پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

سوار بر یک خوردوی به اصطلاح “َشوتی” شدم تا دنیا را از زاویه چشم این رانندگانی ببینم که سوار بر ارابه مرگ برای لقمه نانی جان خود و دیگران را به بهای ارزان می‌فروشند؛ راننده‌ای که به سلطان جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد معروف است و می‌گوید: “ترمز” برای من واژه بیگانه‌ای است و من برای سرعت ۱۷۰تا ۲۰۰ خودرویم را آتش می‌کنم؛ “ص-م” می‌گوید: یک راننده شوتی در مبدا، استارت می‌زند و در مقصد ترمز می‌کند و او از شگردهای عجیب کارشان می‌گوید.

ارابه‌هایی که سکان دار آنها جان می‌دهند و جان می‌گیرند، می‌سوزند و می‌سوزانند، فکر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند. این ارابه‌ها به خودروهای شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حمل‌کننده کالاهای قاچاق خطرات بی‌شماری را برای مردم رقم می‌زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ، را به دیگران هدیه می‌دهند.

ریواس جنوب/ محمدجعفر درزاده– سرعت بالا، پلاک‌های مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه‌های شب، راننده‌های ماهر و بی کله‌ای که گویا هیچ ترسی از پیچ‌های تند جاده، تاریکی و گشت‌های پلیس ندارند، ویژگی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه‌های مرگ در جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد معروف شده‌اند و تنها پلیس می‌تواند با آنها زورآزمایی و متوقفشان کند.

شاید بیشتر جوانانی که وارد خط خودروهای شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل کاذب و خطرناک هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

تصادف-شوتی-محور-یاسوج-اصفهان

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزینی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم از جمله اصفهان، شیراز، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکه تازی شوتی سواران است.

برای آشنایی با روش کار آنها ساعت ۵ صبح است با «ص. م راننده شوتی» در جاده یاسوج ـ اصفهان همراه شدم قرار شد به بروجن از توابع چهارمحال و بختیاری برویم چون خودرویش چند روز پیش در این مسیر تصادف کرد و به پارکینگ نیروی انتظامی در بروجن منتقل شد همه زمانی که رانندگی می‌کرد گوشی در دست چپش بود و با دست راست رانندگی می‌کرد بیشتر حواسش متوجه گوشی بود یا پیامک می‌نوشت و یا دریافت می‌کرد؛ برای چند ثانیه کنار یک سوپر مارکت بین راهی توقف کرد و به من گفت تا من برگردم یک پیامک بنویس، سفید تو جاده نیست. وقتی برگشت از او پرسیدم یعنی چه سفید تو جاده نیست؟

گفت هم زمان که برای انجام کارم به بروجن می‌روم چند خودرو با بار قاچاق را که قصد دارند به اصفهان بروند نیز اسکورت می‌کنم آنها در فاصله ۴ یا ۵ کیلومتری پشت سر من حرکت می‌کنند.

وی گفت: دو خودروی تصادفی دیگر تو حیاط خونه دارم که به زودی تعمیرشان می‌کنم یا می‌فروشم و یا اجاره می‌دهم به شوتی‌ها.
در مسیر حرکت به یک تصادف برخوردیم خودروی پژویی با بار کفش با خودروی ۲۰۶ برخورد کرد این تصادف با بقیه تصادف‌ها فرق داشت چرا که راننده خودروی پژو که مقصر بود دغدغه مصدومان حادثه یا میزان خسارت به خودروها را نداشت درحالی که شانه و کف جاده پر از کفش بود از مردم می‌خواست هر چه قدر می‌خواهند کفش بردارند و ببرند.
سوال کردم چرا به جای اینکه بارش را جمع کند آن را حراج می‌کند و از مردم می‌خواهد که کفش‌ها را ببرند.

«ص م» گفت: می‌خواهد تا پلیس برسد دیگر کفشی نباشد که عنوان قاچاق یا توقیف و مصادره خودرو را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: این خودروی شوتی بدون اسکورت و خودسر اقدام به جابه جایی بار کرده که اگه اسکورت داشت حالا اسکورت‌ها سریع بار را جمع می‌کردند و از محل متواری می‌شدند و اینطوری بار را حراج نمی‌کرد.

سراغ «ع. ف» دیگر شوتی و به قول دوستانش سلطان جاده‌ها رفتم او هم می‌گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت‌ها از قبل هماهنگ کرده باشد. آن‌ها در مبدا استارت می‌زنند و در مقصد ترمز می‌کنند تو مسیر آب خوردن، دستشویی رفتن و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که می‌نشیند، موتور را به قصد ۱۷۰ یا ۱۹۰ یا ۲۰۰ آتش می‌کند و معمولاً با واژه ترمز بیگانه هستند.

وی ادامه می‌دهد: ما دست انداز و پیچ و چاله چوله، سرعت گیر، سبقت ممنوع و مجاز وکنترل با دوربین نمی‌شناسیم.
شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران در کهگیلویه وبویراحمد شوتی‌ها بیشتر از سایر شهرستانهای این استان است.

رئیس اداره تعزیرات شهرستان گچساران بابیان اینکه شهرستان گچساران دارای بیشترین پرونده‌های کالای قاچاق در بین استان‌های همجوار است گفت: متأسفانه عدم زیر ساخت مناسب، نبود امکانات گزارش مکتوببه‌اندازه کافی، کم بودن پایگاه انتظامی و بازرسی در جاده‌های گچساران عامل رفت و آمد خودروهای شوتی در این شهرستان شده است.

ارسلان عباسی افزود: برخورد با عاملان خط شوتی را به‌صورت قاطع ادامه می‌دهیم تا آنها بفهمند این شغل کاذب بازدهی اقتصادی ندارد چرا که در صورت دستگیری آنها توسط نیروی انتظامی خودروهای آنها مصادره و ارزش کالای قاچاقی آنها در صورتی که بالای ده میلیون تومان باشد معادل کالا جریمه نقدی و کالای آنها به نفع دولت ضبط و عرصه اقتصادی را برای شوتی‌ها تنگ خواهیم کرد تا متوجه زیان اقتصادی کار خود باشند.

به گفته سرهنگ موسوی رئیس نیروی انتظامی شهرستان گچساران، با وجود سخت گیری‌ها و توقیف کالا و خودرو، رانندگان شوتی به دلیل درآمد بالای این شغل کاذب مجدداً به این شغل اقدام می‌کنند.

دادستان شهرستان دنا گفت: قرار گرفتن بخشی از محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشورمحسوب می‌شود موجب شده تا برخی از مجرمان، مواد مخدر و قاچاق کالا از این محور مواصلاتی اقدامات خلاف قانون انجام دهند.

شوتی۲

علی ملک حسینی با اشاره به دو طرفه بودن و عرض کم جاده در محور یاسوج به اصفهان و عبورگزارش مکتوب خودروهای موسوم به شوتی که به شکل خطرناکی در این محور مواصلاتی رانندگی می‌کنند افزود: حتی اگر رانندگان این خودروها با بار قاچاق تسلیم شوند جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و افراد دستگیر شده با عنوان مجرمان اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی “تعزیرات”تحت تعقیب و محاکمه قرار می‌گیرند.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق دراین استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.
سردار مهدی انصاری با بیان اینکه پارسال بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال قاچاق کالا در کهیگلویه و بویراحمد کشف شد افزود: در این راستا حدود هزار و ۱۳۰ قاچاقچی دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه ۳۷۵ خودروی حامل قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، پوشاک و فراورده‌های نفتی مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت بوده است.

مجهز شدن همه جاده‌های اصلی وشریانی کهگیلویه وبویراحمد به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه‌ساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی و اجرای گشت‌های منسجم‌تر، شتاب بخشی در صدور احکام قضایی مربوط به قاچاقچیان کالا و مهمتر ازهمه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه‌ها از جمله مهمترین راهکارهایی است که می‌توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودروهای شوتی به کار گرفت. تبعات ناشی از این پدیده می‌طلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا دیگر در جاده‌ای، جان و امنیت کسی به خطر نیافتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.

مسئولیت پذیری شهروندان برای گزارش جابه جایی کالای قاچاق در محورهای مواصلاتی می‌تواند یاری‌گر مسئولان برای مبارزه با این پدیده شوم باشد.
———————————-
محمد جعفر درزاده
———————————

انتهای پیام/د