پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان فارس آشنا می‌کند؛
این هفته به توصیف «آبشار مورزیان» می‌پردازیم.

آبشار مورزیان، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و ارزشمند استان فارس است که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب روستای مورزیان و در بین تنگه‌ای بکر و زیبا خودنمایی می‌کند. طبیعت منحصر به فرد و تماشایی اطراف این آبشار می‌تواند به عنوان سوژه‌ی خوبی برای عکاسی حرفه‌ای انتخاب شود. همه ساله بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به سفرهای ماجراجویانه و هیجان‌انگیز از این جاذبه بازدید می‌کنند.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به معرفی آبشار مورزیان، از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری در استان پهناور فارس، بپردازیم:

آبشار مورزیان جاذبه‌ای گردشگری در استان فارس

آبشار مورزیان جاذبه‌ای گردشگری در استان فارس

معرفی شهرستان سپیدان (شهر اردکان)

اردکان شهری در بخش مرکزی شهرستان سپیدان در استان فارس است که با مساحتی حدود ۳۷۵ هکتار در هفتاد کیلومتری شمال‌غرب شیراز در مسیر شیراز-یاسوج واقع شده‌است.

این شهر که با ارتفاع ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا در دره‌ای میان کوه‌های زاگرس مرکزی واقع شده، به دلیل دریافت بارش سالانه زیاد، در زمستان پربرف و در تابستان پرآب است؛ بنابراین در زمستان به خاطر ورزش‌های زمستانی و در تابستان به دلیل وجود آبشارها و رودخانه‌های مفرح مورد توجه اهالی جنوب کشور به خصوص مردم شیراز قرار می‌گیرد.

آب و هوای شهر اردکان

ایستگاه هواشناسی سینوپتیک شهر اردکان در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون وضعیت آب و هوایی این شهر به صورت خودکار ثبت می‌شود.

یکی از ویژگی‌های آب و هوایی شهر اردکان بارش‌های بسیار شدیدی است که در فصول بارش در مدت زمان کوتاه رخ می‌دهد و در زمستان به صورت برف بسیار سنگین به وقوع می‌پیوندد. برای مثال می‌توان به بارش ۲۰۰ میلی‌متری بهمن ۱۳۹۰ اشاره کرد که در ۱۱ و ۱۲ بهمن در ظرف مدت ۳۶ ساعت انجام شد.

در مرکز شهر ۸۰ سانتی‌متر و در مناطق کوهستانی ۱۵۰ سانتی‌متر برف به زمین نشست و موجب قطع شبکه برق و بسته شدن بسیاری از راه‌های روستایی شهرستان شد. هم چنین در جریان توفان برفی بهمن ۱۳۵۰ به گفته روزنامه اطلاعات شهر اردکان و روستاهای اطراف آن (از جمله دهستان کمهر) از جمله مناطقی بودند که بیشترین تأثیر را بر اثر بوران متحمل شدند و هزاران نفر از اهالی منطقه در زیر حجم عظیم برف مدفون شدند.

دیدنی‌ها

شهر اردکان، چه در تابستان و چه در زمستان، دارای جاذبه‌های فراوان توریستی و گردشگری است. در تابستان با آب‌وهوای خنک و باغ‌ها و رود و چشمه‌های فراوان، و در زمستان با سپیدی زیبای برف و پیست اسکی، از جمله پیست پولاد کف که رتبه دوم را در میان پیست‌های ایران داراست، پذیرای گردشگران است.

جاذبه‌های گردشگری

شهرستان سپیدان منطقه‌ای کوهستانی است و دارای ۱۲ قله بالای ۳۰۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

از جمله مناطق تفریحی این شهرستان عبارتند از:

  • کوه‌ها: کوه رنج، کوه برم فیروز
  • آبشارها: آبشار مارگون، آبشار چیکان، آبشار مورزیان
  • تنگه‌ها: تنگ تیزاب، تنگ غوره دان، تنگ آبسرد، تنگ بغدیون
  • چله‌گاه
  • پیست‌های اسکی: پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی تربیت‌بدنی
  • دریاچه‌ها: برم فیروز، برم شش پیر
  • امامزاده‌ها: سید نورالدین علی غازی علوی در محله مُلا، امامزاده سید فخرالدین در محله مُلا، امامزاده سید میراحمد در محله‌ی پس‌آس

معرفی جاذبه‌ی دیدنی آبشار و روستای مورزیان

  • آبشار مورزیان در فاصله‌ی ۳ کیلومتری جنوب روستای مورزیان در میان تنگه‌ای بسیار زیبا و بکر واقع است. این دره با شیبی ملایم دارای طبیعت بسیار زیبا و آبشارهای فراوان است.
  • روستای مورزیان در دهستان کمهر، بخش اردکان از توابع شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد. آبشار مزبور از جمله مکان‌های دیدنی سپیدان به شمار می‌رود که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.
  • این آبشار در چند کیلومتری آبشار معروف مارگون قرار دارد. فاصله‌ی آبشار مارگون تا اردکان فارس در حدود ۴۸ کیلومتر است.
  • یکی از زیباترین آبشارهای یخی که در حدود ۸۰ کیلومتری آبگرم رامجرد قرار گرفته است و آب این آبشار به رودخانه‌ی کر می‌ریزد.
  • از زیبایی‌های این آبشار آن است که در فصل زمستان یخ زده و منظره‌ی بسیار بدیعی خلق می‌کند.
  • بازدیدکنندگان عزیز می‌توانند در مسیر بازدید از آبشار مورزیان، از جاذبه‌های طبیعی آبشار چیکان و آبشار فوق العاده زیبای مارگون نیز بهره‌مند شوند.

نکات بازدید از آبشار مورزیان

  • بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است
  • مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۲ تا ۳ ساعت
  • آبشار مورزیان در موقعیت جغرافیایی N302745 E520021 در استان فارس واقع است.
  • با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار می‌تواند زمان مناسبی برای بازدید از این آبشار باشد. همچنین، اگر در فصل زمستان از آبشار مورزیان دیدن کنید، شاهد منظره‌ای شگفت‌انگیز از آب یخ‎زده‌ی آبشار خواهید بود.

آدرس: استان فارس، شیراز، ۳ کیلومتری جنوب روستای مورزیان، نزدیک آبشار مارگون؛ ۱۵۴ کیلومتر، ۲ ساعت و ۳۹ دقیقه

مسیر و نحوه‌ی دسترسی به روستای مورزیان بر روی نقشه

آدرس: استان فارس، شیراز، ۳ کیلومتری جنوب روستای مورزیان، نزدیک آبشار مارگون؛ ۱۵۴ کیلومتر، ۲ ساعت و ۳۹ دقیقه

به منظور دسترسی به این آبشار، می‌توان از دو طریق این مسیر را پیمود:

  • راه نخست: پس از کیلومتر ۲۹ جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون و سپس جاده فرعی اسفیان، پس از عبور از گردنه شاه قلی، روستای چیکان و سپس روستای مورزیان می توان به این آبشار رسید. لازم به ذکر است که این مسیر دارای جاده‌ای آسفالت می‌باشد.
  • راه دوم: راه دیگر رسیدن به این آبشار از طریق روستای گرمه شهرستان کامفیروز است که مسیر آن جاده خاکی روبروی گرمه کامفیروز است که از سمت غرب به طرف این آبشار می‌رود. جاده خاکی حدودا ۱۰ کیلومتر ماشین رو است. قسمتی از راه نیز نیاز به پیاده روی و کوهنوردی دارد که با وجود اینکه مقداری با سختی همراه است؛ اما، دیدن مناظر بکر طبیعی آن خالی از لطف نیست.

 

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از سفر کردن به این طبیعت دل‌انگیز لذت ببرید. اگر به طبیعت‌گردی و کوهنوردی علاقه‌مندید، حتماً برنامه‌ای را در تعطیلات خود برای بازدید از آبشار مورزیان تنظیم کنید و از تک تک لحظات‌تان در آنجا لذت ببرید.

همچنین، اگر از خواندن توصیف زیبایی‌های روستا و آبشار مورزیان علاقه‌مند شدید که این جاذبه‌ی گردشگری با چشم‌اندازی زیبا و خوش آب‌وهوا را ببینید؛ پس بی معطلی بساط سفر را مهیا کنید و آماده‌ی رفتن به دامان طبیعت شوید. سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.

برای آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری موجود در شهر شیراز و استان فارس، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی بازدید از آبشار مورزیان را دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

منابع

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

 

پایان / مهشید آردی