پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

۳ ابهام در فراخوان جذب هیات علمی علوم پزشکی یاسوج+توضیحات شفاف دبیر

دبیر هیئت جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پیرامون ابهامات مطرح شده در خصوص رقابت متقاضیان در ۲۱ مجوز اعلام شده، توضیحاتی داد.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، اخیرا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، یک فراخوان جذب هیات علمی منتشر کرده که قرار است افرادی در فرایندی پیچیده به اعضای هیات علمی این دانشگاه اضافه شوند.

یکی از این کدرشته‌ها، آموزش و بهداشت است که افرادی برای جذب هیئت علمی در این رشته متقاضی شدند و یکی از این متقاضیان، عضو هییت‌رئیسه دانشگاه است.

همین موضوع باعث مطرح شدن شائبه‌هایی شده به طوری که یکی از مخاطبان ریواس‌جنوب، در نامه‌ای به این پایگاه خبری نوشت که این فراخوان را منتشر کردند تا فقط این فرد خاص را جذب هیات علمی کنند؛ این فرد معترض مدعی شد که بر اساس قانون اگر سابقه فردی بیش از ۱۵ سال باشد نمی‌تواند عضو هیبت علمی شود اما آن فرد خاص در حال حاضر ۱۸ سال سابقه کار دارد.

در این نامه همچنین آمده است که بر اساس قانون وقتی یکی از متقاضیان عضویت در هیئت‌علمی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه باشد، هیئت جذب خود دانشگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و باید در تهران بررسی شود.

در پایان این نامه تاکید شده است که حتی اگر فرض کنیم که آن فرد خاص متقاضی، همه شرایط جذب را داشته باشد اما آیا برای دادن امتیاز و رقابت با سایرین عدالت برقرار می‌شود و همکاران او همه را به یک چشم می‌بینند و حقی از کسی ضایع نمی‌شود؟

خبرنگار ما برای صحت و سقم این ادعاها و پیگیری تضییع احتمالی حق و حقوق متقاضیان به سراغ دبیر هیئت جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج رفت.

هیبت‌الله صادقی در یک مصاحبه طولانی در حالی که برای حرف‌هایش اسنادی را نشان می‌داد، با صبر و حوصله به همه ابهامات مطرح شده در نامه اعتراضی این مخاطب ریواس جنوب، پاسخ داد.

دبیر هیئت جذب

هیبت‌الله صادقی در پاسخ به ابهام اول در خصوص سابقه افراد و موضوع دستکاری سابقه یکی از متقاضیان در کد رشته آموزش بهداشت از ۱۷ به ۱۵ سال گفت: توصیه من به همه افراد این است که خداترس باشیم و به راحتی به همدیگر تهمت نزنیم، بله آقای دکتر لایقی‌اصل از همکاران ماست و در این فراخوان بر اساس قانون و مثل دیگر همکاران ما شرکت کرده و لازم است که بگوییم سابقه کاری ایشان همان ۱۷ سال است که فرد معترض ادعا کرده و با همین سابقه هم در فراخوان شرکت کرده، حتی ما متقاضیانی داریم که با سابقه ۲۴ سال در این فراخوان شرکت کردند و پرونده آنها نیز بررسی شده است.

دبیر هیبت جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: نکته‌ای که این فرد معترض به آن توجه نمی‌کند این است که اولا شرط داشتن سابقه کار ۱۵ سال در دیوان عدالت اداری باطل شده و دوم هم اینکه سابقه کار را با توجه به قانون جدید در سن بازنشستگی( ۳۵ سال) لحاظ می‌کنند و فرد مورد ادعا بر اساس قانون از این حیث مشکلی ندارند.

وی گفت: در مورد ابهام دیگری که مطرح کردید برای موضوع بررسی پرونده اعضای هیات رییسه در هیات مرکزی جذب نیز باید بگویم که این فرد معترض، ارتقا اعضای هیات علمی را با جذب آنها قاطی کرده و لذا تاکید می‌کنم همه پرونده‌ها جذب در هیئت اجرایی جذب دانشگاه بررسی می‌شوند ولی تصمیم نهایی را هیئت جذب مرکزی می‌گیرد لذا اگر بحث ارتقا مرتبه بود این نکته درست است و باید در هیئت مرکزی بررسی  ‌می‌شد.

صادقی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این فرد معترض که گفته بود آیا می‌شود، عادلانه امتیازات را در مصاحبه به افراد داد یا خیر و اینکه یکی از متقاضیان از دوستان رئیس دانشگاه است، توضیح داد: اولا بگویم که نیازسنجی دانشگاه برای جذب هیئت علمی پنج‌ساله است و وقتی دانشگاه علوم پزشکی برای اعلام این نیازها، به وزارت اقدام کرد، رییس فعلی دانشگاه( دکتر جاودان سیرت) مسیولیتی نداشتند ضمن اینکه ما اعلام نیاز بر اساس نام افراد نمی‌کنیم و در مورد رشته‌ها اعلام نیاز می‌کنیم.

دبیر هیئت اجرایی جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: خدا را در نظر می‌گیریم و با قاطعیت می‌گویم از دوران دکتر نبوی تا دکتر چمن و نهایتا دکتر غلام‌نژاد، و ریاست فعلی دانشگاه هیچگونه اعمال نفوذ شخصی در مورد افراد نشده و رئیس دانشگاه مثل بقیه اعضای هیات اجرایی جذب یک رای مخفی دارد. برای تصمیم گیری اولیه در مورد افراد متقاضی دو کارگروه بررسی صلاحیت علمی و عمومی وجود دارد که بطور جداگانه مصاحبه و بر اساس مستندات موجود امتیاز داده می شود. اعضای کارگروه بررسی صلاحیت علمی، ۶ نفر هستند که بر اساس مصاحبه علمی در فرم های مورد تائید شورای انقلاب فرهنگی امتیاز ثبت می کنند. البته در صورت ضرورت از متخصصین رشته مورد نظر برای حضور در جلسه، بدون رای دعوت بعمل می آید. دو نفر ناظر نیز توسط هیئت اجرایی تعیین و بر این فرایند نیز نظارت می کنند.

وی ادامه داد: فرم‌های ارزیابی صلاحیت‌های علمی ۲۲۰ نمره‌ای است که افراد باید حداقل هایی را برای ادامه فرایند کسب کنند. ۱۵۱ نمره مربوط به مستندات علمی همانند مقاله، کتاب، دانشگاه محل تحصیل، معدل و بسیاری مستندات علمی دیگر است که مستقیما در اختیار وزارت بهداشت و سامانه سراسر جذب وزارت بهداشت است که در موقع ثبت نام توسط متقاضی بارگزاری شده ، در استان ها فقط روئت می‌شوند و توسط کارگروه بررسی صلاحیت علمی امتیاز داده می شود.

صادقی گفت که ۵۹ امتیاز باقیمانده نیز در مصاحبه‌های دقیق، علمی و با نظارت و بر اساس سوالاتی که قانون مشخص کرده امتیاز داده می شود. از همینجا اعلام می دارم نه تنها نهادهای نظارتی و حراستی و… بلکه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند از نزدیک شاهد این جلسات باشد. که چنانچه شک و شبهه‌ای دارند، می‌توانند در جلسات مصاحبه شرکت کنند و از نزدیک ببینند که یکی از عادلانه‌ترین رقابت‌ها و علمی‌ترین رقابت‌ها در فرایند جذب هیئت علمی است.

وی تاکید کرد: مصاحبه در رشته آموزش بهداشت که مدنظر این فرد معترض است در روز شنبه این هفته شروع شده و ادامه آن در روز شنبه هفته آتی برگزار می‌شود و هر کس می‌خواهد می‌تواند در این مصاحبه به عنوان ناظر شرکت نماید. وقتی نمرات شش عضو اصلی کار گروه بررسی صلاحیت های علمی مخفی است و حتی خودشان از نمرات دیگر همکاران اطلاعی ندارندا چرا عده ای از اکنون قضاوت می‌کنند که فلانی ( دکتر لایقی‌اصل) قرار است پذیرفته نهایی شود؟ هنوز نه مصاحبه‌ علمی گروه کامل شده و نه نمره‌ای نهایی شده و هیچکسی از ریز نمرات اطلاعی ندارد، با کدام منطق تهمت زود هنگام و قصاص قبل از جنایت می‌کنید؟

وی ادامه داد: بر اساس نیازهای اعلام شده، امسال، وزارت به ما ۲۱ مجوز استخدام داده شده که در فراخوان به طور شفاف اعلام کشوری شده و متاسفانه در ۸ مجوز اعلامی حتی یک متقاضی هم نداشتیم و در چندین مجوز اعلامی فقط یک متقاضی داشتیم.

صادقی با بیان اینکه در کد رشته آموزش بهداشت ۱۴ نفر متقاضی شدند اما سه نفر مدارک خود را بارگزاری نکردند و نهایتا ۱۱ نفر در این کد رشته مصاحبه خواهند داد.

وی گفت: در رشته‌های مانند جراحی مغز، نفرولوژی بالغین ، هوشبری و… هیچ متقاضی نداشتیم، در رشته‌های مغز و اعصاب، نوزادان، جراحی عمومی، هر کدام فقط یک متقاضی و در رشته‌های پرستاری، ۹ نفر، در صنایع غذایی از ۱۴ متقاضی فقط یک نفر دارای شرایط بود، در رشته انگل شناسی ۶ نفر و در رشته ایمولوژی ۴ نفر متقاضی داریم که صلاحیت آنها در حال بررسی است.

دبیر هیئت جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با دفاع کامل از سلامت رقابت علمی در فرایند جذب اعضای جدید هیات علمی در ۱۳ مجوز دارای متقاضی گفت: معلوم نیست چه فردی بالاترین امتیاز را در مجموع کسب می‌کند و از هم‌اکنون در این استان کوچک که بسیاری از ماها با هم نسبت فامیلی داریم و در دانشگاه نیز همه همکار و دوست هستیم، تهمت زدن که فلانی از دوستان و نورچشمی فلانی است، کاری غیراخلاقی است.

انتهای پیام/بنام