پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در مورد کرونا و بازگشایی مدارس اظهار نظرهای زیادی شده است، قاطبه ی مردم با بازگشایی مدارس مخالف هستند و آغاز مدارس را برابر با بازی با جان خود و بچه های خود می دانند.

در این بین اصرار وزیر آموزش و پرورش و دستور به مدیران کل مبنی بر بازگشایی مدارس حتی در مناطق قرمز سوالات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

در این نوشته از مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد که فردی اخلاق مدار است انتظار داریم که به اشکالات زیر توجه کنند و با حرکتی ماندگار و هر چند دستور کشوری است اما با بازگشایی مدارس مخالفت کند و اگر چه ممکن است با این مخالفت صندلی اش نیز متزلزل شود اما با این اقدام شجاعانه نامی نیک از خود بر جای بگذارد.

مدیر کل محترم آموزش و پرورش باید با دلایل محکم به وزیر آموزش و پرورش انتقال دهد که در این استان هیچ چیز سر جای خودش نیست و نیاز است هادی زارع پور، وزیر آموزش و پرورش را قانع کند که با این شرایطی که در این استان و حتی استان‌های مشابه وجود دارد برگزاری کلاس ها مقدور نیست.

وزیر باید بداند و به او انتقال داده شود که اینجا اصل موضوع یعنی خود مدرسه و کلاس فیزیکی درس در بسیاری از روستاها وجود ندارد و کلاس‌های درس همچنان در مکانهای نزدیک به فاجعه برگزار می‌شود و چطور ممکن است در محیطی که تا سال قبل با زحمت و به صورت فشرده دانش آموزان در کلاس درس من تو من می نشستند اکنون فاصله‌گذاری اجتماعی که چیزی حدود ۱ متر تا ۲ متر است رعایت شود.

وزیر باید بداند در این استان در بسیاری از مدارس چیزی به عنوان سرویس بهداشتی وجود ندارد و استفاده دانش آموزان از محیط اطراف مدارس خود می تواند عاملی برای آلودگی باشد و اینجاست که یکی از اصول مورد تاکید کرونا زیر سوال میرود.

وزیر باید بداند که در این استان در برخی از مدارس که شلوغ است و دانش آموزان زیادی وجود دارد سرویس های بهداشتی مشترک است و چه کسی است که نداند بعد از هر بار استفاده از سرویس امکان ضدعفونی از سوی کادر اجرایی مدارس وجود ندارد.

وزیر باید بداند آبخوری مدارس نیز علاوه بر این که خودشان در این استان می توانند منبع آلودگی باشند، اکنون نیز مشترک هستند و باید در شرایط کرونایی از لیوان های یکبار مصرف استفاده شود و برای مثال در مدرسه ۲۵۰ نفری برای هر زنگ تفریح حداقل ۲۵۰ لیوان نیاز است و به این طریق باید در روز سه زنگ تفریح و هر بار ۲۵۰ لیوان استفاده شود اما چه کسی به جز وزیر است که نداند در یک مدرسه حتی در یک سال نیز امکان خرید ۷۵۰ لیوان وجود ندارد چه برسد به روزی ۷۵۰ لیوان یکبار مصرف .

در این استان اکثر مردم تحت پوشش نهادهای امدادی هستند، از کجا می توانند برای هر روز رفتن به مدرسه، ماسک و مواد ضد عفونی تهیه کنند؟

و ابهام اصلی؛ اصلا بچه ی بازیگوشِ خردسال از کرونا و بهداشت چه می داند که حالا بخواهد رعایت کند یا نکند؟

موارد بالا تنها بخشی از مشکلات کلی مدارس در این استان هستند و اگر ریز به موضوع بنگریم به مشکلات فراوانی بر می خوریم که استرس و ترس اولیا از مدارس را دو چندان میکند.

اما وزیر که اعلام می کند بر اساس رنگ بندی، مدارس آغاز شوند در استانی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد که بسیاری از مدیران و معلمان آن پروازی هستند و محل کار آنها در یک شهر و محل سکونت آنها در شهر دیگر است با فرض بر این که محل سکونت آن معلم قرمز باشد ولی محل تدریس آن سفید باشد چه تضمینی وجود دارد این معلم از یک منطقه قرمز که در یک منطقه سفید حضور پیدا می‌کند منبع انتقال ویروس نباشد و برای ترس اولیا از این مساله چه تدبیری اندیشه شده است.

وزیر پاسخ دهد که اگر در یک کلاس معلمی مبتلا به کرونا شده است برای جایگزین کردن معلم در مدت قرنطینه شدن معلم کرونایی چه اقدامی میشود انجام داد و وضعیت دانش‌آموزان به چه شکلی خواهد شد و عقب ماندگی درسی آنها از دیگر دانش آموزان در مدارس دیگر استان‌ها و شهرها چطور جبران خواهد شد.

به نظر می‌رسد وزیر در دنیای دیگری زیست می‌کند و اصلاً شرایط استان ها را رصد نمی‌کند و یا مدارس پر از اشکال روستاها را نمی بیند؛ حتی با وجود تاکید ستاد کرونا هم گویا مسیر خود را می ‌رود و معلوم نیست آیا خود وزیر فرزندی دارد که دانش آموز باشد و اگر دارد در کدام مدرسه درس می خواند و شرایط آن مدرسه چگونه است.

در این استان اما داستان تفاوت بیشتری دارد؛ ستاد کرونا اعلام کرد که مدارس برگزار نخواهد شد و معاون سیاسی و امنیتی استانداری نیز با قاطعیت اعلام کرد که شرایط بازگشایی مدارس وجود ندارد؛ بنابراین مدیر کل آموزش و پرورش باید حساسیت بیشتری به خرج دهد و علی رغمی که دستورات را از وزارت متبوع خود می‌گیرد اما برای حفظ سلامت مردم مخالفت قاطعانه خود را با بازگشایی و حتی در صورت بازگشایی با ادامه برگزاری کلاس های درس اعلام کند تا سلامت مردم تضمین شود.