پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یک ترفند کاربردی و آموزشی عمومی آشنا می‌کند؛
این هفته به آموزش روش شناسایی هندوانه‌ی خراب شده، می‌پردازیم.

هندوانه یک میان‌وعده‌ی خوشمزه است؛ اما، برای حفظ سلامتی خودتان و دیگران، مهم است بدانید هندوانه خراب شده است یا خیر. یکی از راه‌های تشخیص خراب بودن هندوانه، بررسی کپک یا بوی بد آن است. همچنین می‌توانید از تاریخ انقضاء برای تشخیص خراب بودن هندوانه استفاده کنید.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به آموزش ترفند روش شناسایی هندوانه‌ی خراب شده، بپردازیم:

تشخیص هندوانه‌ی خراب شده

تشخیص هندوانه‌ی خراب شده

روش ۱

تشخیص علائم

  1. ببینید بیرون هندوانه کپک زده است یا خیر. وجود کپک یا لکه‌های تیره‌ روی پوست هندوانه می‌توانند نشان‌دهنده‌ی خراب‌بودن آن باشند. کپک ممکن است سیاه، سفید یا سبز باشد و ظاهر کرک‌داری داشته باشد.
  2. رنگ پوست هندوانه را بررسی کنید. پوست هندوانه باید سبز تیره (مثل رنگ سبز درخت کاج) یا راه‌راه باشد. هندوانه‌های راه راه، نوارهایی به‌رنگ سبز روشن (مثل لیموترش) و سبز تیره (مثل کاج) دارند.
  3. داخل هندوانه باید صورتی پررنگ یا قرمز باشد. این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی سالم بودن هندوانه هستند. اگر داخل هندوانه رنگ دیگری دارد (مثلاً سیاه)، آن را نخورید. انواع مختلف هندوانه، رنگ‌های متفاوتی دارند. برای مثال گوشت بعضی از هندوانه‌ها، زرد یا نارنجی است.
  1. گوشت هندوانه نباید اسفنجی و خشک باشد. وقتی هندوانه خراب می‌شود، گوشت ترد آن شروع به خشک‌‌شدن می‌کند. حتی ممکن است گوشت اطراف دانه‌های هندوانه جمع و از دانه‌ها جدا شود. بعضی وقت‌ها ممکن است گوشت هندوانه لزج و خمیری‌شکل شود.
  2. قبل از بریدن هندوانه، آن را بو کنید. هندوانه‌ی سالم باید بوی شیرین و تازه‌ای داشته باشد. اگر بوی هندوانه تند یا ترش است، خراب شده است و باید دور انداخته شود.

روش ۲

بررسی تازگی هندوانه با استفاده از تاریخ

  1. تاریخ انقضاء را بررسی کنید. اگر هندوانه را به‌صورت بریده‌شده خریده باشید، تاریخ انقضاء یا بهترین زمان مصرف باید روی بسته‌بندی نوشته شده باشد. این تاریخ کمک می‌کند بفهمید هندوانه کی خراب می‌شود.
  2. هندوانه بریده شده را ظرف ۵ روز بخورید. هندوانه ورقه شده، سه تا پنج روز قابل‌نگهداری و استفاده است. برای جلوگیری از خراب‌شدن هنوانه، سعی کنید آن را زودتر بخورید.
  3. هندوانه برش نخورده را که بیرون از یخچال نگهداری شده است، ظرف ۱۰ روز بخورید. هندوانه برش نخورده که بیرون از یخچال نگهداری می‌شود، بعد از حدود یک هفته شروع به خراب شدن می‌کند. بنابراین، بهتر است در چنین شرایطی هندوانه تا‌حد‌امکان، سریع‌تر خورده شود.
  4. هندوانه بریده نشده‌ای که ۲ تا ۳ هفته در یخچال مانده است را نخورید. هندوانه‌ی بریده نشده، بعد از حدود دو هفته در یخچال شروع به خراب‌شدن می‌کند. برای جلوگیری از خراب‌شدن هندوانه در چنین شرایطی، آن را ظرف دو هفته بعد از خرید بخورید.

روش ۳

افزایش ماندگاری هندوانه

  1. هندوانه‌ی کامل یا بریده‌شده را در یخچال نگهداری کنید. هندوانه معمولاً در دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری می‌شود. نگهداری هندوانه در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد باعث افزایش محتوای لیکوپن و بتاکاروتن آن می‌شود (که هر دو آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند).
  2. هندوانه‌ی بریده شده را در ظرف دربسته نگهداری کنید. کیسه یا ظرف دربسته بهترین گزینه برای نگهداری هندوانه هستند و باعث می‌شوند طعم و تازگی هندوانه حفظ شود.
  3. مواقعی که به ظرف دسترسی ندارید،‌ هندوانه را داخل فویل آلومینیومی یا پلاستیکی محکم بپیچید.
  4. اگر می‌خواهید هندوانه را منجمد (فریز) کنید، مراقب باشید. بعضی‌ها منجمد کردن هندوانه را توصیه نمی‌کنند. زیرا، یخ‌زدایی یا برش‌دادن هندوانه یخ‌زده ممکن است باعث از بین رفتن آب آن شود. اگر تصمیم دارید بیرون بروید و می‌خواهید هندوانه را منجمد کنید، آن را داخل ظرف دربسته یا کیسه‌های پلاستیکی محکم بگذارید. هندوانه یخ‌زده تا ۱۰ الی ۱۲ ماه سالم می‌ماند.

 

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از آن در زندگی روزمره بهره ببرید. اگر خواندن این مطلب باعث شد مقداری اطلاعات عمومی شما در حوزه‌ی ترفندهای مربوط به روش‌های شناسایی هندوانه‌ی سالم از خراب شده بالاتر برود، آن را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و ترفندهای کاربردی، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی ارزشمندی در زمینه‌ی روش شناسایی هندوانه‌ی خراب شده دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

منبع

 

 

پایان / مهشید آردی