پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

وزیر آموزش و پرورش در حالی آزمون در دوره ابتدایی را در حکم سم برای دانش آموزان توصیف کرد و آن را ممنوع مطلق و خط قرمز این وزارت‌خانه اعلام کرد که با این اظهارنظر باید گفت در حال حاضر سیستم آموزشی دوره ابتدایی تحت مدیریت وی، با عبور مداوم از خطوط قرمزها، کاملاً مسموم است!

به گزارش ریواس جنوب، به رغم اینکه محمد بطحایی در سفر خود به شیراز از نگاه متفاوتی به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی سخن گفت اما واقعیت آن است که به‌نظر می‌رسد این سخنان مثل همیشه در شعار و سخنرانی محدود است و آنچه در عمل وجود دارد همان سمی است که مقام ارشد آموزش و پرورش کشور توصیف کرده است.

وزیر آموزش و پرورش شامگاه چهارشنبه ۲۸ فروردین در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش فارس که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد، با تاکید بر اینکه مسیر اول تحول در این نهاد، متحول شدن محتوا است، یکی از موانع بر سر راه این تحول را برگزاری آزمون در دوره ابتدایی دانست.

** همه انرژی ما در زمینه سطحی‌ترین نوع آموزش صرف می‌شود

بطحایی با بیان اینکه “تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر انجام می شود”، افزود: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی ترین نوع آن یعنی حافظه محوری صرف می شود.

** باید به دانش‌آموز اجتماعی‌تر مدال داد نه دانش‌آموز توانمندتر از لحاظ درسی

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است.

وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدایی اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما  ممنوع مطلق و خط قرمز ما است.

** نیاز دانش‌آموزان کودکی کردن و بازی کردن در کنار علم‌آموزی است

بطحایی با اشاره به کم شدن کتاب های کمک درسی در سال های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکرد های تربیتی داشته باشد که این از سیاست های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آن‌را دنبال کنند.

** مدرسه‌محوری و اجرای برنامه بوم در مدارس

وی با اشاره به  در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور، گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در ۶ پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم  دوره متوسطه اول، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: مدرسه محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا.

** انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی

وی لازمه تحقق مدرسه محوری و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی های لازم ۴ برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های لازم، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی های انجام شده، توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است.

** اگر نگاه ما اصلاح نشود، ۴۰ سال دیگر هم مشکلات حل نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، بطحایی در بخش دیگری از اظهارات خود در این جلسه گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعا ۴۰ سال آینده نیز کسانی که می آیند و همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من و شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش باید به راه‌های جدید برای حل این مسائل فکر کنیم، بیاندیشیم و به کار گیریم.

** مردم منتظرند آثار سند تحول را حس کنند

وی تاکید بر لزوم توجه بیشتر به داشته ها به جای کمبودها، سند تحول را راهکاری برای حل مشکلات دانست و گفت: مردم منتظرند که آثار سند تحول را در تربیت فرزندانشان حس کنند و می گویند اگر تحولی اتفاق افتاد باید وضعیت فرزندان ما بیرون از مدرسه متفاوت شود، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته، خدا ترس تر شده باشند و عاطفه آنها تقویت شود، احترام به بزرگترها را یاد بگیرند و مسئولیت پذیرتر شوند.

به گزارش ریواس جنوب، اگرچه ملاک عملی شدن سیاست‌ها و سخنرانی‌ها است اما اینکه وزیر آموزش و پرورش محور اصلی سخنان خود را در سفر به شیراز به جای مسائل اداری، مسائلی در حوزه‌ی سیاست آموزشی و پرورشی در حوزه دانش‌آموزان قرار داده است، قابل تقدیر است.

گفتنی است در این جلسه  نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و روسای آموزش و پرورش سراسر استان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.

انتهای پیام/ سجاد بنام