پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ریواس جنوب/

این ساعات پایانی مانده به اخذ رای برای انتخابات مجلس دوازدهم است و رقابت کاندیداها در کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است. در دو قسمت قبل تحلیلی بر تحولات رقابت در گچساران و باشت، بویراحمد، دنا و مارگون داشتیم و این قسمت را به کهگیلویه اختصاص دادیم.

قسمت سوم؛ کهگیلویه بزرگ
انتخابات کهگیلویه در این دوره از همان ابتدا نشان داد که شاهد یک رقابت جدی خواهد بود. سید محمد موحد و عدل هاشمی پور نام نویسی کردند و سید علی محمد بزرگواری که بعد از دو دوره نمایندگی گفته بود می‌روم تا جا برای جوان‌تر باز شود هم ثبت نام کرد. او با این چالش مواجه شد که چرا با احتساب آن گفته ولی باز شرکت کرده که او هم پاسخ روشنی به منتقدان داد و گفت:

«بنا بود بروم تا جوان‌ترها بیایند اما بعد از من دو دوره همان پیرها آمدند و دوباره هم آمدند، بنابراین باید بیایم تا شاید بعدها جا برای جوان‌ها باز شود.»

علی مژدهی پور چهره سیاسی با مدارج علمی بالا و مناصب کشوری هم پا به عرصه گذاشت و بعد از آن معلوم شد با حضور سعادتیان، دهبانی پور و جوان‌های عمدتاً از طیف اصولگرا رقابت قرار است وارد فاز جدیدی شود.

اعلام حضور مژدهی پور یک «تنه» ی اساسی به سید محمد موحد وارد کرد و اردوگاه موحد تکانه شدیدی خورد. سعادتیان را هم قرار نبود از اول جدی بگیرند اما بعدها به خود آمدند و فهمیدند که او هم مصمم و با گفتمان تازه ای آمده است.

اعلام حضور رضا دهبانی پور تنها کاندیدای طیف اصلاح طلب امیدها را برای ایجاد انگیزه در اصلاح طلبان افزایش داد و چند کاندیدای جوان اصولگرا از جمله فرزاد نجات نیا، محمد علوی تبار و مجتبی اندرزیان هم ذهن موحد را آشفته کردند. آنها بیشترین انتقاد را روانه نماینده کردند و گفتند بعد از چندین سال هنوز دنبال چه می‌گردد؟

عدل هاشمی‌پور آرا قبلی خود را داشت و در این دوره بسیار زودتر شروع کرد و جایگاه نسبتاً محکمی برای خود ایجاد کرده بود و بزرگواری هم از همان ابتدا با موجی از استقبال روبرو شد. در حالی که مژدهی‌پور و سعادتیان و تا حدی دهبانی پور آرام آرام در حال رشد بودند.

طبق انتظار قرار بود شاهد رویارویی بزرگواری، موحد و هاشمی‌پور باشیم که ناگهان خبر رد صلاحیت هاشمی‌پور منتشر شد. پایگاه رای موحد در بخش ثلاث قرار دارد جایی که به شدت از سوی مژدهی پور، سعادتیان و دهبانی پور مورد حمله قرار گرفت. عملکرد نه چندان قابل ذکر او هم رقیب جدی او شد به طوری که بیش از هر زمان دیگری تزلزل را در اقتدار چندین ساله خود می‌بیند.

طرفداران علی مژدهی‌پور که تا به امروز رو به افزایش بودند از موحد دل پُری دارند، چون موحد از او که یار غارش در چندین سال بود و در دوره‌ای که خود در بهبهان کاندیدا بود هیچ حمایتی نکرد بلکه معتقدند برایش خراب هم کرده است. بنابراین حتماً شکست موحد برایشان بسیار خوشایند است. اتفاقا بیشترین آسیب را هم مژدهی پور به سبد رای موحد وارد خواهد کرد. مژدهی پور اگر با برنامه بهتری وارد می شد شانس تبدیل شدن به یکی از قطب های این رقابت را داشت. در عین حال تا همین جا توانست جایگاه سیاسی خودش را تثبیت کند.

کمی آن طرف‌تر سعادتیان در حوزه ایلی خود با صلابت نشان داد و از طوایف دیگر هم یارگیری‌های خوبی داشته است او برای دوره بعد حتماً جدی‌تر برنامه‌ریزی خواهد کرد و قدر مسلم این است که در این دوره هم قطعاً آرای قابل توجه از سبد موحد به نفع خود خواهد کاست.

دهبانی پور در قامت یک شخصیت اخلاق مدار سعی در برانگیختن اصلاح طلبان داشت اما به نظر می‌رسد نتوانست چندان توفیقی داشته باشد که این حاصل خاطراتی از گذشته اصلاح طلبان در آن دیار و البته عدم تحرک این جریان سیاسی در کل کشور بوده است. او هم طرفدارانی به ویژه از سبد رای موحد برای خود دست و پا کرده است.

بزرگواری از همان ابتدا معلوم بود شانس اول این رقابت است؛ دعوت‌های مردمی بسیاری داشت اما با قاطعیت نمی شد کفه ترازو را به نفع او سنگین تحلیل کرد اما با ردصلاحیت عدل هاشمی‌پور این کفه سنگین و سنگین‌تر شد.

بزرگواری برگ برنده‌اش عملکرد خوبش در دوره نمایندگی‌اش بود که آن را تبدیل به چماقی کرد و مرتب بر سر رقیب اصلی یعنی موحد با دوره‌های طولانی نمایندگی فرود می‌آورد.

پاشنه آشیل بزرگواری اما نزدیکی قبلی او با جبهه پایداری است که البته با موضع‌گیری‌های حق طلبانه خود در سال‌های اخیر به ویژه دفاع جانانه از تاجگردون در تضاد با امثال زاکانی‌ها توانست فاصله خود را از آنها دور کند و اعتماد بخشی از کسانی که مخالف سنتی موحد هستند را به خود جلب کند. از طرفی بسیاری از آنها به نتیجه رسیدند که فقط بزرگواری می تواند از پس شکستن موحد برآید و از همین رو به جبهه او پیوستند.

با دقت نظر در میزان استقبال از بزرگواری، او در اغلب تحلیل‌ها برنده انتخابات برآورد شده است اما هرچه باشد او خوب می‌داند که موحد تجارب برنده شدن زیادی را دارد و باید سخت مواظبش بود.