پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مدیر مخابرات فارس با ارائه گزارش عملکرد شرکت تحت مدیریت خود در حوزه‌های توسعه تلفن ثابت، تلفن همراه، دیتا، فیبر نوری و…، به سؤالات خبرنگاران به ویژه پیرامون کیفیت اینترنت ثابت و همراه پاسخ داد.

فرشید ایزدی- مدیر شرکت مخابرات منطقه فارس

 به گزارش ریواس جنوب، فرشید ایزدی، سه‌شنبه سوم اسفند در یک کنفرانس خبری، با یادآوری اینکه این شرکت از دهه گذشته خصوصی شده است، تأکید کرد: انحصاری در ارائه خدمات اینترنتی وجود ندارد و امکان ارائه خدمات برای همه شرکت‌ها فراهم است.

وی در واکنش به اینکه در برخی مناطق استان فارس ازجمله کلان‌شهر شیراز، به جز مخابرات هیچ شرکت دیگری اینترنت ثابت عرضه نمی‌کند، تصریح کرد: در برخی از مناطق فاصله متقاضی از مرکز زیاد است و ممکن است بعضی از شرکت‌ها به دلیل جنبه‌های اقتصادی تمایل به عرضه خدمت نداشته باشند اما با وجود مقرون به صرفه نبودن، ما هم که یک شرکت خصوصی هستیم، آن منطقه را پوشش می‌دهیم.

ایزدی درباره انتقادات از سرعت پایین اینترنت ثابت در برخی از نقاط شیراز و فارس، با بیان اینکه بالاترین سرعت در این نوع اینترنت ۱۶ مگ است، اذعان کرد: سرعت نهایی مشترک به تناسب فاصله او از مرکز و یا کیفیت تجهیزات فیزیکی، تغییر می‌کند.

این مقام مسؤول در مورد خدمات همراه مخابرات نیز خاطرنشان کرد: این ادعا را نداریم که ارتباط و خدمات تلفن همراه فاقد مشکل و کاستی است، اما مشکلات در استان فارس تا حدودی مرتفع شده است و تلاش برای رفع کاستی‌های موجود نیز ادامه داد.

مدیر مخابرات فارس همچنین در مورد گزارش‌ها در مورد گرانی اینترنت به نسبت کیفیت خدمات مدعی شده که تعرفه‌های این شرکت ۱۲ سال است بدون تغییر باقی مانده‌اند و در موارد زیادی هزینه‌های این شرکت در خدمت ارائه شده به شهروندان بیش از مبالغ دریافتی است.

او با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات اینترنت از سوی سازمان تنظیم مقررات تعیین می‌شود، در عین حال تصریح کرده که هر مشترک اینترنت، امکان پیگیری مشکلات خدمات دریافتی خود را بر اساس SLA (توافقنامه سطح خدمات) دارد.

ریواس جنوب، هفته گذشته در گزارشی به انتقادات برخی شهروندان از نرخ خدمات اینترنتی مخابرات به نسبت کیفیت آن و به ویژه نحوه پشتیبانی از خدمات ارائه شده پرداخته بود (بیشتر بخوانید).

** میانگین تراکم دکل‌های مخابراتی در شیراز کمتر از کلان‌شهرهای دیگر؟

مدیر مخابرات فارس در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به سؤالات خبرنگاران، در مورد چالش دیرینه مقاومت شهروندان در برابر نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهر؛ با استناد به گزارش‌های دستگاه‌ها و مجموعه‌های تخصصی مبنی بر بی‌خطر بودن سایت‌های تلفن همراه برای سلامت انسان، گفت: وقتی در یک ساختمان چندین دستگاه مودم، تلفن همراه و دیگر ابزارهای تولید کننده امواج رادیویی فعال است، اصرار بر مضر بودن سایت‌های تلفن همراه، جای تعجب و تردید دارد.

ایزدی تأمین بستر مناسب برای ارتقای کیفیت خدمات تلفن همراه و اینترنت را بسیار مهم برشمرد و با قدردانی از شورای شهر و شهرداری شیراز در خصوص تامین امکان استقرار سایت‌های تلفن همراه در این شهر، اضافه کرد: با این حال رضایت شهروندان و اولویت‌های قانونی تعیین شده در زمینه نصب دکل‌های تلفن همراه، ملاک‌های اصلی شرکت مخابرات است.

وی با درخواست از شهروندان شیراز برای همکاری در زمینه نصب دکل‌های مخابراتی با هدف رفع مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه، خاطرنشان کرد: در حالیکه میانگین فاصله دکل‌های تقویت تلفن همراه در برخی از کلان‌شهرهای دیگر کشور تا حدود ۴۰۰ متر هم پایین آمده است اما این عدد در شیراز و حومه‌ی آن، حدود ۷۰۰ متر است که نشان‌دهنده نیاز این کلان‌شهر به افزایش دکل‌هاست.

** افزایش سرقت‌های تجهیزات مخابراتی

مدیر مخابرات فارس سرقت تجهیزات مخابراتی در سطح استان را یکی از معضلات این شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: علی‌رغم همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان، اما متأسفانه سرقت اموال و تجهیزات این شرکت افزایش یافته و این موضوع در ارائه خدمات مخابرات اثر منفی بر جای می‌گذارد.

ایزدی از شهروندان خواست در صورت مشاهده سرقت تجهیزات مخابراتی، مورد را در همان لحظه به پلیس ۱۱۰ گزارش کنند.

** بهره‌برداری از پروژه‌های چند هزار میلیاردی مخابرات در فارس 

مدیر شرکت مخابرات منطقه فارس در بخش دیگری از این نشست خبری، به ارائه گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: در ایام دهه فجر، پروژه‌های متعددی در حوزه‌های توسعه تلفن ثابت، تلفن همراه، دیتا، فیبر نوری و… در استان به بهره‌برداری رسیده است.

ایزدی در تشریح گزارش عملکرد شرکت تحت مدیریت خود گفت: ۲۴۷ پروژه در زمینه تلفن همراه با ۶۲۲ میلیارد تومان اعتبار، ۴۴ پروژه دیتا با ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار، ۲۷ پروژه فیبر نوری با ۲۶ میلیارد تومان اعتبار، ۱۲ پروژه تلفن ثابت و کافوی نوری با ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار، در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه امسال ۲۴ هزار و ۱۹۷ خط تلفن ثابت جدید در فارس ایجاد شده است، گفت: ایجاد خط تلفن ثابت، اقدامی زمان‌بر و هزینه‌بر محسوب می‌شود و علاوه بر آن نیازمند هماهنگی‌های بین دستگاهی و دریافت مجوزهای مختلفی است که کار را طولانی می‌کند.

** خدمات اینترنت جدید و پرسرعت در شیراز به چه تعداد مشترک می‌رسد؟     

مدیر مخابرات فارس با اشاره به افزایش پهنای باند تامین شده اینترنت ثابت در استان فارس، گفت: این رقم در حال حاضر ۷۶ گیگابایت است در حالیکه این میزان تا دو سال پیش، حدود ۲۳ گیگابایت بوده است.

به گفته ایزدی، طی ۱۱ ماهه اخیر برای ۴۴ هزار مشترک جدید در فارس خط اینترنت ثابت (ADSL) راه‌اندازی شده است.

او با اشاره به تلاش مخابرات برای توسعه خدمات نسل جدیدتر اینترنت ثابت به نام “VDSL” گفت: این نسل جدیت خدمات اینترنتی در شرایط مطلوب امکان ارائه اینترنت با سرعت ۸۰ مگ را دارد اما در عین حال نسبت به فاصله مشترک از مرکز، به شدت حساس‌تر است.

بنا بر آمارهای مدیر مخابرات منطقه فارس تاکنون برای یک هزار و ۴۵۷ مشترک در شیراز، خدمات “وی دی اس ال” ارائه شده است.

وی در ادامه با اشاره به فراهم‌سازی بستر خدمت دیگری با عنوان “FTTH” برای مشترکان در شیراز گفت: در این نوع از اینترنت مخابرت قابلیت دسترسی به اینترنت پرسرعت تا ۹۰۰ مگ وجود دارد اما تأمین و ارائه آن مستلزم اجرای خط فیبرنوری تا درون ساختمان مشترک است.

به گفته ایزدی، فیبر نوری در کلان‌شهر شیراز هنوز کامل نشده اما در عین حال امسال یک هزار و ۶۹۸ مشترک خدمات اینترنت پرسرعت “اف تی تی اچ” را دریافت کرده‌اند.

مدیر مخابرات فارس از اجرای فیبرنوری در ۲۲۵ کیلومتر از شهرها و ۲۷۵ کیلومتر از روستاهای این استان خبر داد و بیان داشت: بر اساس برنامه شرکت ملی مخابرات، سهم استان فارس احداث ۷۵۰ کیلومتر فیبر نوری بوده که باقیمانده نیز طبق برنامه‌ زمان‌بندی می‌بایست تا خردادماه اجرا شود و امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم این امر محقق شود.

** برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۱۸۶ دکل جدید مخابراتی در فارس

ایزدی در خصوص خدمات مخابرات در حوزه تلفن همراه نیز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۱ سایت تلفن همراه (دکل مخابراتی) جدید در استان فارس ایجاد و ۲۴۳ سایت نیز ارتقاء داده شده است، خاطرنشان کرد: این افزایش تعداد دکل‌ها تعداد کل سایت‌های استان را به عدد یک هزار و ۸۴۵ سایت تلفن همراه (دکل مخابراتی) در استان فارس ازجمله ۵۵۷ سایت در شهر شیراز رسانده است؛ به گفته او منظور از ارتقای سایت، توسعه خدمات از ۲G (صدا) به ۳G یا ۴G است.

بنا بر اعلام مدیر مخابرات فارس بر اساس برنامه‌ریزی این شرکت ایجاد یا ارتقای ۱۸۶ سایت مخابراتی انجام شده است که تا خردادماه باید یکصد مورد آن اجرا شود.

ایزدی با بیان اینکه ۱۰۲ سایت از مجموع ۱۸۶ سایت برنامه مدنظر این شرکت مربوط به کلان‌شهر شیراز است، افزود: ایجاد این تعداد سایت مخابراتی با محدودیت‌های موجود کار سنگینی به شمار می‌رود اما امیدواریم با همکاری مردم و دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

برپایه گزارش ریواس جنوب، اگرچه توضیحات فرشید ایزدی نشان‌دهنده تلاش‌های این شرکت برای بهبود خدمات اینترنت و تلفن همراه به مردم استان فارس است اما همچنان در خصوص موارد زیادی ازجمله ضعف در پشتیبانی از خدمات و به ویژه شائبه‌ها پیرامون احتمال ارتباط برخی اختلالات با طرح تصویب‌نشده صیانت، سوالاتی باقی است که این پایگاه خبری تحلیلی در گزارش‌های بعدی دنبال خواهد کرد.

پایان/ سجاد بنام