پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در حالی که خدمات اینترنتی گران‌قیمت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و نیز عدم پوشش‌دهی مناسب این اپراتورها و برخی شرکت‌های خصوصی؛ مردم ازجمله شهروندان برخی از مناطق کلان‌شهر شیراز را به استفاده از اینترنت ثابت مخابرات ناگزیر کرده است، اما این شرکتِ عزیز دُردونه نیز در قبال کیفیت پایین و قطعی‌های مکرر خدمات خود، پاسخگو نیست.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ریواس جنوب»، سرعت اینترنت در کلان‌شهر شیراز با حدود دو میلیون نفر جمعیت، دست‌کم در بعضی از نقاط و در برخی از ساعات شبانه‌روز، آنقدر پایین می‌آید که روح و روان کاربران را به بازی می‌گیرد؛ وضعیتی که مردم در دیگر نقاط استان فارس و کشور نیز در حال تجربه‌ی آن هستند و باعث می‌شود بسیاری از کاربران یا لقای آن را به عطایش ببخشند و یا از سر اضطرار با تحمل بارها انتظار رنج‌آور، بخش قابل توجهی از وقت شبانه‌روز خود را برای استفاده از این حق بدیهی، تلف کنند.

برای آنان که تجربه استفاده از اینترنت‌های قدیمی «دایال آپ» را دارند، وضعیت اینترنت در سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های اخیر، یادآور همان ایام است؛ البته بدون صدای خاطره‌انگیز آن!

** رقابت تنگاتنگ همراه اول و ایرانسل بر سر اینترنت‌های ضعیف و گران!

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل که بیشترین تعداد مشترک را به خود اختصاص می‌دهند، گویی در کاهش کیفیت خدمات و افزایش فشار بر مشترکان برای سودآوری بیشتر، رقابت تنگاتنگی دارند؛ بسته‌های اینترنتی گران‌قیمت با سرعتی ضعیف و غیرقابل قبول.

وضعیت خدمات اینترنتی این دو اپراتور در برخی از نقاط شیراز به ویژه در طبقات پایین آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که در آن مشترکین ناگزیر به شیوه‌های عصر حجری مانند پناه بردن به در و پنجره‌ها و یا ارتفاعات ساختمان متوسل می‌شوند!

** یکه‌تازی مخابرات بدون پاسخگویی به مشترکین

اما در این میان، شرکت مخابرات نیز که پس از خروج از انحصار دولت، در دهه اخیر خود انحصارهای تازه‌ای را اختیار کرده است، به یکه‌تازی و جولان خود ادامه می‌دهد و این شرکت بزرگ در برخی موارد حتی کوچکترین خدمات خود را هم به درستی پشتیبانی نمی‌کند.

اینترنت ثابت مخابرات (ADSL)، یکی از خدماتی است که شرکت نیمه‌خصوصی مخابرات ارائه می‌کند؛ این اینترنت نسبت به شرکت‌های خصوصی کمی ارزان‌تر (و البته در حقیقت کمتر گران) است اما در مقابل مشترکان این خدمت موسوم به بیست نت (۲۰۲۰) در بسیاری از نقاط، آنقدر با سرعت پایین یا حتی قطعی‌های مکرر مواجه هستند که عملاً هزینه تلف شدن وقت و انرژی آن‌ها بسیار بیشتر از مابه‌التفاوت ماهانه چند هزار تومانی است.

** یک ماه پاسکاری مشترک و صدور قبض هزینه با وجود قطعی اینترنت!

 از دیگر نکات جالب که باز هم نوعی از همان انحصار شرکت مخابرات محسوب می‌شود، این است که مردم در بسیاری از نقاط روستایی و حتی در برخی کلان‌شهرها ازجمله مناطقی از کلان‌شهر شیراز، برای استفاده از اینترنت ثابت، به جز اینترنت اِی.دی.اِس.اِل مخابرات، هیچ گزینه‌ی دیگری پیش رو ندارند.

با این حال آنچه که از تحمل کاربران فراتر می‌رود، پاسخگویی و پشتیبانی تحقیرآمیز این شرکت در قبال همین خدمات ضعیف خود است؛ در یک نمونه، کاربری در شهرک گلستان شیراز که معلم است و برای تدریس مجازی نیازمند اینترنت با سرعت مناسب است، به خبرنگار ریواس جنوب گفته که در استفاده از خدمات اپراتورهای همراه اول و ایرانسل آنقدر دچار مشکل شده که به خرید و راه‌اندازی مودم و اینترنت ثابت مخابرات پناه آورده اما دردسرهای او در این مسیر دوچندان شد.

در ادامه خبرنگار ریواس جنوب پیگیر قطعی کامل اینترنت این مشترک شده که پس از ساعت‌ها انتظار بی‌سرانجام برای برقراری تماس تلفنی در تلاش اول (احتمالاً به دلیل اختلال شبکه مخابرات و نه صف انتظار) و برقراری ارتباط تلفنی در روزی دیگر؛ بنا بر اعلام متصدی بخش پشتیبانی، مورد به کارشناسان ارجاع شد.

اما در کمال تعجب با وجود پیگیری‌های مکرر بعدی و پاسکاری‌های متعدد، اکنون با گذشت یک ماه، هرگز این ارجاع (!) به نتیجه نرسید و دلیل قطعی بدون بررسی کارشناسی، صرفاً در وعده‌های شفاهی بین واحدهای مختلف مخابرات رد و بدل می‌شود.

در ادامه پیگیری‌ها حتی کسی از متصدیان سامانه پشتیبانی ای.دی.اس.ال، پاسخگوی دلیل بدقولی‌های کارشناسان و ایجاد خسارت به مشترکین (بنا بر اعلام کارشناس برای حضور در منزل و تغییر در برنامه کاری مشترک) هم نیست و متصدیان واحد مشترکین صرفاً به جملات کلیشه‌ای ازجمله «مورد شما ثبت و بررسی می‌شود»، بسنده می‌کنند!

نکته جالب‌تر اینکه در تمام مدتی که این شرکت پاسخگوی قطعی کامل اینترنت خود هم نبوده، هزینه بسته ماهانه اینترنت ثابت (که برای ثانیه‌ای هم برقرار نشده بود) به طور کامل در قبض تلفن مشترک محاسبه و موجب قطع تلفن او شده است!

** نگرانی مردم برای احتمال اجرای گام به گام محدودیت سراسری اینترنت!

همه این‌ها در حالی است که طی دو سال اخیر و همزمان با شیوع ویروس مرگبار کرونا، نیاز به اینترنت، هم به منظور فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاهی، و هم کسب‌وکارهای اینترنتی، به شدت افزایش پیدا کرده ولی مردم مانند بسیاری از مسائل دیگر با درهای بسته مواجه هستند.

به نظر می‌رسد همزمانی وضعیت وخیم سرعت اینترنت در کشور، با پیگیری مخفیانه طرح صیانت در مجلس، موجب تشدید نگرانی‌های مردم مبنی بر اجرای گام‌به‌گام و بی سر‌و‌صدای پروژه محدود کردن اینترنت در کشور شده است؛ مردمی که حقشان نیست این میزان از مال و زمان و روح و روانشان را در عصر ارتباطات، اینگونه هدر دهند!

گزارش از: سجاد بنام

پایان/