پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یک ترفند کاربردی و آموزشی عمومی آشنا می‌کند؛
این هفته به آموزش  می‌پردازیم.

از نظر ساختار، ابتدای راه هوایی و مسیر گوارش مشترک است. اجسام خارجی می‌توانند انسداد خفیف تا شدید ایجاد کنند. ورود جسم خارجی به راه هوایی یک عامل ناشایع ولی قابل‌پیشگیری مرگ‌ و میر است.

در اغلب موارد در بالغین این امر به دنبال غذا خوردن و ورود لقمه به راه هوایی اتفاق می‏‌افتد؛ اما، اکثر موارد گزارش‌شده خفگی در شیرخواران و کودکان هنگام غذا خوردن و یا بازی کردن با قطعات اسباب‌بازی کوچک رخ می‌دهد.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به آموزش کمک‌های اولیه جهت رفع انسداد راه هوایی ناشی از جسم خارجی (خفگی) در شیرخواران بپردازیم:

ورود جسم خارجی به راه هوایی شیرخواران (کمتر از ۱ سال)

  • از نظر ساختار، ابتدای راه هوایی و مسیر گوارش مشترک است. اجسام خارجی می‌توانند انسداد خفیف تا شدید ایجاد کنند.
  • ورود جسم خارجی به راه هوایی یک عامل ناشایع ولی قابل‌پیشگیری مرگ‌ و میر است. در اغلب موارد در بالغین این امر به دنبال غذا خوردن و ورود لقمه به راه هوایی اتفاق می‏‌افتد؛ اما، اکثر موارد گزارش‌شده خفگی در شیرخواران و کودکان هنگام غذا خوردن و یا بازی کردن با قطعات اسباب‌بازی کوچک رخ می‌دهد.
  • معمولاً حادثه انسداد راه هوایی به‌طور شایع توسط فردی ناظر مشاهده می‌شود و اگر امدادگر در زمانی که مصدوم هنوز سطح پاسخ‌دهی دارد مداخله کند، درمان موفقیت‌آمیز خواهد بود و میزان بقا به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

مراقبت‌های لازم جهت رفع انسداد راه هوایی ناشی از جسم خارجی (خفگی)

  • در ابتدای گیرکردن جسم خارجی معمولاً شیرخوار مبتلا ناتوانی در گریه کردن، توانایی بلع و کنترل ترشحات دهان خود را دارد و هوشیار است. در این حالت رنگ چهره وی ممکن است کبودی و یا قرمزی شدید داشته باشد این نشانه، علامت جهانی شناخته‌شده برای خفگی است.
  • شیرخوار به‌تدریج قدرت گریه کردن خود را از دست می‌دهد. دچار عدم توانایی تولید صدا و عدم کنترل بزاق می‌شود و ممکن است افت سطح هوشیاری پیدا کند و توان عضلانی و توان حفظ وضعیت بدن را از دست بدهد.

برای مداخله در این شرایط اقدامات ذیل را به کار ببندید

  • توجه داشته باشید برای همه موارد به‌محض اطلاع از امکان خفگی بیمار (عدم سطح پاسخ­‌دهی – عدم وجود تنفس) درخواست کمک از نیروی ۱۱۵ کنید.
  • هنگام مشاهده علائم و نشانه‌های خفگی مانند «سرفه کردن، چنگ گرفتن گردن و گلو با دست، ناتوانی در سرفه کردن و صحبت کردن، وحشت و اضطراب و تمایل رنگ پوست به آبی» اقدام به ارائه کمک‌های اولیه کنید.
  • مهم: در صورت سرفه کردن مؤثر و یا همچنان توان تولید صوت بگذارید به سرفه کردن ادامه دهد. سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک خارجی است و مکانیسم سرفه ایجاد نیروی زیاد در طی بازدم و کمک به خروج ترشحات و یا جسم خارجی است. سرفه به علت فشاری که ایجاد می‌کند می‌تواند جسم خارجی را خارج کند.
  • چنانچه کودک در حال خفگی، توان تولید صدا را از دست بدهد و نتواند سرفه کند، مانور‏های مربوط به خروج جسم خارجی را انجام دهید.
کمک به رفع انسداد راه هوایی و جلوگیری از خفگی در نوزادان

کمک به رفع انسداد راه هوایی و جلوگیری از خفگی در نوزادان

مانور انجام‌شده در شیرخواران زیر یک سال

  • شیرخوار را از شکم روی یک کف دست بخوابانید (سر را کمی پایین‌تر قرار دهید و بدن شیرخوار از مچ دست تا آرنج قرار می‌گیرد. (به‌نحوی‌که دست شما بین هر دو پا قرارگرفته و با انگشتان خود قسمت استخوانی فک تحتانی را نگه‌دارید)، بهتر است فرد روی لبه صندلی بنشیند، و با دست دیگر ضربات متناوب ۵ بار بر روی پشت شیرخوار وارد کنید.
  • و سپس وی را روی کف دست برگردانده و این بار ۵ بار با دو انگشت روی قفسه سینه را فشار دهید و این کار را مرتب تکرار کنید تا جسم خارجی خارج شود. پس از هر مرحله ضربات پشت و فشردن قفسه سینه، چون مصدوم طفل خردسال است باید بررسی دهان انجام شود و در صورت وجود جسم خارجی، تخلیه صورت گیرد.
  • ضمن تماس با اورژانس توسط فرد دیگر، ادامه ۵ ضربه به پشت و ۵ بار فشار بر قفسه سینه تا بیرون آمدن جسم خارجی (نفس کشیدن، گریه کردن شیرخوار)
  • در شیرخواران پاسخگو، ابتدا ضربه به پشت و به دنبال آن فشار قفسه سینه را انجام دهید.
  • اگر شیرخوار در هر مرحله از اقدامات غیر پاسخگو، غیر هوشیار و بدون تنفس شود، باید اقدامات احیای پایه را مطابق راهنمای احیای اطفال شروع کنید.

 

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و در صورت مواجهه با چنین مشکلی از آن برای کمک به نوزادان و کودکان بهره بگیرید. اگر خواندن این مطلب باعث شد مقداری اطلاعات عمومی شما در حوزه‌ی سلامت و رفع انسداد راه هوایی جسم خارجی بالاتر برود، آن را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و ترفندهای کاربردی، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه مطالب این مقاله را مفید می‌دانید، شما نیز می‌توانید با اشتراک مطلب در این جنبش خیرخواهانه شریک شوید و درصورتی که تجربه‌ی ارزشمندی در این زمینه دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

 

منبع

پایان / مهشید آردی