پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

به قلم «معین قوی»/

اگر کمی با علم کامپیوتر آشنا باشید و با آن کار کرده باشید، حتماً اسم سیستم عامل لینوکس را شنیده‌اید اما به احتمال زیاد نمی‌دانید که این سیستم عامل چه تفاوتی با ویندوز دارد یا اصلاً نقش سیستم عامل در کامپیوتر چیست؟

در این مقاله بصورت کاملا ساده ما به نقش سیستم عامل در کامپیوتر و سپس تعریف کوتاهی از لینوکس خواهیم پرداخت.

 کامپیوتر مجموعه ای از قطعات سخت افزاری می‌باشد که با یکدیگر ترکیب می‌شوند و این قطعات همگی با هم به ما یک سرویس را ارائه خواهند داد. این مدارات پیشرفته و پیچیده قاعدتا در مرحله نخست شاید هیچ معنا و مفهومی برای کاربر عادی نخواهد داشت تا زمانی‌که بتواند با آن امور روزانه خود را انجام دهد. برای مثال شما بصورت مستقیم نمی‌توانید نرم افزارهای آفیس را روی سخت افزار اجرا نمایید و نیاز هست که حتما یک رابط بصورت میانه افزار وجود داشته باشد که میزبان نرم افزارهای شما باشد. این رابط را در علوم کامپیوتر سیستم عامل گویند که وظیفه ارتباط با سخت افزار را بر عهده دارد تا شما بتوانید نرم افزارهای مد نظرتان را بر روی سیستم اجرا نمایید.

مدیریت حافظه، پردازنده، ارتباطات بین سخت افزار و نرم افزار و کلا هر عملی که در رابطه با سخت افزار و مدیریت آن باشد بر عهده سیستم عامل می‌باشد.

برخلاف تصور عموم کاربران که عموما سیستم عامل را محدود به ویندوز می‌دانند، باید بدانید که سیستم عامل های زیادی در دنیا وجود دارد و هر کدام برای یک عملکرد خاص ساخته شده اند. خیلی از این سیستم عامل ها بر خلاف سیستم عامل ویندوز از شرکت ماکروسافت، به‌صورت رایگان در اختیار عموم می‌باشند. به این گونه از نرم افزارها یا سیستم عامل ها که به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارند متن باز یا Open Source گفته می‌شود. دانلود، نصب و استفاده از آنها شامل هزینه نمی‌باشد. فلسفه وجود اینگونه سیستم عامل ها و نرم افزارها این است که کاربران برای استفاده از سیستم نباید مبلغی پرداخت نمایند و در صورت نیاز برای خدماتی که اضافه بر آنها ممکن است لازم باشد مبلغی ممکن است دریافت شود. برای مثال برای طراحی سایت سیستم های مدیریت محتوای بسیاری وجود دارد و عموما همگی بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارند مانند وردپرس یا جوملا.

***

 سیستم عامل لینوکس بر پایه فلسفه متن باز یا open source بودن نرم افزارها ایجاد شده است و سازنده آن، آقای لینوس تروالدز، هسته این سیستم عامل را به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است تا همگان از آن بهره مند شوند.

این سیستم عامل در حال حاضر بر روی بیش از ۹۶ درصد از سرورهای دنیا نصب شده است و بیش از ۱ میلیون وب سرور در دنیا از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. اما برای کاربران عادی که می‌خواهند از کامپیوتر استفاده نمایند درصد بالایی را پوشش نمی‌دهد و این سیستم عامل برای کارهای سنگین پردازشی یا امنیتی استفاده می‌شود.

در حقیقت لینوکس به هسته سیستم عامل گفته می‌شود و شما می‌توانید بر پایه این هسته توزیع های مختلف را برای کارهای مختلف ایجاد نمایید.

در حال حاضر شرکت‌های فراوانی در دنیا وجود دارند که بر پایه هسته لینوکس سیستم عامل انحصاری خود را توسعه داده اند همانند شرکت redhat که صاحب توزیع های فدورا و centos می‌باشد.

آموزش لینوکس جز مباحث مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ به این علت که با توجه به اینکه توزیع های مختلفی از لینوکس وجود دارد ممکن است برای انجام یک کار نیز راه های مختلفی طراحی شده باشد. در هر توزیع و به همین علت تنوع عملکرد در بین توزیع ها افزایش پیدا میکند. برای مثال نصب پکیج در توزیع اوبنتو به وسیله دستور apt در لینوکس انجام می‌شود اما برای توزیع Centos به وسیله دستور yum شما می‌توانید پکیج را بر روی سیستم خود نصب کنید.

به همین علت برای اینکه یک روش واحد یادگیری برای سیستم عامل لینوکس ایجاد نمایند موسسه LPI دوره هایی را ایجاد کرده است که با نام LPIC شناخته می‌شود و شما می‌توانید با شرکت در این دوره ها دانش خود را نسبت به سیستم عامل لینوکس افزایش دهید.

پایان/