پاسخگویی به شهروندان، از پشت تلفن 111 ۴۶ سؤال مردمی و پاسخهای بدون سانسور متولی آب شهری در کهگیلویه و بویراحمد
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
سید علی لدنینژاد ۲ ساعت از پشت تلفن ۱۱۱، تشرها و تشکرهای شهروندان و مشترکین آب را شنید و با حوصله و بدون سانسور به سؤالات و درخواستهای آنان پاسخ داد؛ این گزارش ۴۶ سؤال مردمی و پاسخهای متولی آب را منتشر کرده است.
به گزارش ریواس جنوب ازیاسوج، پاسخگویی در هر جا و با هر هدفی، اقدامی ارزشمند و زیبا است اما وقتی مدیران و دولتمردان پاسخ مردم را میدهند، جلوهای زیباتر از پاسخگویی و مسئولیتشناسی است.
تلفن مستقیم ۱۱۱ فرصتی است تا مدیران پاسخگو، خود را در معرض سوالات بیپرده مردم بگذارند؛ مردمی که از دورترین نقاط این استان میخواهند با یک مدیر ارشد استانی ارتباط بگیرند و به جای مراجعه حضوری، درخواست و مشکلشان را از پشت خطوط تلفن پیگیری کنند.
کار خوبی که محمود مؤمننسب در بازرسی استانداری شروع کردند و میتواند پل بین شهروندان و دولتمردان را به هم نزدیکتر و دسترسی به مقامات را راحتتر کند.
روز گذشته، سومین میهمان شبکه تلفنی سامد (۱۱۱)، بعد از استاندار و معاون عمرانی او، سید علی لدنینژاد، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری بود که فعالیت صدها پروژه عمرانی در نقاط مختلف، امیدواری به خدمات این شرکت، سعه صدر متولیان این حوزه و اهمیت آب و مهمتر از همه پاسخهای بیپرده و بدون سانسور لدنی، موجب شد تا استقبال خوبی از این برنامه شود.
در ۲ ساعتی که علی لدنینژاد پای تلفن، پاسخ مردم را میداد، ۴۶ تماس برقرار شد که مدیرکل بازرسی استانداری آن را یک رکورد خواند و گفت این حجم از تلفنها و این شیوه صبورانه پاسخ به مردم، تاکنون کمنظیر بوده است.
تماسها عمدتا در حوزه انشعابات غیر مجاز و آبیاری باغات با آب شرب بود و ساکنین منطقه آبشار یاسوج و سیسخت در این حوزه تماسهای زیادی داشتند.
اولین شهروند، قطعی آب در منطقه جانبازان یاسوج را با وجود نصب تانکر عنوان کرد که لدنی به او پاسخ داد اگر شما یک تانکر هزار لیتری نصب کنید با مصرف عادی حداقل ۲۴ و حداکثر ۴۸ ساعت میتوانید آب ذخیره کنید اگر غیر از این است یا اینکه سیستم پر و خالی شدن تانکر ایراد دارد و یا هم اینکه مصرف خانوار شما به حد غیرمتعارفی بالاست.
لدنی گفت که آب ازاعماق ۳۰۰ متری زمین گاها با ۱۴ کیلومتر خطانتقال به شهر میرسد و در شهر نیز اشعابات و خطوط فرعی زیادی است که شکستگی و قطعی آب اجتنابناپذیر است اما همه تلاش ما این است که شهروندان کمترین مشکل را داشته باشند.
شهروند دیگری از تبعیض بین شمال و جنوب شهر در آبرسانی گفت که از لدنی پاسخ شنید سالمآباد و دولتآباد، شمال و جنوب شهر برای ما هیچ فرقی ندارد و وقتی شهروندی از خدمات ما راضی نباشد و معترض باشد دیگر مهم نیست که اهل کدام منطقه شهر است بلکه فشار این نارضایتی روی دوش ما سنگینی میکند.
شهروند دیگری به اجرای طرح فاضلاب منطقه امامتها و عدم تکمیل فاضلاب خیابان امامت ۹ اشاره کرد.
مدیرعامل آبفای شهری در پاسخ این شهروند نیز گفت که عدم اجرای یکی از خیابانهای امامت، عامدانه نبوده و اولویت اجرای این طرح بر اساس طرح مشاور و بسته به وقوع شبکههای جمعکننده فاضلاب در خیابانها اجرا شده و امامت ۹ نیز تا پایان سال اجرا میشود.
لدنی، کاری که در اجرای طرح فاضلاب امامتها انجام شد را کاری نو و جدید خواند و گفت که برای اولین بار از فاینانس جاری یعنی اجرای طرح از محل پرداخت انشعاب فاضلاب شهروندان استفاده کردیم اما از آنجا که ۳۰ درصد مشترکین، بدهی خود را نپرداختند به مشکلاتی خوردیم و پیمانکار این طرح ۲ میلیارد تومان از جیب خودش کار کرد.
شهروند دیگری نیز گفت در بنسنجان یاسوج از فرعی یک تا هفت، طرح فاضلاب اجرا شده اما دو فرعی ۸ و ۹ باقی مانده است که لدنی قول اتمام آن را داد.
در میانه این تماسهای مردمی، از دفتر ارتباطات ریاستجمهوری تماسی برای راستیآزمایی و جدیت پاسخگویی برقرار شد که از پاسخهای شفاف و با حوصله لدنی، تشکر کرد.
شهروند دیگری از سیسخت، از زیاد بودن پروژههای آب و فاضلاب و کندهکاریها گله کرد که لدنی به این شهروند گفت: ۱۰ سال است که طرح فاضلاب سیسخت شروع شده و اکنون نیز تصفیهخانه آن در مراحل نهایی افتتاح است و کار بزرگی شده است که به محیط زیست، بهداشت و بازچرخانی آب کمک بزرگی میکند لذا انتار ما از شما شهروندان این است که سعه صدر داشته باشند و تحمل کنند تا این طرحها را به سرانجام برسانیم.
وی از مردم برای فشارهایی که به علت کندهکاریها و اجرای پروژههای حوزه آبفای شهری، تحمل میکنند، عذرخواهی کرد.
شهروندانی هم بودند که لحن کلام و انتقاد و اعتراضشان تند بود اما با روی باز لدنی و پاسخهای صبورانه او تقریبا همه شهروندان با رضایت و امیدواری شاسی تلفن را زمین گذاشتند.
در میان تماسها، شهروندانی هم بودند که زبان تشکر داشتند، چند شهروند سیسختی از روحیه پای کار و انرژی بالای وحید نوروزی در آب و فاضلاب سیسخت تشکر کردند.
البته یکی از این شهروندان هم گفت که من به توانمندی و وقتی که آقای نوروزی برای شهر میگذارد یقین دارم اما از اخلاق و برخوردهای قهری او هم گلهمندم.
یکی از اهالی محمودآباد یاسوج هم از تدبیر آب و فاضلاب برای رفع مشکلات کمآبی در تابستان گذشته در این منطقه قدردانی کرد.
شهروند دیگری نیز جوانی و پیگیری قاسم قلندری، مدیر آبفای شهر یاسوج را یک امتیاز خوب توصیف کرد ولی باز هم خواستار افزایش سعه صدر این مدیر جوان شد.
از خدمات آبفای شهری در سرآبتاوه و تلخسروی یاسوج هم تشکر شد.
شهروند دیگری از سیسخت تماس گرفت و گفت گناه ما چیست که آبی که ارث پدریامان است را وارد لوله میکنید ولی باغات ما کنار این چشمهها بیآب هستند.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ این شهروند توضیح داد: آب آشامیدنی در اولویت اول است و بعد از آن کشاورزی و صنعت لذا شما خودتان در سیسخت میدانید چه تابستان پر از تنشی را سپری کردید نمیشود مردم تشنه باشند و آبها را به آبیاری باغات اختصاص دهیم.
لدنی این را هم گفت که برخوردهای قهری و گاها تند همکاران ما در بسیاری موارد مربوط به رعایت نکردن قوانین از سوی تعداد انگشتشماری از مشترکان است.
وی افزود: اگر الگوی مصرف را رعایت نکنیم، به هر میزانی که آب باشد باز هم به مشکل میخوریم لدا نباید این تفکر را داشت که آب ارث اجدادی ما است.
در حوزه باغات آبشار یاسوج نیز تماسهای مردمی زیادی بود.
صاحبان این باغها مدعی شدند که به علت کمآبی و انتقال آب از سوی آب و فاضلاب به مخازن آب شرب، باغات آنها در حال خشک شدن است.
برخی از این شهروندان خواستار اختصاص یک انشعاب آب در باغ خود شد.
لدنی در پاسخ به این شهروندان هم گفت که باید ابتدا آب آشامیدنی مردم تأمین شود بعد از آن روشهای آبیاری این باغات نیز مدرن و نوین شود نه اینکه بخواهیم مثل گذشته به روش سنتی و ثقلی آب را در جویها رها کنیم.
وی گفت اگر بخواهیم انشعاب به باغات اختصاص دهیم ممکن است برای آبیاری باغات استفاده شود و این کار ممکن نیست.
وی گفت اگر مردم و کشاورزان این منطقه همراهی کنند، به گونهای برنامهریزی میکنیم که هم آب شرب مردم تأمین شود و هم مقداری از آب آبشار برای آبیاری باغات رهاسازی شود که جلوی انشعابات غیرمجاز گرفته شود.
شهروند دیگری با ۱۱۱ تماس گرفت و گزارش داد که باغات در آبشار به علت کمآبی خشک نمیشوند بلکه برای ارزش بسیار بالای زمین این منطقه برخی مالکان عامدانه باغات خود را خشک میکنند تا تبدیل به ویلا و تالار و باغات تفریحی کنند.
یکی دیگر از تماسها حاوی پیشنهادی بود که آبرسانی به باغات و ویلاهای شهر سیسخت در یک نقطه متمرکز شود تا گردشگران و مسافران بتوانند از ظرفیت گردشگری این شهر استفاده کنند.
یک پزشک عمومی نیز تماس گرفت و گفت که آزمایشاتی دارد که میتواند به تشخیص کیفیت آب در منطقه آبشار یاسوج و برخی چشمههای تأمین آب شهر کمک کند که لدنی ضمن ابراز اطمینان از کیفیت بالای آب یاسوج گفت از هر تحقیق و آزمایشی در این زمینه استقبال میکنیم.
مشکل تأمین آب شهرک فجر و شهید رجایی در شهرستان لنده،فرسودگی شبکه آب شهر چیتاب، مشکل سیلبند شهرداری لنده و جمع شدن فاضلاب پشت آن، مشکل عدم تأیید برخی کنتورها و اصرار بر یک مارک خاص، شکستگی در برخی مناطق، وجود نخاله در پیادهروی جلوی مدرسه شهید نوری یاسوج و … برخی دیگر از درخواستهای شهروندان بود که مدیرعاما آب و فاضلاب قول پیگیری و تسریع آنان را داد.
انتهای پیام/بنام-ک
ممنون از پاسخگویی صریح مدیر عامل آب و فاضلاب استان و سعه صدر ایشان.
امیدواریم سایر مدیران نیز پاسخگوی مردم باشند.
کانال خبری ریواس جنوب یه منبع خبری کاملا وابسته به دولته و هیچوقت زیر بار دزدی ها و خیانت هاشون نخواهند رفت قاعدتاً هیچوقت نمیاد بگه: “ماست من ترشه”
دروغ نگید لطفا به مردم. این مصداق بارز خیانته
با سلام…شما بر چه اساسی میفرمایید ما وابسته به دولت هستیم؟ هرگز اینگونه نیست و بعید میدونم رسانهای باشه بیش از ریواس جنوب رویکرد انتقادی و همراهی با مردم را داشته باشه. ما رسانهای مستقل هستیم و این را هم اثبات کردیم امیدوارم شما بدون تحقیق این ادعا را مطرح نکرده باشین.
سلام آقای بنام…خودم یکی از تماس گیرندگان با این سامانه بودم و به سخنان من در گزارشتون اشاره کردید که درباره سلامتی مردم در ارتباط با آب مصرفیشون و بی مسئولیتی آب و فاضلاب صحبت کردم و همینجا با صراحت اعلام میکنم که صحبت های بنده رو سانسور کردید و یه جور دیگه و به نفع شرکت آب و فاضلاب داخل گزارشتون نوشتید که این کاملا خلاف رسالت یک خبرگزاری بی طرفه و نمیخوایید مردم واقعیت رو بدونن و به فکر مردم نیستید.وویس گوشیمو در اختیارتون میذارم جهت تحقیقتون… شما اینطوری اثبات کردید که بی طرفید؟؟؟!!
جناب دکتر ضمن تشکر از ارتباطتون ولی انتظار نداشتم به این راحتی دیگران را متهم کنید… من اصل موضوع هر تماس گیرندهای را و پاسخ آقای لدنی را منتشر کردم و موضوع شما را هم مثل بقیه تماس گیرندگان منتشر کردم قرار نبود که همه ۶ دقیقه تماس شما در گزارش آورده بشه؟ ما صدای ما را که اونجا نداشتیم ولی محتوای کلام شما این بود که آزمایشاتی انجام دادید که کیفیت آب آبشار مشکل دارد و پاسخ آقای لدنی را هم آوردیم که از نتایج آزمایشات شما استقبال میکنه حالا شما کجا به رسانهها مراجعه کردید که این مشکل هست؟ فرض کن همین گزارش را هم ما منتشر نمیکردیم اگر موضوع مهمی هست که به فکر مردمید چرا تاکنون چیزی نگفتید؟
سوال بعدی اینه که چطور فقط نگران آب آبشار یاسوج هستید؟ بقیه آبها مشکلی ندارند؟
و آخر هم اینکه فایل صوتی و اصلا دیدگاهتون در این مورد را بفرستید بدون سانسور منتشر میشه لذا بدون دلیل رسانه ای که فقط برای مردم و مدیران مردمی کار میکنه را بیخود بدنام نکنید.
با تشکر از دیدگاهتون.. کریم- بنام
باکمال تشکرازمدیرعامل جوان ومتخصص ومردمی ومتعلق به سرحدتاگرمسیرهمیشه پای کارومدیرجهادی استان میباشد….هم مجموعه آبفا وهم مردم رضایت صدرصدی دارن ازایشان