پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

سیده ناهید یعقوبیان مدرس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و از فعالان فرهنگی و جهادگران بسیجی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به نقش محوری زنان در استحکام بنیان خانواده، بر بهره گیری درست از الگوی صحیح سبک زندگی، رهنمودهای دینی و فرهنگ اصیل ملی در شکل گیری خانواده به شکل صحیح و تولید نسل سالم تاکید کرد.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، یعقوبیان در بخش اول سخنانش در نشستی با بانوان رسانه کهگیلویه و بویراحمد در سه محور استحکام زندگی، چالش جمعیتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی با اشاره به نقش زنان در استحکام خانواده گفت: زن پرورش دهنده نسل انسان است و نقش وی از دوران بارداری تا تربیت و تکوین هویت معنوی بر هیچ کسی پوشیده نیست و کاروان پرعطر انسانیت در تمام ابعاد توسط زن هدایت می شود.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: زن می تواند تاریخ ساز و حماسه ساز، محجبه و شریف و در عین حال در متن و مرکز باشد.

یعقوبیان با بیان این که زن در ساحت رشد و تذهیب نفس، خانه داری و ولایت اجتماعی جهاد نموده و بن بست های بزرگ جامعه و جهان را شکسته است، اظهار داشت: زن مسلمان مجاهد ایرانی می تواند الگوی زنان جهان باشد و به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و بر اساس ویژگی های شخصیتی خود در طول تاریخ در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، هنری، اقتصادی، ارزشها و اخلاقیات اثرگذار بوده و به فرموده امام خمینی (ره) از دامن زن مرد به معراج می رسد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در عرصه خانواده نیز زن نقشی اساسی و رکنی رکین و مهم در بنیان گذاری و استحکام خانواده دارد و با تشکیل خانواده اگر زن و مرد مهارت های زندگی را بیاموزند، با رسیدگی و مراقبت می توانند زندگی را پایدار و شیرین نگه دارند.

 


مدرس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عوامل اعتقادی، رفتاری، ارضای صحیح نیازهای جنسی، مدیریت اقتصادی خانواده، احترام به همسر و خانواده وی، سازگاری با همسر و همچنین توجه به تفاوت های رفتاری را از جمله عوامل تحکیم خانواده برشمرد و اظهار داشت: اعتقاد به مقدس بودن ازدواج یکی از مهم ترین عوامل اعتقادی در استحکام بنیان خانواده است و جامعه غرب با سکولاریسم شدن، تقدس زدایی و قراردادن این پیوند مقدس به عنوان قرارداد مدنی دچار مشکلاتی در بنیان خانواده شد.

وی از دینداری به عنوان دیگر عامل اعتقادی در پایداری زندگی نام برد و گفت: بر اساس مطالعات اساتید دانشگاه ایالتی کانزاس تعهد دینی با تعهد خانواده التزام دارد و از نظر درون دینی نیز دینداری باعث توافق بین زن و شوهر در تعیین بایسته های زندگی می شود چرا که مبانی دینی ملاک ها را ارزش گذاری می نماید؛ و از طرفی اعتقاد به نظارت الهی باعث بالا رفتن آستانه تحمل و افزایش تاب آوری در رویارویی با مشکلات می شود.

یعقوبیان افزود: مشارکت دینی علاوه بر افزایش عزت نفس، استحکام خانواده و سلامت عمومی، موجب کاهش بی بند و باری جنسی، اعمال بذهکارانه و انحرافی، تجاوز به عنف، طلاق، خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل و نارضایتی از ازدواج خواهد شد.

وی اظهار محبت را از جمله عوامل رفتاری در استحکام بنیان خانواده دانست و بر نشان دادن رابطه عاطفی دوسویه در کلام، گفتار و رفتار از طریق استفاده از ادبیات زیبا، خوش گفتاری، همدلی و خوب گوش دادن و استفاده از زبان بدن در ارتباط با همسر تاکید کرد.

این جهادگر بسیجی ارضای صحیح نیازهای جنسی را موجب کمک به حفظ ایمان، افزایش رضایت از زندگی، آرامش روان و سلامت جسمی دانست و اظهار داشت: بی توجهی به این عمر موجب بداخلاق، افسردگی و پرخاشگری خواهد شد.

وی اشتغال را وظیفه مرد خانواده عنوان کرد و گفت: اگر خانمی در جامعه اشتغال دارد ضروری است محیط کار او در چارچوب حدود الهی باشد و بدون فرسودگی شغلی وظایف مادری و همسری وی تحت الشعاع قرار نگیرد.

یعقوبیان نیکی به پدر و مادر همسر مانند نیکی به پدر و مادر خود دانست و گفت: سازگاری با همسر با تذهیب نفس، عفو و گذشت اتفاق می افتد و در مجموع برای استحکام بنیان خانواده دو طرف باید مهارت حل مسئله را بیاموزند.

بانوی جهادگر بسیجی در بخش دوم سخنانش در خصوص چالش های جمعیتی گفت: ایران در بعد نیروی انسانی، دومین کشور در جهان بعد از پاکستان و قبل از ترکیه است و رتبه سوم در کشورهای منطقه طبق چشم انداز ۱۴۰۴ را داراست و از ۸ میلیارد جمعیت جهان ۸۵ میلیون نفر آن سهم کشور ما است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ ایران در پنجره جمعیتی یعنی بالاترین حد جمعیت جوان ۱۵ تا ۶۵ سال برای امکان کار، اقتصاد و افزایش بهره وری قرار دارد و تا سال ۱۴۰۳ ادامه می یابد، گفت: متاسفانه به جای استفاده از این فرصت در این برهه و رساندن جمعیت به حد جانشینی ۲٫۱، در سال ۱۳۹۰ به زیر نرخ جانشینی یعنی ۱٫۳ رسیده ایم و در دنیا اگر کشوری به زیر حد جایگزینی برسد، بازیابی اش ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال به طول خواهد انجامید.
یعقوبیان افزود: بر اساس گفته یک محقق آمریکایی پرشتاب ترین،سریع ترین و چشم گیرترین کاهش نرخ باروری در تاریخ بشر با ۷۰ درصد در ایران اتفاق افتاد و این در حالی است که میزان کاهش در کل جهان ۳۳ درصد بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با برشمردن پیامدهای پیر شدن جمعیت در ابعاد گوناگون خاطرنشان کرد: پیر شدن جمعیت پیامدهای اقتصادی و کاسته شدن نیروی کار جوان و فعال را به دنبال دارد که موجب کاهش تولیدات، افزایش قیمت ها، کاهش سرمایه گذاری و پس انداز، محدودیت مصرف، تضعیف اقتصاد، کاهش تولید ناخالص داخلی و صادرات، افزایش واردات و کاهش ذخایر انرژی خواهد شد.

وی تجهیزات مراکز درمانی، پرورش متخصصان بیماری های دوران کهنسالی، نیاز به امکانات بیشتر درمانی را از جمله مشکلات بهداشتی پیر شدن جمعیت برشمرد.

یعقوبیان با بیان این که شکاف بین نسلی، افزایش ریسک پذیری در سالمندان و فشار بر خانواده از جمله پیامدهای فرهنگی اجتماعی پیر شدن جمعیت است، گفت: در بخش کشاورزی از آن جایی که جامعه به سمت سالمندی پیش می رود و این قشر کمتر از امکانات به روز استفاده می کنند تولیدات کشاورزی و دامی دچار آسیب خواهد شد.

این بانوی فعال فرهنگی افزود: پیر شدن جمعیت پیامدهای سیاسی امنیتی را نیز به دنبال خواهد داشت چرا که جمعیت بالا از مولفه های مهم امنیت و اقتدار هر کشور است و توان نظامی و قدرت بازدارندگی هر کشور به جمعیت جوان آن کشور بستگی دارد.

یعقوبیان در پایان با اشاره به این که تسهیل ازدواج، استحکام زندگی و پیشگیری از طلاق و همچنین کمکهای اقتصادی به خانواده ها از جمله برنامه های حمایتی مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست گذاری های جمعیتی سال ۱۳۹۳ بود، تصریح کرد: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله راهکارهایی است که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری در راستای جوانی جمعیت بر آن تاکید شده است که بهره گیری درست از الگوی صحیح سبک زندگی، رهنمودهای دینی و فرهنگ اصیل ملی می تواند باعث شکل گیری خانواده به شکل صحیح و تولید نسل سالم شده و از فروپاشی خانواده در اثر طلاق و سایر پدیده های نوظهور جلوگیری نماید.