پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یک ترفند کاربردی و آموزشی عمومی آشنا می‌کند؛
این هفته به آموزش اینکه چگونه لاستیک ماشین را عوض کنیم، می‌پردازیم.

تا‌ حالا شده با یک لاستیک پنچر‌ کنار جاده بمانید؟‌ می‌خواهید لاستیک ماشین را بدون کمک دیگران عوض کنید؟ عوض‌کردن لاستیک کار زیاد سختی نیست و در صورت داشتن تمایل، آمادگی و کمی تلاش می‌توانید به‌راحتی انجام بدهید.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به آموزش چگونگی تعویض لاستیک ماشین بپردازیم:

تعویض لاستیک ماشین

تعویض لاستیک ماشین

مراحل

۱٫ یک محل صاف و امن برای عوض‌کردن لاستیک پیدا کنید. سطح موردنظر باید صاف باشد تا جلوی سر‌خوردن و حرکت ماشین را بگیرد. اگر نزدیک جاده هستید تا جایی که می‌توانید دور‌تر از ماشین‌های دیگر توقف کنید و چراغ‌های اضطراری یا همان فلشر‌ها را روشن کنید. از نگه‌داشتن ماشین روی زمین نرم یا سطح شیب‌دار‌ خودداری کنید.

۲٫ ترمز‌دستی را بکش و ماشین را در وضعیت “توقف” قرار بده. اگر گیربکس ماشین معمولی است، آن را در دنده‌ یک یا دنده‌عقب قرار بدهید.

۳٫ یک شیء سنگین (مثل سنگ، آجر، لاستیک زاپاس یا غیره) را جلوی چرخ‌های عقب و جلو قرار بدهید.

۴٫ جک و لاستیک زاپاس را بیرون بیاورید. جک را در محل مخصوص آن و نزدیک لاستیکی که می‌خواهید عوض کنید، قرار بدهید. اطمینان پیدا کنید جک با قسمت فلزی بدنه‌ی ماشین در تماس است.

  • در بعضی از ماشین‌ها یک قاب پلاستیکی در زیر ماشین قرار دارد. اگر جک را در جای درست قرار ندهید، این پلاستیک هنگام بالا‌بردن جک ترک می‌خورد. اگر از محل درست قرار‌گرفتن جک مطمئن نیستید، دفترچه‌ی راهنمای ماشین را مطالعه کنید.
  • در بیشتر ماشین‌های جدید که بدنه‌ی آن‌ها یک‌تکه است، یک شکاف یا علامت کوچک در پشت چرخ‌های جلو یا جلوی چرخ‌های عقب وجود دارد که جک در آنجا قرار می‌گیرد.
  • در کامیون‌ها یا ماشین‌های قدیمی که یک چهار‌چوب برای قرار‌گرفتن شاسی دارند، جک را باید زیر نقاط اتصال چهار‌چوب‌ها و دقیقاً پشت چرخ جلو یا جلوی چرخ عقب قرار بدهید.

۵٫ جک را تا جایی‌ که ماشین را نگه دارد (ولی بلند نکند) بالا‌ ببرید. جک باید در جای خودش در زیر خودرو ثابت و محکم باشد. مطمئن شوید جک کاملاً عمود روی زمین قرار گرفته است.

۶٫ قالپاق را در بیاورید و مهره‌ها را در‌ خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شوند. مهره‌ها را کاملاً از جایشان خارج نکنید. مهره‌ها را در حالی که چرخ‌ها روی زمین هستند، باز کنید تا مطمئن باشید به‌جای مهره‌ها،‌ چرخ‌ را نمی‌چرخانید.

  • از آچار‌ چرخ چهار‌پر استاندارد یا آچار‌چرخ مخصوص خود خودرو استفاده کنید. ممکن است دو سر آچار برای باز‌کردن مهره‌های متفاوت سایز‌های مختلفی داشته باشد. اگر سایز آچار درست باشد، مهره‌ها به‌راحتی و بدون اینکه چرخ‌ها بلغزند باز می‌شوند.
  • سعی کنید با گذاشتن دسته‌بکس و بکس هم‌سایز با مهره‌های چرخ‌ها در صندوق عقب ماشین، همیشه برای موقعیت‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی آماده باشید.
  • ممکن است بازکردن مهره‌ها نیاز به قدرت زیادی داشته باشد. اگر قدرت کافی برای انجام این کار را ندارید، می‌توانید از وزن بدن‌تان یا ضربه‌ی پا برای وارد‌کردن فشار بیشتر به آچار استفاده کنید (در این صورت مطمئن شوید فشار را درجهت صحیح – خلاف جهت عقربه‌ها ساعت وارد می‌کنید). اما در نظر داشته باشید وقتی از وزن بدن یا ضربه پا برای باز‌کردن مهره‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است به مهره‌ها آسیب برسانید. زیرا، در این حالت آچار به‌صورت کامل در کنترل شما نیست.

۷٫ برای بالا‌بردن لاستیک، جک را بچرخانید یا پمپ بزنید. برای خارج‌کردن لاستیک پنچر‌‌شده باید جک را به‌ اندازه‌ی کافی بالا ببرید تا بتوانید آن را خارج کنید و با لاستیک زاپاس عوض کنید.

  • هنگام بالا‌بردن جک از ثابت‌بودن ماشین اطمینان پیدا کنید. اگر در این حین هر‌گونه بی‌ثباتی را حس کردید، قبل از بالا‌بردن کامل ماشین، آن را پایین بیاورید و مشکل را برطرف کنید.
  • اگر متوجه شدید جک به‌صورت خمیده یا با زاویه بلند می‌شود، آن را پایین بیاورید و دوباره در جای خودش تنظیم کنید تا مستقیم بالا برود.
  • بهتر است علاوه‌ بر جک اصلی یک جک کوچک‌تر نیز در ماشین داشته باشید تا اگر جک اصلی موقع تعویض لاستیک کار نکرد، بتوانید از آن استفاده کنید. استفاده‌ی هم‌زمان از جک معمولی و جک کوچک‌ ایمنی بهتری را فراهم می‌کند و در صورت خرابی یکی از جک‌ها از بروز حادثه یا وارد‌شدن آسیب به ماشین جلوگیری می‌کند.

۸٫ همه‌ی مهره‌ها را در بیاورید. مهره‌ها را درخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کاملاً شل شوند. این کار را برای تمام مهره‌ها انجام بدهید و بعد آن‌ها را به‌طور کامل خارج کنید.

  • اگرچه این مورد به‌ندرت پیش می‌آید ولی پیچ یا مهره‌های چرخ بعضی از ماشین‌های قدیمی مثل ماشین‌‌های شرکت کرایسلر و جی‌ام، درخلاف جهت معمول باز یا بسته می‌شوند.

۹٫ لاستیک را از جایش خارج کنید. بعد از بیرون‌آوردن لاستیک پنچر‌، آن را زیر ماشین قرار بدهید تا درصورت خرابی جک، ماشین روی آن بیفتد و مانع از آسیب‌‌های احتمالی شود. البته اگر جک را روی یک سطح صاف و محکم قرار داده‌ باشید احتمالاً با چنین مشکلی مواجه نمی‌شوید.

  • ممکن است لاستیک پنچر‌شده در اثر زنگ‌زدگی به‌ توپی چرخ چسبیده باشد. می‌توانید از یک پتک لاستیکی برای ضربه‌زدن به نیمه‌ی داخلی تایر یا از لاستیک یدک برای ضربه‌زدن به نیمه‌ی خارجی آن استفاده کنید.

۱۰٫ چرخ زاپاس را روی توپی‌ چرخ قرار بدهید. سوراخ‌های پیچ‌ چرخ را با سوراخ‌های توپی هم‌تراز کنید و از قرار‌گرفتن صحیح چرخ روی توپی اطمینان پیدا کنید؛ سپس مهره‌ها یا پیچ‌ها را سر‌ جای خودشان قرار بدهید.

  • مطمئن شوید لاستیک زاپاس را از جهت درست آن نصب می‌کنید. والف چرخ باید به‌سمت بیرون ماشین قرار بگیرد.
  • اگر پیچ‌ چرخ‌های ماشین از نوع بلوطی‌شکل است، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را وارونه ببندید. هنگام سفت‌کردن مهره‌ها یا پیچ‌ها اطمینان پیدا کنید قسمت مخروطی‌ مهره رو به چرخ ماشین باشد.

۱۱٫ مهره‌ها را تا جایی که به‌راحتی با دست بسته می‌شوند، سفت کنید. مهره‌ها یا پیچ‌ها در ابتدای کار به‌راحتی بسته می‌شوند.

  • مهره‌ها را با استفاده از آچار چرخ و با الگوی ستاره‌ای تا‌حد‌امکان سفت کنید. برای اطمینان از تعادل لاستیک، مهره‌ها را تک‌تک سفت نکنید. با یک الگوی ستاره‌ای ابتدا مهره‌ها را در جای خودشان قرار بدهید و یک دور بچرخانید و بعد از اینکه مطمئن شدید لاستیک کاملاً تعادل دارد، مهره‌ها را سفت کنید.
  • از وارد‌آوردن فشار زیاد خودداری کنید زیرا احتمال افتادن ماشین از روی جک وجود دارد. وقتی جک را پایین آوردید و ماشین روی زمین قرار گرفت، می‌توانید مهره‌ها را دوباره سفت کنید.

۱۲٫ ماشین را بدون‌ اینکه وزن کامل آن روی چرخ‌ها بیفتد، پایین بیاورید. مهره‌ها را تا‌حد امکان‌سفت کنید.

۱۳٫ ماشین را به‌طور کامل روی زمین قرار بدهید و جک را از زیر آن خارج کنید. مهره‌ها را محکم کنید و قالپاق را سرجایش قرار بدهید.

۱۴٫ لاستیک قدیمی را داخل صندوق‌عقب بگذارید و نزد مکانیک ببرید. بررسی کنید هزینه‌ی پنچر‌گیری چقدر می‌شود. سوراخ‌های کوچک معمولاً قابل‌ترمیم هستند. اگر لاستیک قابل تعمیر نباشد،‌ می‌توانید یک لاستیک جدید بخرید.

نکات

  • اگر چرخ‌های ماشین قفل دارند، حتماً کلید آن را جایی نگه‌ دارید که راحت پیدا کنید؛ برای تعویض لاستیک به آن احتیاج خواهید داشت.
  • باد لاستیک زاپاس را هر‌ از‌ گاهی بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید به‌ اندازه‌ی کافی فشار هوا (PSI) داخل آن وجود دارد.
  • آچار چهار‌پر گشتاور، نیروی بسیار بیشتری نسبت به آچار تک‌دسته استاندارد فراهم می‌کند.
  • با مراحل تعویض لاستیک آشنا شوید و تمرین‌های لازم را انجام بدهید تا برای تعویض آن هنگام شب، در کنار جاده یا هوای بارانی آماده باشید.
  • موقع شل‌کردن و سفت‌کردن مهره‌ها، دسته‌ی آچار‌چرخ را طوری تنظیم کنید که فشار وارد بر آن به‌سمت پایین (در جهت نیروی جاذبه) باشد. با انجام این کار می‌توانید به‌جای استفاده از نیروی دست، از وزن بدن‌تان استفاده کنید و مانع از وارد‌آمدن آسیب‌ به خودتان شوید. برای وارد‌ آوردن نیروی بیشتر، انتهای دسته‌ی آچار‌‌چرخ را فشار بدهید. همچنین می‌توانید از نیروی پا برای وارد‌کردن فشار لازم استفاده کنید ولی اطمینان پیدا کنید تعادل‌تان نسبت به ماشین حفظ شده است.
  • حتماً لاستیک زاپاس را با یک لاستیک جدید عوض کنید زیرا لاستیک‌های زاپاس موقتی هستند و نباید از آن‌ها به‌صورت دائمی استفاده کرد. فقط در صورتی می‌توانید از لاستیک زاپاس به‌صورت دائمی استفاده کنید که با لاستیک‌های اصلی یکسان باشد و جهت چرخش لاستیک نیز در جهت صحیح باشد.
  • هنگام تعویض لاستیک‌ها سمت مخروطی شکل آن داخل چرخ می‌رود که باعث می‌شود چرخ‌ها درست در جای خودشان قرار بگیرند و بتوانید آن‌ها را کاملاً سفت کنید.
  • بعضی مواقع ممکن است چرخ به توپی بچسبد و خارج‌کردن لاستیک پنچر‌شده سخت باشد. اگر چنین اتفاقی افتاد، به یک پتک سنگین و یک تکه چوب ۲x۴ یا هر چوب دیگری با اندازه‌ی مشابه برای خارج‌کردن لاستیک نیاز خواهید داشت. جا‌به‌جایی لاستیک‌ها در طول فواصل زمانی معین مانع از بروز چنین اتفاقی هنگام تعویض لاستیک می‌شود.
  • اگر خودتان می‌خواهید تعویض دوره‌ای لاستیک‌ها را انجام بدهید (برای مثال نصب و تعویض لاستیک‌های زمستانی، جا‌به‌جایی سالیانه‌ی چرخ‌های ماشین)، بهتر است یک جک هیدرولیکی، آچارچرخ چهار‌پر و آچارگشتاور تهیه کنید. داشتن ابزار لازم باعث می‌شود روند انجام کار سریع‌تر شود.
  • اگر از لاستیک زاپاس در جا‌به‌جایی‌های دوره‌ای چرخ‌ها استفاده نکرده‌اید، به‌صورت موقتی و مطابق نکات گفته شده در قبل از آن استفاده کنید زیرا عاج این لاستیک در مقایسه با لاستیک‌های دیگر متفاوت است.

هشدارها

  • برای داشتن ایمنی بیشتر، بعد از قراردادن جک و قبل از درآوردن لاستیک، یک شیء مثل چوب، سنگ بزرگ و غیره را زیر ماشین قرار بدهید. با انجام این کار درصورت در‌رفتن جک از زیر ماشین یا تکان خوردن آن در حین درآوردن یا نصب لاستیک، ماشین حرکت نمی‌کند یا نمی‌افتد. این شیء باید نزدیک شاسی یا هر قسمت قابل‌اتکای دیگر قرار بگیرد و از چرخ مورد‌نظر دور نباشد.
  • هرگز از جک‌های سیلندری یا دست‌ساز استفاده نکنید. ماشین سنگین است و وزن زیادی داری و اگر از ابزارهای دیگری غیر از ابزار‌های استاندارد استفاده کنید، ممکن است خودتان و ماشین را در معرض خطر قرار بدهید.
  • مراقب اطراف‌تان باشید. اگر در یک جاده‌ی شلوغ در‌ حال رانندگی هستی،‌ مراقب ماشین‌هایی که ممکن است خیلی به‌ ماشین‌تان نزدیک شوند باشید. سالانه تعداد زیادی از افرادی که مجبور به تعویض لاستیک در کنار جاده هستند، کشته می‌شوند؛ این کار را تا موقعی که مجبور نشده‌ای انجام ندهید.
  • بیشتر لاستیک‌های زاپاس (که سایز آن‌ها کوچک است) طوری طراحی نشده‌اند که بتوانید با سرعتی بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنی. تجاوز از این سرعت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل خرابی لاستیک زاپاس شود. به‌جای‌ رانندگی با سرعت بالا، به‌آرامی و با‌احتیاط به‌سمت یک تعمیرگاه حرکت کنید.
  • وقتی‌ ماشین فقط روی جک قرار دارد، زیر آن نروید. اگر می‌خواهید زیر ماشین کار کنید، آن را روی جک ثابت یا همان خرک قرار بدهید یا اگر خارج‌کردن چرخ‌ها ضروری نیست آن را روی رمپ قرار بدهید و زیر آن بروید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از آن در زندگی روزمره بهره ببرید. اگر خواندن این مطلب باعث شد مقداری اطلاعات عمومی شما در حوزه‌ی ترفندهای مربوط به نحوه‌ی تعویض لاستیک ماشین بالاتر برود، آن را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و ترفندهای کاربردی، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی ارزشمندی در زمینه‌ی تعویض لاستیک ماشین دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

منبع

پایان / مهشید آردی