پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ائتلاف بهرامی و زارعی تعیین کننده انتخابات بویراحمد/ آیا کابوس روشنفکر محقق می‌شود؟

محمد بهرامی اگر چه نتوانست از فیلتر شورای نگهبان رد شود اما او همچنان یکی از افراد تأثیرگذار در نتیجه انتخابات است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، در هر انتخاباتی احتمال ردصلاحیت نامزدهای ثبت‌نام شده وجود دارد؛ در حوزه بویراحمد و دنا نیز این اتفاق رخ داده و یکی از نامزدهای مطرح از گردونه رقابت کنار رفت؛ حال نکته اساسی در این شرایط این است که سرنوشت هواداران نامزدی که از گردونه رقابت حذف می‌شود، چگونه رقم می‌خورد؟ و کدام‌ نامزد می‌تواند اهداف و منافع آنها را تامین کند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که غلام‌محمد زارعی با توجه به تجربه بالا، چهره موجه و دارای حرمت در بویراحمد و همچنین مواضع اعتدالی‌اش بهترین مأمن و پناهگاه برای هواداران هر نامزدی است که به هر دلیلی موفق به تایید صلاحیت نمی‌شوند.

زارعی با وجودی که بار دیگر توانسته هوادارانش را با انسجام دور هم جمع کند و یکی از شانس‌های پیروزی باشد اما با عدم تایید صلاحیت بهرامی، با یک موقعیت حیاتی و سرنوشت‌ساز نیز مواجه شده است.

در سوی دیگر ماجرا، محمد بهرامی هرچند این روزها با وجودی که نوید برگشت به انتخابات و رقابت با مهدی روشنفکر، غلام زارعی و منتظریان را داده اما فارغ از آمدن با نیامدن، او می‌تواند نتیجه انتخابات را مشخص کند.

بهرامی دارای یک پایگاه اجتماعی و آرای ثابتی است که در همه ادوار گذشته با وجودی که می‌دانستند، او پیروز انتخابات نیست اما هر دور او را همراهی کردند که بخشی از این آرا، قومی و برخی هم فکری بوده است.

در ضلع دیگر انتخابات، غلام‌محمد زارعی است که جریان خزنده‌ای را آغاز کرده و رویش‌های اردوگاه او برای همه تحلیلگران سیاسی، مشهود است.

زارعی بی‌شک باتجربه‌ترین نامزد بویراحمد و دنا با دو دوره نمایندگی در مجلس است؛ او به خاطر مواضع معتدلش، نزدیک‌ترین شخص به اصلاح‌طلبان و جریان محمد بهرامی است که ائتلاف این دو‌می‌تواند کار را برای دیگر رقبا تمام کند.

حالا محمد بهرامی در یک دوراهی قمارمانندی گیر کرده است.

طبیعی است که بهرامی تا آخرین لحظه تلاش می‌کند تا تایید صلاحیتش را بگیرد اما از آنجا که همه تحلیلگران پیروزی غلام تاجگردون را در گچساران قطعی می‌دانند قطعا شرایط به گونه‌ای پیش نمی‌رود که دو سنگر گچساران و بویراحمد هر دو به دست اصلاح‌طلبان بیفتد.

از طرفی، هواداران و پایگاه دست کم ۲۵ هزار نفری محمد بهرامی در همه این سال‌ها پشت او ماندند و دیگر کاسه صبرشان لبریز شده و قطعا نمی‌خواهند این بار با رد صلاحیت نامزدشان، از گردونه قدرت و امتیازهای سیاست عقب بمانند، بنابراین از بهرامی انتظاراتی دارند.

طرفداران محمد بهرامی در صورت عدم تایید صلاحیت او انتظار دارند تا بهرامی از نامزدی حمایت کند که هم شانس پیروزی او بالا باشد، هم به تفکر و مرامشان نزدیک باشد و هم تضمین کننده آینده آنان و امتیازات بعد از پیروزی.

آنها به خوبی می‌دانند که اگر به هر جریانی جز جریان زارعی بپیوندند، نه تنها به خواسته‌ها و مطالباتشان نمی‌رسند، بلکه در آن جریان هضم می‌شوند و دیده نمی‌شوند.

بهرامی بدون شک نمی‌خواهد بیش از این سر هواداران وفادارش که اتفاقا در این دوره رویش قابل وصفی هم داشتند، بی‌کلاه بماند بنابراین اگر از تایید صلاحیتش ناامید شد، قطعا بهترین راهکار سیاسی او، پیوستن به جریانی است که هم نتیجه انتخابات را مشخص کند و هم تضمین کننده منافع خود و هوادارانش باشد.

ائتلاف بهرامی و زارعی می‌تواند کابوسی برای رقبا و نتیجه‌بخش نتیجه انتخابات اسفندماه مجلس باشد که در این صورت باید غلام‌محمد زارعی را نماینده آینده بویراحمد و دنا دانست