پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان فارس آشنا می‌کند؛
این هفته به توصیف «بام سبز شیراز» می‌پردازیم.

در بام سبز شیراز و بالای دشت‌های سبز و کوه‌های سر به فلک کشیده احساسی همچون پرواز بر فراز آسمان را تجربه می‌کنید چرا که، در اینجا از هیاهوی شهر در امان هستید. این پارک خوش آب‌وهوا چشم‌انداز زیبایی از شیراز را مقابل دیدگان‌تان به تصویر می‌کشد. اگر به کوهنوردی، طبیعت‌گردی و به‌طور کلی به پیک‌نیک علاقه‌مندید، گردش در بام سبز شیراز را به ‌هیچ‌ عنوان از دست ندهید.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به معرفی بام سبز شیراز، از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری در شهر زیبای شیراز، بپردازیم:

بام سبز شیراز

بام سبز شیراز

معرفی جاذبه‌ی دیدنی بام سبز شیراز

  • «پارک کوهستانی بام سبز شیراز» یکی از خوش آب‌وهواترین پارک‌ها در کمربندی شیراز است و روبروی شهرک جوادیه واقع شده است. این جاذبه‌ی گردشگری از اقدامات بسیار خوب شهرداری می‌باشد که فضای بسیار بزرگ و محیط خوبی را برای کوه‌نوردی و طبیعتگردی فراهم نموده است. ورودی پارک دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق می‌باشد. مسیر کوه را که در پیش بگیرید در نقاط مختلف آلاچیق، سرویس بهداشتی و استراحتگاه موجود می‌باشد.
  • به دلیل قرارگیری این پارک روبروی شهرک جوادیه برخی از مردم آن را با نام‌های «بام شیراز جوادیه» یا «پارک جوادیه شیراز» می‌شناسند.
  • در بالای کوه می‌توان تمام شهر را به نظاره نشست و ساعتی را استراحت نمود. درختکاری و گل کاری در جای جای کوه مشهود است و چشم انداز زیبایی ایجاد شده است که مخصوصاً در فصل بهار تماشایی می‌باشد. لازم به ذکر است که این مکان صرفاً‌‎​‎‎​ جهت کوهنوردی می‌‎​‌​باشد و هیچ گونه امکانات‌‎​‎‏‏ رفاهی در آن وجود ندارد.
  • به منظور دسترسی به بام سبز شیراز (که چندان سبز هم نیست!)، از سمت پل حسین آباد که وارد جاده کمربندی اکبرآباد شوید، اواسط کمربندی سمت راست پارک کوهستانی بام سبز قرار دارد. پس از گذر از کیوسک نگهبانی، از ابتدای مسیر جاده خاکی کوهپیمایی شروع می‌شود.
  • شیب کوه حدود ۳۵ درجه است و تا انتهای مسیر که به حدود ۵۰ درجه می‌رسد، به طور ثابت تقریباً این روند ادامه دارد. در میانه مسیر از یک سیل بند، مجسمه‌های سنگی زیبا و آلاچیق‌ها قرار دارند. در انتهای مسیر نیز سایه‌بان و سکوی سیمانی بزرگی احداث شده است که به کل شهر شیراز مشرف است.
  • در بام سبز شیراز، حتی در روزهای گرم تابستان نیز وزش باد مفرح‌بخش شما خواهد بود. بنابراین، اگر تابستان این‌گونه باشد، خودتان تصور کنید در فصل‌هایی مانند بهار، طبیعت زیبای این پارک چگونه می‌شود… . ارتفاع بام سبز شیراز از سطح زمین باعث می‌شود حتی در فصول گرم سال نیز هوا بهاری باشد.
  • از امکانات بام شیراز می‌توان به رستوران بام سبز شیراز، مسیر اختصاصی پیاده‌روی، مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر کوهنوردی، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌ها و پارکینگ اشاره کرد.
  • هنگامی‌که از ورودی این پارک بالا می‌روید، شاید سراشیبی ملایم آن تردد را برایتان کمی دشوار کند؛ اما به هیچ وجه دلسرد نشوید. چرا که منظره‌ی بالای کوه چشم‌انداز باشکوهی از شهر شیراز را مقابل چشمان‌تان قرار می‌دهد، پس ارزش کمی پیاده‌روی را دارد.
  • هنگامی‌که از مسیر اصلی داخل پارک می‌گذرید، مجسمه‌های سنگی و چند آلاچیق را می‌بینید که محیط را فوق‌العاده زیبا کرده‌اند. انتهای مسیر یک سکوی سیمانی بزرگ قرار دارد که به کل شیراز مشرف است.
  • برای دسترسی به آلاچیق‌ها باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و از سراشیبی پارک بالا بروید. به همین علت بازدید از این بوستان به افرادی که برای رفت‌وآمد مشکل دارند، توصیه نمی‌شود.
  • در فضای سبز این پارک انواع درختان و بیش از ۴۰ گونه گیاهی (در برخی فصل‌های سال) یافت می‌شود.
  • شهرداری شیراز برای این پارک برنامه‌های مختلفی را در نظر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه کوه‌پیمایی خانوادگی اشاره کرد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف بام سبز

  • باغ‌های چمران: ۲٫۳km
  • پارک بهار: ۲٫۵km
  • فضای سبز بلوار چمران شیراز: ۲٫۹km
  • پیاده راه سلامت بهشت: ۳km

مسیر و نحوه‌ی دسترسی به بام سبز شیراز بر روی نقشه

به منظور دسترسی به این پارک کوهستانی به جاده‌ی کمربندی اکبرآباد (از سمت پل حسین‌آباد) بروید. هنگامی‌که به اواسط کمربندی رسیدید، سمت راست شما پارک کوهستانی بام سبز به چشم می‌خورد.

بام سبز شیراز حدود ۱۴۰۰ هکتار مساحت دارد که تاکنون حدود ۷۰۰ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.

مسیر دسترسی به بام سبز شیراز بر روی نقشه

استان فارس، شیراز، اواسط جاده کمربندی اکبرآباد، روبروی شهرک جوادیه؛ ۱۷٫۹ کیلومتر، ۲۲ دقیقه

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از سفر کردن به این طبیعت دل‌انگیز لذت ببرید. اگر به طبیعت‌گردی و کوهنوردی علاقه‌مندید، حتماً برنامه‌ای را در تعطیلات خود برای بازدید از پارک کوهستانی بام سبز شیراز تنظیم کنید و از تک تک لحظات‌تان در آنجا لذت ببرید.

همچنین، اگر از خواندن توصیف زیبایی‌های بام سبز شیراز علاقه‌مند شدید که این جاذبه‌ی گردشگری با چشم‌اندازی زیبا و خوش آب‌وهوا را ببینید؛ پس بی معطلی بساط سفر را مهیا کنید و آماده‌ی رفتن به دامان طبیعت شوید. سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.

برای آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری موجود در شهر شیراز و استان فارس، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی بازدید از بام سبز شیراز را دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

منابع

منبع ۱

منبع ۲

پایان / مهشید آردی