در مناظره جذاب کواکبیان و حاج بابایی اتفاق افتاد: کشکمش بر سر تعداد هم طیفان خود در مجلس دهم
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
دو چهره سیاسی منتخب مجلس دهم درباره اولویتهای مجلس آتی، ترکیب آن و هیات رئیسه آینده نقطه نظرات خود را بیان کردند.
به گزارش ریواس جنوب، بحث اکثریت مجلس آینده و ترکیب قوه قانون گذاری در آینده، بهانه ای بود تا در گفتگوی ویژه خبری، دو چهره منتخب مجلس یعنی مصطفی کواکبیان نماینده تهران از اصلاح طلبان و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان از نزدیکان محمود احمدی نژاد در این برنامه روبروی هم نشستند تا درباره مجلس آینده به اظهار نظر بپردازند.
در ادامه این مناظره کم فروغ و پر از اشارات سیاسی را بخوانید:
با توجه به شرایط موجود اولویت اصلی مجلس دهم چیست؟
کواکبیان: باید یکی دو نکته را مقدمتا بگویم. انتخابات خوبی برگزار شده و نصاب مشارکت در مراحل اول و دوم نسبت به مجلس نهم افزایش داشته و این نشان دهنده رشد سیاسی مردم است. بالاخره ما معتقدیم مردم خیلی توقع از ما دارند. کارهای سختی پیش رو داریم و انتظارات جدی دارند. مجلس باید پوست اندازی و خانه تکانی جدی کند. برنامه ششم را اگر مجلس نهم بتواند تمام کند، موضوع دیگری است. نمی دانم چرا وارد شدند. قرار بود مجلس دهم تصمیم بگیرد. ما بر اساس افق چشم انداز ۲۰ ساله باید کشور اول منطقه باشیم و کشور دهم دنیا از لحاظ شاخص های توسعه باشیم. لذا این توقع مردم بجاست وباید این توقع را برآورده کرد. مجلس بر اساس اصول قانون اساسی و منویات نظام باید حرکت کند. این که برخی فکر کنند مجلس دهم مانند مجلس ششم یا هفتم است، اشتباه است. امسال قرار است از ۸ خرداد مجلس آغاز به کار کند. تعداد لیستها و افراد منتخب نیز مشخص است و ۷۰ نفر هم می گویند مستقلیم. تجربه نشان داده به سمت یکی از دو جناح سوق پیدا می کنند. مشکل معیشتی مردم و مسایل اقتصادی اولویت است. رونق اقتصادی باید شکل بگیرد و دور از هر گونه شعار باشد. اقدام و عمل باید در اقتصاد مقاومتی ملموس باشد. دو سه ماه اول به فراکسیون سازی و کمیسیون ها می گذرد. از فصل پاییز باید طرح جدی رونق اقتصادی و کسب و کار و ایجاد اشتغال که اولویت اصلی است جدی فکر کنیم. این اولویت اصلی ماست.
شما چطور اولویت اصلی مجلس را می بینید؟
حاجی بابایی: انتخابات خوبی با رشد ۳ درصد داشتیم. همه انتخاباتها خوب بوده اند. گاهی وقتها مشارکت نداشتیم. مثلا سال ۹۲ نداشتیم. بنابراین انقلاب اسلامی ایران همیشه با شکوه بوده. شفاف ورود به بحث می کنیم. مجلس نماد اراده و خواست ملت است. دو وظیفه ذاتی قانون گذاری و ریل گذاری را دارد و یکی هم نظارت. با توجه به این باید دید بزرگترین مشکل مردم چیست و اولویت مجلس مشخص می شود. امروز بزرگترین و مشکل ترین موضوع کشور که مردم با آن دست به گریبان هستند، بحث رکود اقتصادی است. رکود اقتصادی نیز جلوی اشتغال را گرفته و هم بیکاری را افزایش داده و هم توازن بین درآمد و هزینه را بر هم زده و نقدینگی دو برابر و سه برابر شده. طرحی که بتواند این مشکل را حل کند، کارشناسی نیاز دارد. نظام برنامه ریزی کرده، مجمع تشخیص کار کرده و به نام اقتصاد مقاومتی این طرح را می شناسیم. البته این طرح، الزاماتی دارد. این کلمه و جمله مشکل را حل نمی کند. الزاماتش هم باید بررسی شود. مهمترین الزام اقتصادی مقاومتی، اقتدار نظام است. اشتغال را یک کشور مقتدر و قدرتمند می تواند حل کند. رکود را یک کشور قوی در صحنه بین المللی می تواند حل کند. حرف اساسی مجلس دهم اقتدار نظام است که در سایه اقتدار نظام، هدف اقتصاد مقاومتی را محقق می کند.
موانع جلوی راه مجلس دهم چیست؟
کواکبیان: بحث اولویت ها ۷-۸ مورد است. فرمایش آقای حاج بابایی درباره اقتدار خوب است. لازمه اقتدار، حضور جدی مردم در صحنه است. شور و نشاط و امید مردم و آرامشی که در میان مردم باید مستقر باشد، باید افزایش یابد. بحث من این است که هر اقدامی چه از سوی دولت یا مجلس که موجب تضعیف روحیه ملی و امید مردم شود، مانعی است که باید از میان برداشته شود. مجلسیان باید شکل جدیدی ایجاد کنند و طرحی نو دراندازند. این که در ذهنم باشد الگوی مجلس ششم یا هفتم ایجاد کنیم، اشتباه است. بزرگترین مانع در برابر اقدام مجلس، خود مجلسیان هستند. کسی از بیرون مانع نیست. البته برخی طرحها را شورای نگهبان رد می کند حتما با قواعد شرعی نمی خواند. امام کاظم(ع) می فرماید برای مردم نسبت به خداوند حججی است. بخشی ظاهر است و بخشی نیز باطن است که عقل درونی انسانهاست. باید بر اساس عقلانیت کشور را پیش ببریم. یک مانع، این است که احساساتی و بدون حرکت قبلی چیزهایی را درست کنیم که باز بتوانیم بعدا رای بیاوریم ولی مبنای عقلانی ندارد. حرکت بر مدار عقلانیت می تواند تمام موانع را بردارد. اما برخی طرحهاست که مردم انتظار دارند ولی مغایرت با لوایح دولت دارد یا با شورای نگهبان به مشکل بخورد و به مجلس تشخیص برود. بن بست در نظام نیست و ما باید بتوانیم خواست مردم را انجام دهیم.
موانع به نظر شما چیست؟ حرکت بر مدار عقلانیت را چطور ارزیابی می کنید؟
حاجی بابایی: گاهی مباحث را مطرح می کنیم و بحث در نزد مردم مقبول است. مثلا این که بگوییم کار عقلانی کنیم. کسی مخالف نیست. اما روی این قسمت اختلاف نظر داریم که عقلانی چیست. به فرض کار عقلانی در اقتصاد را این می دانند که اقتصاد پویا و مدل کره جنوبی را اجرا کنید. چرا باید کل جامعه را یارانه بدهیم و عقلانی نیست. او می گوید از نظر من عقلانی این است. کس دیگری می گوید وقتی می خواهید قد اقتصاد را بلند کنید، آن هایی که قد بالایی ندارند زیر آب می مانند و خفه می شوند. باید چیزی زیر پایشان بگذاری تا خفه نشوند. از نظر ما عقلانی این است. ما انقلاب اسلامی کرده ایم که همه چیز را برای مردم در چهارچوب احکام دینی میخواهیم. بنابراین واژگانی که زیباست ولی در وصف آن مشخص نمی کنیم، یکی از گیرهای ماست. همین انتخابات یکی از گیرهای ماست. در انتخابات ریاست جمهوری یکی می گوید من کاندیدا می شوم و اگر برنده شوم، نگاه اقتصادی من این است. معمولا کسی اینطور حرف نمی زند. کسی نمی گوید من عقلانی رسیده ایم که نباید یارانه بدهیم. این را نمی گوید. ولی این کار را می کند. اگر کسی بگوید فلان کس گرسنه است باید یارانه بدهیم می شود احساساتی و اگر کسی بگوید یارانه نباید داد می شود عقلانی. برای همین روی جملات هم باید این مسایل را دقت کرد.
کواکبیان: پایه عقل، کار کارشناسی است. در بحث یارانه، اقتصاد دانها شاخص دارند که چه کنند. این که نقدینگی مهار شود، تورم از بین برود، رونق بیاید، اینها بحث کارشناسی می طلبد. یکی از اولویتهای مهم من، مبارزه با فساد ساختاری و سیستم بانکی در مدت اخیر ایجاد کرده. در دادگاه میلیاردر نفتی عنوان شد همه پولهای شناسایی شده ایشان یک سوم بدهی اش است. باید قبل از ورود پرونده به قوه قضاییه باید خودمان جلوگیری کنیم. همین یارانه ها، اگر به خاطر رای آوردن بگویم خوب است ولی عقل اقتصادی م چیز دیگری بگوید این درست نیست.
حاجی بابایی: باید هر چه فکر کند آن را بگوید. اقتصاد دانان کشور عقلانی می گویند بده و دسته ای دیگر می گویند یارانه نده. اگر اعتقاد دارد باید صادقانه عمل کردن است و باید حرفش را بگوید. اگر عقلا به این رسید نباید یارانه داد، باید بگوید. شما تا حالا کسی را می شناسید این را بگوید؟
آیا این که مجلس در طیف خاصی اکثریت مطلق ندارد، آسیب و تهدید است؟
کواکبیان: اگر اکثریت مطلق، نصف به اضافه یک باشد، بر اساس لیست ها، کسی این میزان را نیاورده. لیست ما ۱۲۲ نفر رای آورد.. دوستان مقابل هم ۸۰ و خرده ای رای آوردند . حدود ۷۰ نفر هم مستقل هستند که معمولا تجربه می گوید گرایش پیدا می کنند. اگر نیمی از اینها بیایند به سمت لیست امید، نصف به اضافه یک حاصل می شود.
آمار را شما قبول دارید؟
حاجی بابایی: از منظر آقای کواکبیان بله.
کواکبیان: من بر اساس لیست گفتم.
حاجی بابایی: من بر عکس فکر می کنم. در انتخابات ایشان استحضار دارند نیروهای شناوری در جامعه وجود دارد. به خصوص در مرحله دوم. در شهری ۴ نفر اصولگرا برای مرحله دوم رفته اند. دوستان دو نفر را جزء لیست خود اعلام کردند. قرار نیست با یک لیست یک اصولگرا در ۲۴ ساعت اصلاح طلب شود. اگر هم شده باشد، دوباره تا به مجلس رفت، اصولگرا می شود.
کواکبیان: دوستان میثاق نامه امضا کردند که تابع عقل جمعی فراکسیون باشند.
حاجی بابایی: از این کارها نکنید. از کسی امضا گرفته اید اگر رای آورد حرف شما را گوش کند؟
کواکبیان: باید حرف فراکسیون را گوش کند.
حاجی بابایی: نه، باید حرف عقل را گوش کند.
کواکبیان: فراکسیون هم حرف عقل جمعی را می زند.
حاجی بایایی: نه دیگر نشد پس مردم چی؟
کواکبیان: نمی شود که کسی بر اساس لیست بیاید و بعد حرف خودش را بزند. فراکسیون حرف مردم را می زند.
حاجی بابایی: نمی شود که ۱۰۰ هزار نفر به یک نفر رای داده اند.
کواکبیان: آقای حاجی بابایی می گوید لیست ما رای آورده ولی لیست ناخالصی است.
حاجی بابایی: باید درباره لیست وتعداد ۳ هفته صبر کنیم. در مجلس دهم دوستان اصلاح طلب باید پای اندیشه و تفکر خود بیایستند. یک فراکسیون قدرتمندی این طرف از اصولگرایان تشکیل می شود در گروه فراکسیون قدرتمند اصلاح طلبان است. اعتقاد داریم ۱۱۷ نفر اصولگرا داریم و ۱۱۵ نفر اصلاح طلب داریم. از این تعداد، برخی از اصولگرایان تحت لیست ائتلاف اعتدال یا موارد گوناگون نام دارند.
قبول دارید فراکسیون اکثریت مطلق نداریم؟
کواکبیان: یقین دارم این اتفاق می افتد. برخی مستقلان که قبول کرده اند با تابلوی اصولگرایی رای نمی آورند و آمده در لیست ما، خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می دانند.
حاجی بابایی: اگر این مباحث نباشد، خبرنگاران را چطور مشغول کنیم؟
وزن مجلس دهم چطور است؟
کواکبیان: خیلی تفاوت با مجلس نهم از لحاظ تحصیلات ندارد. از لحاظ سنی جوانتر شده و تجربه معمولا می گوید دو سوم مجلس عوض می شود. این دوره نیز اینطور است.
حاجی بایایی: در همه دوره ها دو سوم نمایندگان رای نمی آورند.
تعامل دولت با مجلس دهم آسانتر است یا سختتر؟
کواکبیان: ظاهر قصه حتما آسانتر است. برخی از اعضای لیست ما حامیان دولت بودند. مجلس هر جایی که مطابق منافع ملت باشد طرفداری می کنند. حتی اصولگرایان نیز این را مد نظر دارند. یکی از ایرادات مجلس نهم این بود که زیاد از حد چوب لای چرخ می گذاشت. در مجلس دهم این را نداریم ولی این نیست که ما وکیل الدوله باشیم. نظارت را خواهیم داشت.
حاجی بابایی: دکتر کواکبیان قدر مجلس نهم را نمی داند. انصافا همراهی این مجلس با دولت کم نبوده. اصلا مجلس اینطوری است. نماینده، نماینده است. تیپ نمایندگی دارد و دوست دارد نمایندگی خود را اعمال کند. مجلس نباید دنبال تضعیف دولت باشد. همه دنبال ریل گذاری و حمایت و هدایت دولت است. مردم دوست دارند مجلس نماینده آنها باشد. مردم دعوا و حاشیه دوست ندارند. مجلس مطیع هم دوست ندارند در حین قدرت مجلس، امکانات باید فراهم شود. مجلس دهم با همه مجلس متفاوت است. ما در دوره اصلاحات، مجلس ششم را داشتیم. یا در دولت بعدش، مجالس هفتم و هشتم را داشتیم. هر دولتی که می آمد، پشت سرش مجلسی هماهنگ با دولت می آمد. این مجلس استثناست. یعنی هم حزب دولت نیست. حداقل مشکوک است.
کواکبیان: اصلا آمار معاونت پارلمانی رئیس جمهور و تعداد سوال و استیضاح را نمی گویم. یک نمونه اش در وسط مذاکرات آقای ظریف، طرح سه فوریتی دادند که برگرد و مذاکرات را ترک کن. این یک نمونه است.
شما گفتید دولت باید خانه تکانی کند قبل از اینکه مجلس این کار را کند؟
کواکبیان: بحث فقط تعامل نیست. من موفقیت دولت را می خواهم. اگر می گوییم خانه تکانی در مجلس، در دولت نیز خانه تکانی نیاز داریم. شاید برخی نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند. باید نیروهای جوانتر و بانشاط تر باشند. ۴-۵ وزارتخانه تغییر نیاز دارند. در مباحث اقتصادی، صنعتی، مسایل اجتماعی جامعه و مشکلات مردم تغییرات لازم است. به موقع مصداقها را می گوییم.
این انتظارات واقع بینانه است؟
حاجی بابایی: اگر دولت به این جمع بندی برسد که موفقیت در زمینه های گوناگون نداشته باشد تغییراتی داشته باشد. مجلس نباید وارد چالشهای اینطوری شود و اگر دولت خودش این کار را انجام دهد و به سمتی برود که در برخی زمینه ها شفاف شود، در مجموع برای فراهم کردن فرصت تغییر در دولت و فرصت کمک مجلس به دولت باید این تغییرات انجام شود و مجلس نیز وارد اصل کار شود و دنبال ریل گذاری برای کمک به دولت شود.
در بحث ریاست مجلس، رایزنی ها چیست؟
کواکبیان: رایزنی به صورت جمعی نداشتیم. تازه انتخابات مجلس دوم داشتیم. بنده به ۱۱ استان سفر کردم و با منتخبان ارتباط داشتم. برای شنبه یک قرار جمعی داریم و بحث می شود. لابی ها نیز مهم است. عقل جمعی فراکسیون را تابعیم. نگاه مردم این است که درها بر پاشنه های قبلی نچرخد. در ارکان مجلس، هیات رئیسه و کمیسیونها مردم تغییر ببینند. مقام معظم رهبری نیز گفتند قانون انتخابات مشکل دارد. باید به سمت قانون بهتری برویم که این وضعیت های رد صلاحیت گسترده نباشد.
حاجی بابایی: معمولا تکیه کلام دوستان این است که بر پاشنه قبل نچرخد. ما ۲۳۰ نماینده دوره قبل را نداریم. پس بر پاشنه قبل نمی چرخد. مدیر از هر کدام باشند، جدید هستند. چند نفر در مدیریت ها جدید می آیند. یک نکته دیگر اینکه نتایج مرحله دوم برای هر دو طرف تعیین کننده بود و باعث شد هر دو انسجام داشته باشند و جدی با همدیگر رقابت کنند.