پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

گزارشی از وضعیت معیشتی پاکبانان شهرداری یاسوج به دست ریواس جنوب رسیده است که نشان می‌دهد حقوق این قشر زحمتکش در سایه ی بی‌توجهی مسئولان مرتبط از جمله در شهرداری یاسوج و اداره کل کار کهگیلویه و بویراحمد تضیع می‌شود.

ریواس جنوب/ گروه اجتماعی

ماجرا از آنجا آغاز شد که دریافتیم پاکبانان شهرداری یاسوج حقوق ماهیانه‌ای در محدوده ۵ تا ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

با پیگیری از افراد مطلع از وضعیت معیشتی پاکبانان و تحقیق از تعدادی از این افراد معلوم شد آنها نه تنها از مزایای جانبی و مساعدت‌های معمول در روابط بین کارفرما و کارگر برخوردار نیستند بلکه از حق و حقوق ابتدایی خود نیز محرومند!

مهمترین مسأله در بحث حقوق پاکبانان، تعریف شغل آنها در زمره مشاغل سخت و زیان آور است. موضوع مهمی که به نظر می‌رسد برای پاکبانان شهر یاسوج تفاوتی ندارد شغل آنها در این طبقه تعریف شده باشد یا نباشد!

طبق قوانین مصرحه، مشاغل سخت و زیان آور پایه حقوقی بالاتری دارند ولی حقوق این کارگران با پایه شغل عادی محاسبه می‌شود، از طرفی مشاغل سخت و زیان آور مشمول حق بیمه بالاتر ۴ درصدی می‌شوند اما این حق هم برای پاکبانان شهر یاسوج در نظر گرفته نمی‌شود.

از دیگر حقوق ضایع شده درباره این دسته از کارگران، بحث سنوات آنهاست که طبق قانون باید به ازای هر یک سال سابقه بیمه یک و نیم برابر سنوات برای آنها محاسبه شود و تاسف بار اینکه سنوات آنها نه تنها یک و نیم برابر محاسبه نمی‌شود بلکه در پایه حقوق آنها هم بی تاثیر است.

مشاغل سخت و زیان آور بازنشستگی پیش از موعد دارند، ساعت کار کمتری دارند، مرخصی بیشتری دارند و مواردی از این دست که هیچ توجهی به آنها نمی‌شود.

طبق قانون در کارهای این چنینی در صورت کنار رفتن موقت یکی از کارگران به هر دلیلی از جمله استعلاجی یا مرخصی استحقاقی، پیمانکار موظف است از نیروی موقت جایگزین استفاده کند اما ظاهراً در یاسوج بار اضافی بدون مزیت خاصی به دیگر کارگران تحمیل می‌شود! بعضاً در روزهای تعطیل که به کار گرفته می شوند از حقوق روز تعطیل هم گویا خبر نیست.

در بحث ایمنی کار هم اوضاع چندان مساعد نیست؛ در ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مسئله ایمنی، این دسته از کارگران باید مجهز به لباس و کفش و ابزار «شب نما» باشند و ماسک و دستکش کافی در اختیار داشته باشند اما این موضوع ابتدایی هم عمدتاً رعایت نمی‌شود. از طرفی ظاهرا کار در اوج ترافیک هم در دستور کار پیمانکاران قرار دارد. مسائلی که کارشناسان امر معتقدند آمار تصادفات و برخوردها و تلفات جانی این پاکبانان از حد معمول بالاتر است و دلیل آن هم بی‌توجهی مسئولان به موضوع مهم ایمنی است.

همه این مسائل را وقتی در کنار تاخیر چندین ماهه در پرداخت همین حقوق ناچیز و عدم ارائه هیچ گونه خدمات رفاهی و جانبی می‌گذاریم مسئله بسیار دردناک‌تر می‌شود.

یک مقام مطلع در شهرداری یاسوج گفته که این‌ها نیروی شهرداری نیستند و نیروی شرکت‌های پیمانکاری‌اند و حق و حقوق آنها را اداره کار باید پیگیری کند، از طرفی یک مقام آگاه در اداره کار هم می‌گوید هم شهرداری یاسوج و هم اداره کار موظف هستند تخطی شرکت‌های پیمانکاری از قوانین موضوعه را رصد، گزارش و پیگیری نمایند و از دریافت کامل حقوق و مزایای پاکبانان مطمئن شوند.

حقیقتاً تحمل این وضعیت اسفناک معیشتی برای قشر زحمتکش پاکبان با ۵ یا ۶ میلیون تومان حقوق بدون هیچ مزایای جانبی بسیار سخت است و مسئولان نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

پایگاه خبری ریواس جنوب منتظر پاسخ رسمی مسئولان اداره کل کار استان کهگیلویه بویراحمد و شهرداری یاسوج می‌ماند و در صورت لزوم نسبت به ارائه گزارش‌های مستند از پاکبانان اقدام خواهد کرد.

انتهای گزارش/ ب