پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

احداث راه‌آهن اقلید- یاسوج و احداث بزرگ‌راه یاسوج به سی‌سسخت به نوعی مهم‌ترین وغده‌های نماینده مردم بویراحمد و دنا به موکلینش در حوزه راه بوده است که هر دوی این پروژه‌ها با ایرادات اساسی در بودجه، بلاتکلیف هستند و ضمانتی برای اجرا و اتمام ندارند.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، روزهایی که استان کهگیلویه و بویراحمد برای اتصال به خط ریلی کشور، تبلیغات و وعده وعیدهای زیادی شنیده بود افکار عمومی هرگز فکرش را نمی‌کرد که این پروژه تا این حد بنیان متزلزلی دارد.

طرح این موضوع از سوی نماینده پرتلاش بویراحمد و دنا اگرچه یک مطالبه به حق مردم را زنده کرد اما این فقط یک قدم برای شروع یک کار بزرگ بود و هرگز قدم‌های بعدی برداشته نشدند و یا لنگان برداشته شدند.

پروژه راه‌آهن یاسوج حداقل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد اما تصمیم‌گیرندگان بودجه کشور برای این پروژه مهم فقط ۱۰ میلیارد تومان کنار گذاشتند که شبیه به یک شوخی است.

این کار دو معنی بیشتر نمی‌دهد؛ اولا اینکه راه‌آهن یاسوج همیشه در حد یک شعار و وعده می‌ماند، در بهترین حالت فقط بیت‌المال را قطره‌چکانی هدر می‌دهد و کسی امیدی به اتمام آن ندارد و دوم اینکه این پروژه اگر یک پروژه جدی است و تورم و وضعیت اقتصادی کشور و روال تخصیص بودجه به آن را هم در نظر بگیریم، ۱۰۰ سال طول می‌کشد، تا مردم این دیار صدای سوت قطار را بشنوند.

در اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به راه‌آهن و خط ریلی به شدت نیاز دارد، شکی نیست اما اگر زارعی می‌خواهد همه زحماتش با این وعده بدون پشتوانه به هدر نرود، راهی ندارد که با همه توان به میدان آید و غلامرضا تاجگردون دیگر همکار بودجه‌ایش را با خود همراه کند تا بلکه اعتبارات پایه‌ای که برای این پروژه مهم اختصاص داده می‌شود متناسب با اعتبارات مورد نیاز آن باشد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه به ریواس گفته که پروژه اتصال یاسوج به خط ریلی شیراز و اصفهان در بهترین شرایط بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سال قبل ۲۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۲۵ میلیادر تومان اعتبار دارد اما با این روند زمان مدیدی طول می‌کشد تا به اتمام برسد.

عزیز فیلی گفته است این پروژه اعتبار  و منابع خاص می‌خواهد تا بتوانیم تا پایان برنامه ششم آن را به سرانجامی برسانیم در غیر این‌صورت، امیدی نیست.

این در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه گفته بود که ما به دنبال کارهای واقعی هستیم و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام چرا که بار روانی خوبی ندارد که بدون لحاظ اعتبارات و ردیف بودجه، پروژه جدید تعریف کنیم.

او گفته است که “بیس” یک پروژه ۱۵۰۰ میلیاردی وقتی ۱۰ میلیارد است، تکلیف آن پروژه مشخص است.

یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که آقای زارعی به مردم قول داده است، احداث بزرگ‌راه یاسوج به شهر گردشگرپذیر سی‌سخت بود که ابتدا خوب جلو رفت اما چند ماهی است که تعطیل شده است.

تعطیلی که دلیل آن عذر بدتر از گناه است و باز هم تعلل و کم‌کاری متولیان امر را می‌رساند.

البته این پروژه هم خیلی شفافیتی ندارد و اگرچه مدیران راه و شهرسازی از عنوان بزرگ‌راه برای آن استفاده می‌کنند اما دقیقا معلوم نیست که آیا در ردیف ملی هم عنوان بزرگراه تعریف شده است یا عملا یک تعمیر نقاط حادثه‌خیز و چند بانده کردن جاده محسوب می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه با تأیید تعطیلی کامل پروژه جاده یاسوج به سی‌سخت، توضیح داد: تأخیر در مبادله موافقت‌نامه مالی و برگشت تخصیص اعتبار آن را علت این تعطیلی دانست و گفت که پیمانکار این پروژه هم وضعیت مالی مناسبی نداشت و متأسفانه تعطیل شد.

فیلی البته این تأخیر در مبادله موافقت‌نامه پروژه را در سطح ملی دانست و افزود: به دنبال رفع این ایرادات و فعالیت مجدد پروژه هستیم.

به هر حال به نظر می‌رسد متولیان امر باید جدیت بیشتری به خرج دهند و به ویژه در حوزه راهسازی با چنگ و دندان از پروژه‌ها دفاع کنند و نه تنها اجازه برگشت اعتبار و تأخیر در مبادله موافقت‌نامه‌ها را ندهند بلکه اعتبارات بیشتری را نیز ه استان و پروژه‌های آن به ویژه در مرکز استان بیاورند.

از طرفی نیز غلام‌محمد زارعی حداقل برای بدقول نشدن نزد مردم نیز باید با نظارت و پیگیری بیشتر، مدیران مربوطه را پای کار بیاورد و این دو پروژه مهم را به سرانجام برساند، کاری که اگر چه در هر دو مورد “گیر” بودجه‌ای مانع اصلی کار است اما دست کم برای بزرگراه یاسوج به سی‌سخت، کار زارعی تقریبا راحت است ولی برای راه‌آهن یاسوج، وقت و نفوذ و کارایی بیشتری در سطح ملی مورد نیاز است.

این ضعف‌ها هرگز نافی زحمات وکیل پرتلاش و پیگیر مردم شریف بویراحمد و دنا نخواهد بود و طرح آنها با هدف تقویت این پروژه‌های مهم در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

انتهای پیام/بنام-ک