پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

حاشیه‌نگاری کریم بنام از شورای ترافیک کهگیلویه و بویراحمد

ریواس جنوب/ نشست‌های اداری حاشیه‌هایی دارند که شاید در خبرهای رسمی گفته نمی‌شوند اما این حاشیه‌ها گاها از خود متن هم مهمتر هستند؛ عدد صفر جلوی عملکرد شهرستان کهگیلویه، پشت‌پرده فسادانگیز پاک‌شدن رنگ خط‌کشی‌های خیابانی، عدد وحشتناک سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در یکسال، مخالفت شهردار گچساران با فرماندار بر سر یک زمان، صحبت‌های جنجالی رییس پلیس راهور در شورای ترافیک، کنایه معنادار به صدا و سیما، چرا معاون استاندار به سرهنگ بوستانی اجازه صحبت نداد؟ ماجرای شهرداری عیال‌وار، انتقاد تند فرماندار گچساران از راه و شهرسازی، مصوبه‌ای که سانسور شد، ماجرای روییدن شبانه دکه‌ها در یاسوج، وقتی نمی‌گذارند واقعیت را بگویم، سکوت می‌کنم، ماجرای تخلف اداره‌کل مالیاتی، اداره‌ای که پول مردم را نمی‌دهد، حذف کامل یک میدان مهم در یاسوج، مگر ما چقدر مردم را جریمه کنیم؟ و مجوز عجیب اداره‌کل گردشگری در یک پیچ ۹۰ درجه بخشی از حواشی مهم شورای ترافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، مدت زیادی بود که در کهگیلویه و بویراحمد، نه به ترافیک و نه به شورای ترافیک اهمیتی داده نمی‌شد، نشان به نشان که ده‌ها مصوبه در این حوزه در بایگانی معاونت عمرانی و دبیرخانه شورای ترافیک از سالیان گذشته تاکنون خاک می‌خورد‌ و مردم به ویژه در یاسوج از ترافیک کلافه کننده آن در برخی ایام و ساعات روز در عذاب هستند.

ساعت ۱۰ امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، یکی دیگر از نشست‌های شورای ترافیک استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون عمرانی جوان و تازه‌نفس استاندار برگزار شد؛ علی‌محمد روستا که پیش از برگزاری نشست در مراسم استقبال از پرچم خدام امام رضا (ع) در محوطه استانداری بود به سرعت محل را ترک کرد تا شورای ترافیک را به موقع برگزار کند.

شاید بشود گفت که در این دوره و این یکسال، تحرک و پویایی بیشتری به شورای ترافیک داده شد اما از تاخیر در ورود اعضا و اینکه عمده مدیران معاون و کارشناس به جلسه فرستادند، معلوم بود این شورای مهم با جایگاه اصلی خود فاصله دارد.

اگر چه ترافیک در شهرهای کلان کشور وجود دارد و یکی از الزامات زندگی شهریست اما در شهر یاسوج، قصه ترافیک بسیار متفاوت از اصول علمی و شهرسازی است چرا که به واسطه هندسی ضعیف و معابری که برای یک روستای بزرگ طراحی شدند، ترافیک در شهر یاسوج بسیار کلافه‌کننده، بی‌نظم و دارای گره‌های کور است.

با گذشت ربع ساعت از زمان اعلام شده، شورای ترافیک با دستور کار مصوبات سه شهرستان چرام، گچساران و بویراحمد شروع شد؛ در ابتدای نشست و قبل از رسمیت یافتن جلسه، معاون عمرانی استاندار با مدیران خوش و بش می‌کرد و پیگیر پیشرفت پروژه‌های مهم از مدیران به ویژه پل چهارم بشار شد.

مهمانان این نشست فرماندار چرام و گچساران بودند و فرماندار بویراحمد نیز معاونش را به جلسه فرستاد.

دبیر شورای ترافیک، آقای عبدالی بود و او ابتدا از عملکرد خوب سه شهرستان چرام، بویراحمد و گچساران در ثبت مستندات مصوبات در سامانه قدردانی کرد و گفت در این شاخص عملکرد شهرستان کهگیلویه « صفر» بوده اما در سرجمع رتبه نخست کشور را کسب کردیم.

با تاکید معاون عمرانی استاندار، همه مصوبات قبلی این شورا، مرور شد و مدیرانی که مصوبات را اجرایی نکردند، پاسخ می‌دادند و راهکارها و دلایل انجام نشدن برخی مصوبات بررسی می‌شد.

ابتدا مصوبات مربوط به ترافیک شهرستان چرام تک به تک فرائت شد.

نخستین مصوبه مربوط به نصب دوربین‌های پایش تصویری و ثبت تخلفات رانندگی در شهر چرام بود که آقای بازی، شهردار چرام به آن پاسخ داد و گفت که دو ماه است دوربین خریدیم اما اداره‌کل فناوری ارتباطات و مخابرات همکاری لازم را برای نصب آن نکرده است.

روستا با قدردانی از شهردار چرام خطاب به او و فرماندار چرام گفت که مراقب باشید سامانه‌های پایش تصویری استاندارد و کددار با قابلیت اتصال به مانیتورینگ پلیس خریداری شود که در کاهش ترافیک و جرایم رانندگی موثر باشد.

انتقال وانت بارها از میدان عاشورا در چرام از دیگر مصوبات بود که شهردار چرام گفت که حقیقتا برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی، اجرای این مصوبه را موکول به احداث بازارچه کردیم که در دست انجام هست‌.

فرماندار چرام هم گفت: به دنبال احداث یک بازارچه سنتی برای فروش تولیدات شهرستان به ویژه محصولات کشاورزی هستیم.

وقتی مصوبه خط‌کشی معابر قرائت شد، علی‌محمد روستا، معاون عمرانی استاندار موضوع جالبی را مطرح کرد و گفت که قصه این رنگ‌آمیزی‌های و خط‌کشی‌های معابر چیست که به دو ماه نرسیده پاک می‌شوند و دوامی ندارند؟ شهرداری‌ها با این مشکلات مالی، پول خرج می‌کنند اما نباید کار بی‌کیفیت انجام دهند!

روستا گفت که حدس من این است که تقلبی در کار است و رنگ‌های استفاده شده در عملیات خط‌کشی از رنگ‌های معمولی ساختمانی است و رنگ مخصوص ترافیک نیستند.

روستا افزود که قطعا شهرداری‌ها باید تست ضخامت رنگ را انجام دهند تا دوام این رنگ‌ها زیاد شود و زود پاک نشوند و حقیقتا ما با افراد سهل‌انگاری در این زمینه مماشات نخواهیم کرد.

شهردار چرام، حرف معاون عمرانی را تایید کرد و گفت ما هم همین مشکل پاک شدن خط‌کشی‌های خیابانها را داریم.

یکی دیگر از اعضا نیز تایید کرد که رنگ‌های به کار رفته، رنگ ترافیکی نیستند و از رنگ‌های ساختمانی ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند.

هنگام قرائت مصوبه روشنایی معابر، توفیقیان، فرماندار چرام گفت که هر چند که نقاط تاریک شهر زیاد هستند اما شهرداری در این زمینه خوب کار کرده و شرکت برق نیز همکاری خیلی خوبی داشته است.

مدیر شرکت برق هم به شوخی گفت که اعتباراتمان تمام شده و دیگر از همکاری خوب خبری نیست( خنده حضار).

مصوبه ساماندهی ورودی شهر سرفاریاب از دیگر مصوبات انجام نشده بود که معاون عمرانی از فرماندار چرام خواست تا شهردار سرفاریاب را به اتاقش بفرستد و فکری کنند؛ حقیقتا ورودی و خروجی سرفاریاب نه تنها زشت است بلکه ناایمن و خطرناک است که البته راهداری نیز در این زمینه تعهداتی دارد و باید زودتر سامان بگیرند.

از نکات جالب این نشست این بود که بسیاری از پروژه‌ها را شخص معاون عمرانی استاندار به ریز در جریان آنها بود و حتی روی گوشی‌اش از آنها عکس و فیلم داشت و به مدیران مربوطه نشان می‌داد و این نشان از این موضوع هست که آقای روستا، حداقل در بازدید میدانی از پروژه‌ها، خوب عمل کرد.

در یکی از این پروژه‌ها که حتی فرماندار و شهردار چرام، آدرس آن را بلد نبودند، آقای روستا با گلایه از راه و شهرسازی گفت که متاسفانه پول تملک اراضی از سوی راه و شهرسازی به مردم داده نشد و پیمانکار اجازه کار را در آن نقطه ندارد و هر ساله دچار آب‌شستگی می‌شود و شانه جاده در حال تبدیل به پرتگاه می‌شود ( حد فاصل روستای سمغان به دهدشت).

در ادامه این نشست، موضوع نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در محور حادثه‌خیز تنگ‌پیرزال که پیشتر و بعد از حادثه مرگبار ماه قبل، معاون عمرانی شخصا بازدید کرد و این وعده را داده بود، مطرح شد و نماینده راهداری استان از سرقت این تابلوها خبر داد!

آقای مرادیان گفت که یک هزار و ۶۸۰ تابلوی راهنمایی و رانندگی در یکسال گذشته از سوی سارقان، به سرقت رفته و ۱۲ میلیارد تومان به راهداری استان خسارت زد!

فرماندار چرام نیز در ادامه این بحث از نصب تابلوهای بزرگ با تصاویر افراد فوت شده در راه‌های برون شهری انتقاد کرد و گفت باید فکری به حال این موضوع شود چرا که ضرورتی ندارد و موجب حواس‌پرتی رانندگان و حس حزن و اندوه خواهد شد.

در ادامه نشست، مصوبات ترافیکی شهرستان دوگنبدان مطرح شد و شهردار گچساران در پاسخ به نخستین مصوبه پیرامون پایش تصویری تخلفات رانندگی، از خرید چهار دوربین خبر داد و گفت به زودی این کار انجام خواهد شد.

فرماندار گچساران قبل از صحبت آقای قشقایی، گفته بود ما که هر چه مصوبه می‌کنیم خبری از اجرای آنها نیست اما آقای شهردار توضیح بدهند که برای نصب دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی در شهر چه کرده است؟

آقای دیهیم، بعد از توضیحات شهردار گچساران بر تعیین زمان برای خرید و نصب این دوربین‌ها تاکید کرد و پیشنهاد داد یک‌ماهه این کار انجام شود اما معاون عمرانی استاندار تا پایان مرداد ماه به شهردار گچساران برای خرید و نصب سامانه‌های پایش تصویری ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی در این شهر فرصت داد.

در ادامه مصوبه نصب سرعت‌کاه در محله ۱۰۸ دستگاه گچساران قرائت شد و فرصتی شد تا معاون عمرانی استاندار یکی از دردل‌های مردم را مطرح کند؛ آقای روستا با اشاره به دردسرهای ایجاد سرعت‌کاه و موانع غیراستاندارد و خسارت به خودروها خطاب به پلیس گفت: آیا واقعا برای کاهش ترافیک، نسخه‌ای جز احداث سرعت‌کاه و مانع نیست؟

سرهنگ بوستانی، رییس پلیس راهور بویراحمد که تنها متخصص این حوزه در شورای ترافیک بود در پاسخ به معاون عمرانی گفت: احداث سرعت‌کاه آخرین راهکار پلیس است و مهمترین نسخه ما نصب دوربین‌های ثبت تخلفات و احداث زیرگذر و روگذر است اما در شرایطی که همه چیز ما قدیمی است، چراغ راهنمایی نداریم، خط‌کشی معابر نداریم و حتی مرکز استان ما سامانه پایش تصویری ترافیک ندارد، احداث سرعت‌کاه و مانع یک درمان موقت و کوتاه‌مدت از روی ناچاری است.

سرهنگ بوستانی ادامه داد: تعارفی ندارم، ما ترافیک را جدی نگرفتیم و هر جا راهی بند می‌شود، می‌گوییم پلیس کجاست در صورتی که ترافیک یک معضل جهانی است و راهکار علمی دارد و حداقل ۳۰ دستگاه در زمینه کاهش ترافیک مسئولیت مستقیم دارند اما همه ما فکر می‌کنیم فقط پلیس مسئول کنترل و کاهش ترافیک است‌.

رییس پلیس راهور این را هم گفت که همین صدا و سیمایی که الان در جلسه است و فقط صدا ضبط می‌کند، مسئولیت مستقیم در کاهش ترافیک دارد اما دریغ از یک برنامه یا یک زیرنویس، نمی‌شود همه چیز را از پلیس خواست.

در ادامه این بحث، معاون عمرانی اجازه صحبت بیشتر را به سرهنگ بوستانی نداد و گفت: ما یک سوال پرسیدیم و یک جواب می‌خواهیم، تمام!

روستا البته بعد از چند دقیقه به مبحث رئیس پلیس برگشت و این‌بار با لحنی دیگر گفت که بالاخره سرهنگ بوستانی متخصص این موضوع است و می‌گوید راهکار اصلی و کوتاه مدت پلیس نصب دوربین‌های ثبت تخلف است و ما هم شهرداری دهدشت، گچساران و یاسوج را مکلف می‌کنیم تا شهریورماه هر کدام حداقل سه دوربین پایش تصویری را خریداری و با هماهنگی پلیس در نقاط مهم نصب کنند.

معاون عمرانی ادامه داد: شهرداری‌های ما عیال‌وار شدند و خودشان هم این کار را کردند اما الان پاکبان و‌کارکر و کارمند شهرداری حقوق می‌خواهند و ما در جریان مشکلات مالی آنها هستیم، اما یک مدیر باید هنر و ابتکار داشته باشد، این همه هزینه می‌شود مگر یک دوربین چقدر هزینه دارد؟ قبلا هم اعتبارات خوبی دادیم باز هم کمک می‌کنیم اما شهرداران در اتاقشان ننشینند و‌ منتظر پول باشند این مصوبه باید اجرایی شود.

روستا گفت که در شأن یک استان نیست که سامانه پایش تصویری ترافیک نداشته باشد، ما در این زمینه رتبه آخر کشور هستیم و باید به این موضوع ورود کنیم، حالا هم نمی‌گویم شهرداری‌ها به یکباره همه نقاط شهر را مجهز به دوربین کنند، بلکه آرام آرام این کار را کنند و در کام اول سه شهرداری که گفتیم، هر کدام سه دوربین ثبت تخلفات رانندگی خریداری و نصب کنند.

عبدالی، دبیر شورای ترافیک پیشنهاد داد، شهرداری گچساران که از قبل تعهد خرید چهار دوربین را داده اکنون و با این مصوبه باید هفت دوربین خریداری کند؛ پیشنهادی که با مخالفت معاون عمرانی استاندار مواجه شد؛ روستا گفت که نمی‌خواهم مصوبه‌ای را داشته باشیم که اجرایی نشود، فعلا همین ۴ مورد را نصب کنید، نیمه دوم سال هم ۴ مورد دیگر نصب کنید.

در پایان مباحث مربوط به ترافیک گچساران، فرماندار این شهرستان با انتقاد شدید از اداره‌کل راه و شهرسازی گفت همه پروژه‌های مربوط به راه و شهرسازی به جز یک مورد که دلیل و تعهد شخصی دارد، همگی تعطیل هستند و این خیلی بد است؛ دو سال و نیم که من امدم، می‌خواهند بک‌ پروژه ۸۰۰ متری را انجام دهند، هنوز ندادند!

روستا در پاسخ او گفت که این چه داستانی است به شهرستان که می‌رویم، کار می‌کنند به استان که برمیگردیم در جلسات می‌گویند تعطیل شد از مدیرکل راه و شهرسازی می‌پرسیم می‌گوید فعال هستند!

در این لحظه تلفن معاون عمرانی استاندار زنگ می‌خورد و او اداره جلسه را به عبدالی می‌سپارد؛ عبدالی در هنگام قرائت مصوبات حوزه بویراحمد و در غیاب رییس جلسه، مصوبه شماره یک مربوط به عدم صدور مجوز دکه‌ها را قرائت نکرد و از آن گذشت و مصوبه شماره دو را خواند؛ سرهنگ بوستانی، رئیس پلیس راهور بویراحمد اعتراض کرد و گفت مشکلات ما همین چیزها هستند الان شما به چه دلیل از طرح این مصوبه مهم خودداری می‌کنید؟

اتفاقا یکی از مشکلات مهم ترافیکی شهر یاسوج همین دکه‌های مزاحم هستند که نه تنها جمع نشدند بلکه دکه‌های زیادی نیز اضافه شدند و ما شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم تا یک دکه جدید کنارمان سبز شده است!

بعد از برگشت روستا به جلسه، عبدالی به گونه‌ای بحث را مدیریت کرد که موضوع جنجالی دکه‌ها دوباره مطرح نشود و سرهنگ بوستانی هم سکوت کرد و در توجیه این کار و در پاسخ به پرسش من بعد از پایان جلسه، گفت که وقتی نمی‌گذارند واقعیت‌ها را بگوییم، سکوت می‌کنیم!

انتقاد از شهرداری یاسوج به دلیل بی‌توجهی به برخی مصوبات شورای ترافیک از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

معاون عمرانی استاندار، برای عدم اجرایی شدن مصوبه کاهش شعاع ۲ میدان جهاد و مقاومت به دلیل روان شدن ترافیک از شهردار یاسوج پاسخ خواست.

ارجمند، معاون فنی شهردار یاسوج که به نیابت از او در جلسه بود گفت که مشاور می‌گیریم و انجام می‌دهیم، شرکت برق هم برای جابجایی تیرهای برق همکاری می‌کند و مشکلی نیست؛ روستا در واکنش به این پاسخ گفت مگر چند متر کاهش قطر یک میدان چه مشاوری می‌خواهد؟ مگر می‌خواهید طرح آمایش سرزمینی بنویسید؟ دفتر فنی ما مشاور دارد، پول الکی خرج نکنید و کار اصلی را سریعتر انجام دهید.

اصلاح میدان جهاد، میدان مقاومت، میدان آریوبرزن و تقاطع روبروی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با وجودی که قبلا در مصوبات انجام نشده بودند، با کمی اصلاح و اولویت میدان جهاد، مجددا تصویب و به شهرداری یاسوج ابلاغ شد.

در ادامه این نشست، موضوع حذف میدان مقاومت در بلوار جمعه بازار به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد که پلیس در پاسخ آن گفت که باید کار کارشناسی شود، این میدان هنوز چراغ راهنمایی و خط‌کشی ندارد که بخواهیم نقش آن در مدیریت ترافیک را ارزیابی کنیم و پیشنهاد حذف کامل آن بررسی علمی نشده است.

سرهنگ بوستانی گفت که همین میدان مقاومت مصوبه اجرای زیرگذر داشته است اما اینکه چه کسی و چه زمانی آن را اجرا کند، معلوم نیست.

موضوع ترافیک زیاد بلوار ۶۰ متری منتهی به میدان انقلاب به ویژه در جلوی ساختمان مالیاتی استان از دیگر مباحث بود که با این سوال معاون عمرانی به بحث گذاشته شد؛ آقای روستا پرسیده بود که واقعا چقدر از مشکلات فعلی ترافیک شهرهای ما به فرهنگ رانندگی ما مربوط است.

بعد از بحث‌های مختلف، رییس پلیس راهور شهرستان بویراحمد گفت که شما ببینید قبلا در همین شورا مصوب کردیم که هیچ ساختمانی بدون مجوز ترافیکی پلیس احداث نشود اما کسی اهمیت نداد و در همین ساختمان مالیاتی استان که منجر به ترافیک شده، نه تنها مجوزی نگرفتند بلکه حتی یک پارکینگ هم برای این ساختمان در نظر نگرفتند اما وقتی جلوی آن ترافیک می‌شود، می‌گویند پلیس بیاید اعمال قانون کند! مگر ما چقدر مردم را جریمه کنیم؟ چقدر موثر است؟ طبیعی است وقتی ساختمانی بدون مجوز و پارکینگ ساخته شود مگر می‌شود به مردم گفت تردد نکنید؟ کدام پارکینگ عمومی را احداث کردیم؟ دردها زیاد است.

ماجرای مجوز عجیب اداره‌کل گردشگری به یک شخص و احداث یک اردوگاه در پیچ ۹۰ درجه روستای گنجگون از دیگر نکات حاشیه‌ای این نشست بود؛ این شخص با تکیه بر این مجوز به هیچ قیمتی حاضر به عقب نشینی نیست و علی‌رغم پیچ بسیار تند، و اشغال عرض جاده یاسوج به شیراز، روزانه شاهد تصادفات مکرر و مرگبار در این نقطه هستیم.

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

پایان خبر/