پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

کمبود کوبالامین یا B۱۲ می‌تواند سبب سفیدی مو شود.

به گزارش ریواس جنوب؛ به نقل از  خبرآنلاین، کمبود بیوتین یا ویتامین B۷ با درماتیت (التهاب پوستی)، ریزش مو و طاسی ارتباط دارد. به طور قطع تامین نیاز روزانه ویتامین B۷ در پیشگیری از ریزش مو اثر دارد همچنین کمبود شدید نیاسین یا ویتامین B۳ سبب بیماری پلاگر می‌شود. ورم‌ها، زخم‌های پوستی و ریزش مو از عوارض اصلی بیماری پلاگر به حساب می‌آید.

همچنین کمبود اسیدفولیک یا ویتامین B۹ می‌تواند موجب اخلال ساخت کلاژن موجود در پوست و مو شود. کلاژن یک پروتئین سه‌رشته‌ای به حساب می‌آید و فراوان‌ترین پروتئین بدن انسان‌ها محسوب می‌شود. اسیدفولیک در تکثیر DNA نیز نقش دارد. میزان تکثیر سلول‌های پوست و مو زیاد است. اسیدفولیک با انتقال گروه متیل در ساخت اسیدآمینه های گوگرددار در ساختار کلاژن نقش دارد.

کمبود کوبالامین یا B۱۲ می‌تواند سبب سفیدی مو شود، به نحوی که مصرف ویتامین B۱۲ به مقدار کافی می‌تواند سبب مشکی شدن موهای سفید ناشی از کمبود کوبالامین شود.

ویتامین ب ۱۲ در چه میوه هایی وجود دارد

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ میوه ای وجود ندارد که حاوی ویتامین B12 باشد. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که تهیه این ویتامین از هر نوع گیاهی غیر ممکن بوده و نباید به دنبال آن گشت.

ویتامین ب ۱۲ در کدام مواد غذایی است (خوارکی های دارای ویتامین ب۱۲)

خلاف آنچه در رابطه با گیاهان و میوه ها گفتیم، این ویتامین در گوشت قرمز، انواع ماهی، لبنیات، تخم مرغ، گوشت مرغ و بوقلمون یافت می شود.
اما سوال اینجاست که در بین گوشت انواع ماهی، کدام یک ویتامین ب ۱۲ بیشتری دارد؟ آیا امعا احشا نیز در زیر مجموعه گوشت قرمز قرار می گیرند و حاوی این ویتامین هستند؟
در پاسخ به سوال اول باید گفت که گوشت قزل آلا، ساردین، تن و سالمون از دیگر ماهی های خوراکی، ویتامین B12 بیشتری دارند.
در رابطه با امعا احشا هم باید بگوییم که این مواد غذایی شامل کبد و کلیه گوساله می شوند که حتی بیشتر از گوشت قرمز سرشار از این ویتامین ضروری بوده و خوردن آن ها، بدن شما را نسبت به ویتامین B12، بی نیاز می کند.
همچنین لازم به ذکر است که در میان انواع لبنیات می توان شیر، ماست و پنیر را به عنوان منابع سرشار از این ویتامین معرفی کرد. به طوری که با نوشیدن یک لیوان شیر، بدن شما قادر به دریافت یک دوم میکروگرم از ویتامین B12 خواهد بود.
در رابطه با تخم مرغ نیز توجه داشته باشید که اگر روزانه ۲ عدد از این ماده مغذی را مصرف کنید، حدود ۴۶ درصد از ویتامین مورد نیاز بدنتان تامین خواهد شد.