۵ مرکز علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد تعطیل میشوند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی ۵ مرکز آموزشی علمی کاربردی در پی مصوبه هیئت دولت بعد از پایان دوره فارغالتحصیلی دانشجوهای فعلی آنها خبر داد.
به گزارش ریواس جنوب از یاسوج به نقل از ایرنا، امین موسایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با تصمیم هیات دولت تمامی مراکز علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی و دولتی از پاییز امسال پذیرش دانشجوی جدید نخواهند داشت، گفت: تعداد پنج مرکز در استان مشمول این قانون شده اند.
وی یادآور شد: این پنج مرکز علمی کاربردی در استان شامل مراکز بهزیستی، هلال احمر، ۲ مرکز فنی و حرفهای و مرکز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند که از سال تحصیلی جدید اجازه پذیرش داشجوی جدید ندارند.
وی ابراز داشت: البته در صورتی که رشتههای این مراکز مورد نیاز استان باشد و سایر مراکز خصوصی در استان فاقد این رشته ها باشند و از طرفی زیرساختهای لازم برای دایر شدن این رشته ها نیز توسط این مراکز دولتی وجود داشته باشد احتمال می توانند در قالب واگذاری به بخش خصوصی ادامه دهند.
موسایی یادآور شد: در صورتی امکان واگذاری به افراد و موسسات غیر دولتی نباشد کارکنان دارای شرایط لازم همین ۵ مرکز دولتی میتوانند متقاضی واگذاری باشند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هفت هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۱۱ مرکز علمی کاربردی این استان مشغول تحصیل هستند.
موسایی هدف و فلسفه اساسی برای تشکیل دانشگاه علمی کاربردی را کسب مهارت های لازم و کاربردی متناسب با نیاز بازار کار دانست و گفت: به نظر می رسد هنوز فاصله زیادی برای تحقق این مهم وجود دارد.
وی تصریح کرد: از دیگر اهداف تاسیس دانشگاه علمی کاربردی به عنوان حلقه واسط میان مهندسان نظری و استادکاران و متخصصان است.
موسایی افزود: نظارت بر حسن اجرای سیاستهای آموزش عالی در مراکز، تقویت نقش نظارت واحد استانی، توسعه آموزشهای کیفی و برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی وایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی از مهمترین برنامه ها و راهبردهای مهم این دانشگاه است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر پذیرش نکردن مدرک دانش موختگان یکی از مراکزدانشگاه علمی ، کاربردی استان توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: این مشکل با توجه به تاییدیه وزارت علوم و هماهنگی با رئیس دانشگاه یاسوج حل شده است.
وی تصریح کرد: بدون شک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با توجه به پاسخ صریح وزارت علوم و همچنین تاییدیه وزارت بهداشت مبنی بر اینکه هیچ منع قانونی برای اعمال کردن مدرک دانشگاه علمی و کاربردی و نیز تفاوتی با سایر دانشگاه ها و مراکزعلمی کشور وجود ندارد اقدام به پذیرش مدرک دانش آموختگان که بسیاری از انها از کارکنان این نهاد بودند، خواهد کرد.
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از این نشست به نقل از موسایی نوشت: لازمه ایجاد دانشگاهی پویا و جذب دانشجو به شکل مستمر اعتماد سازی مناسب با حفظ و افزایش کیفیت آموزشی است.
موسایی با بیان اینکه دانشگاه محیطی علمی و فرهنگی است، فعالیت های فرهنگی را از ضروریات رشد این محور دانست و گفت: باید بخش های مختلف در این راستا دیده شود و بر اساس طیف های سنی دانشجویان شاخص هایی در راستای توسعه فرهنگی ایجاد و هدفگذاری هایی محقق شود.
موسایی با اشاره به هدفگذاری پوشش ۳۰ درصدی دانشجویان در حوزه مهارت محوری تا پایان برنامه ششم توسعه، ابراز داشت: دانشگاه علمی کاربردی در این بخش از جمله دانشگاه های محور تحقق این هدفگذاری است.
موسایی افزود: از جمله اهداف ایجاد دانشگاه تحقق مهارت محوری است. لازمه آموزش مهارتی را داشتن ابزار است و باید در این حوزه زیرساخت قوی داشته باشیم.
وی عنوان داشت: همچنین یکی از دروس مورد توجه در دانشگاه دروس حوزه کارورزی است که در محیط کاری و به شکل عملی محقق می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: دروس کاربینی و کارورزی عاملی برای خروجی محوری اهداف است که در این بخش کیفی سازی دروس کاربینی و کارورزی عملیاتی می شود.
موسایی با تاکید بر حوزه نظارت، خاطرنشان کرد: نظارت بر حسن اجرای سیاست های ابلاغی در مراکز زیر نظر این حوزه با هدف کیفیت بخشی و رشد بهتر اقدامات نیز اجرایی شده است.
موسایی با اشاره به تایید مدارک صادره از دانشگاه علمی کاربری، تصریح کرد: به لحاظ قانونی مدارک دانشگاه مورد تایید وزارت علوم است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: حرکت دانشگاه علمی کاربردی بر روی ریل هدفگذاری اولیه می تواند با تحقق آموزش عملی، مهارت آموزی و کیفیت بخشی، خروجی بهتری را عملیاتی کند.
وی افزود: کیفی سازی هرچه بهتر آموزش ها عاملی برای اعتماد سازی بیشتر برای خانواده ها محسوب می شود.
موسایی با تاکید بر زمان مند بودن رشته های آموزشی دانشگاه، اظهار کرد: سنج وضعیت بازار و به روز بودن نیز در این حوزه دیده می شود.
وی افزود: همچنین نیاز سنجی محلی و تاکید بر احصای نیازهای بومی و هدفگذاری آموزشی بر این محور نیز از دیگر برنامه های مورد توجه دانشگاه است.
انتهای پیام/ د