب اشامیدنی در وضعیت بحرانی قرار دارد که با اضافه شدن میزان برداشت آب از سد کوثر و اجرایی شدن خط دوم آبرسانی، مشکل آب آشامیدنی استان بوشهر برای بلندمدت برطرف میشود.
استاندار بوشهر با اشاره به اینکه این استان در وضعیت تامین آب کشاورزی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد گفت: استان بوشهر دارای اراضی و محصولات خوبی در فصل تابستان، زمستان و بهار است است ولی به سبب وضعیت آب در این بخش، کشاورزان با مشکل مواجه هستند.
سالاری با تاکید بر اجرایی شدن سدهای باغان، دشت پلنگ و دالکی بیان کرد: برای اجرایی شدن این سدها پرونده آن سالها دستبهدست میچرخد و انتظار است وضعیت اجرایی آنها مشخص و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه نیاز آب کشاورزی استان بوشهر با اجرا و تکمیل سد باغان، دشت پلنگ و دالکی تامین میشود گفت: استفاده از شیوههای نوین آبیاری در کنار استفاده از آب این سدها میتواند آیندهای درخشان در کشاورزی استان بوشهر نوید بخش باشد.
استاندار بوشهر پیوندی مطلوب بین صنعت و مردم در منطقه پارس جنوبی وجود ندارد گفت: نبود پیوند بین صنعت و مردم در پارس جنوبی یک تهدید امنیتی و زیست محیطی است.
سالاری از تصویب پیش نویس برای تقویت پیوند صنعت و ساکنان پارس جنوبی خبرداد و خاطر نشان کرد: پیشنویس تقویت پیوند صنعت با مردم تصویب و به هیئت دولت ارائه شده که میتواند به صنعت نفت و طرحهای مختلف اجتماعی، عمرانی و فرهنگی استان بوشهر کمک کند.
معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامهریزی با بیان اینکه استان بوشهر از ظرفیت بالایی در بخشهای مختلف برخوردار است بیان کرد: توجه به این استان در حوزه تکمیل طرحهای عمرانی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
غلامرضا شافعی با تاکید بر تسریع در ساخت راهآهن بوشهر به شیراز اظهار داشت: طرح راهآهن و اجرای خط ریلی شیراز با اتصال آن به استان بوشهر و خلیج فارس تکمیل میشود چراکه با اجرای این طرح کریدور جنوب به شمال و آسیای میانه تکمیل میشود.
معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامهریزی با تاکید بر تسریع در اجرایی شدن طرح راه آهن بوشهر به شیراز تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویتهای این سازمان اجرایی شدن طرح راهآهن بوشهر به شیراز است که این پروژه باید در دستور کار برای ساخت قرار گیرد.
وی، بر اجرایی شدن آزاد راه بوشهر به شیراز تاکید کرد و افزود: اجرایی شدن این آزاد راه که طرح آن مصوب و توسط بخش خصوصی اجرایی میشود باید در اولویت برنامهها قرار گیرد.
شافعی با بیان اینکه تکمیل طرحهای نیمه تمام یکی از دغدغههای دولت و سازمان مدیریت و برنامهریزی است تصریح کرد: دولت با این اعتبارات برای تکمیل طرحهای نیمه تمام برنامهریزی مدونی کرده است.
معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامهریزی با اشاره به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرحهای عمرانی نیمه تمام گفت: اجرا و تکمیل پروژهها با منابع دولتی قابل تحقق نیست زیرا حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژههای عمرانی ناتمام در کشور وجود دارد که با اعتبارات دولتی تکمیل آن محقق نمیشود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل طرحهای عمرانی نیمه تمام تلاش چند ساله میطلبد بیان کرد: سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار از محلهای مختلف و ردیفها مصوب شد که بخشی از آن تخصیص یافت.
شافعی کل اعتبارات جاری و عمرانی کشور را ۲۶۸ هزار میلیارد تومان دانست و خاطر نشان کرد: از این میزان اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی اختصاص یافته است که میتواند جوابگوی بخشی از نیازهای اعتباری در تکمیل طرحهای نیمه تمام باشد.
انتهای گزارش/خوشنام رحیمی