انتشار اسامی دریافتکنندگان تسهیلات ارزان در کهگیلویه و بویراحمد وقتی یک لیست مبنای یک برداشت اشتباه میشود/ بانویِ “کار”، در اشتغال روستایی چه کرده است؟
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
انتشار لیست مشترک تسهیلات اشتغال روستایی در کهگیلویه و بویراحمد این روزها یکی از دستاوردهای قابل دفاع استاندار و تیم اقتصادیاش را با ابهاماتی مواجه کرد که ریواس جنوب آن را واکاوی کرده است تا معلوم شود، پروانه نیکمرام به عنوان بانوی اول کار و اشتغال در این استان، در حوزه تسهیلات ارزانقیمت اشتغال روستایی چه کرده است؟ تسهیلاتی که در ۲ حوزه طرحهای زیر مجموعه کارگروه اشتغال و همچنین طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی، برای اولینبار به صورت عمومی منتشر شدند.
پروانه نیکمرام، نام نخستین زنی است که با اعتماد و نگاه ویژه استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد، به مسئولیت سنگین مدیرکلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.
او اولین مدیر زن حوزه اجرایی در بدنه وزارت کار است که اکنون یک سال و نیم است یکی از مهمترین بخشها را مدیریت کند.
مسئولیت او همزمان شد با برنامههای جدی دولت در حوزه اشتغال و از همینرو روزها و شبهای پرکاری بر او و همکارانش در ادارهکل کار گذشت.
موفقیتهای این بانوی مدیرکل تا جایی بود که یکی از دستاوردهای مهم علیمحمد احمدی و تیم اقتصادیاش، در زیرمجموعه کاری او بود و استان کهگیلویه و بویراحمد توانست رتبه پنجم پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی را به خود اختصاص دهد.
فارغ از انتقادات دلسوزانهای که در حوزه اشتغال میشود و کاملا به حق هستند اما مخالفین با یک تیر دو نشان میزنند؛ آنها هم استاندار کهگیلویه و بویراحمد را در یکی از اقدامات خوبش در حوزه نظم گرفتن تسهیلات و افزایش نظارتها و کاهش انحرافات مالی زیر سؤال میبرند و از طرفی یکی از معدود انتخابهای خوب مدیریتی در این استان را زیر سؤال میبرند که روند نامعمول در انتخاب مدیران و سهمیهبندی نمایندگان و دیگر عوامل نامیمون دخیل در انتخابها، در مورد او کمرنگتر بوده و بعد از یک و نیم سال مدیریت بر ادارهکل مهم کار، نیز عملکردقابل دفاعی داشت و دست کم اینکه از سایر مدیران تدبیر و امید ضعیفتر نبود.
خانم نیکمرام بدون اغراق در این مدت خوب عمل کرد و هیچکس نگفت، کاش مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد، یک “مرد” بود.
او آنقدر خوب کارش را انجام میداد و برای کارش وقت میگذاشت که هیچکس نگفت، کاش مدیرکل کار این استان از جامعه “معلولان” انتخاب نمیشد.
میگویند وزیر کار، در بسیاری از شاخصهای مهم این وزارت در جلسات رسمی، خانم نیکمرام و برنامههای اجرایی این وزارت در حوزه کاری او را مثال میزند.
او سد استفاده کردن از زنان در پستهای مدیریتی را شکست و بعد از او مدیرکل کار استان تهران نیز از جامعه زنان انتخاب شد.
حالا در روزهایی که به زعم بسیاری از کارشناسان، این مدیر زن پاسخ اعتماد دیگر مسئولان ارشد را داده است، یک حاشیه هدفمند برای او به وجود آوردند که مبنای آن یک اشتباه در برداشت از یک لیست اشتغالی بوده است.
خانم نیکمرام خودش پیشقدم یک شفافسازی شد که همین هم دستمایه حاشیه شد؛ حاشیهای که البته دستور وزارت آن را تشدید کرد.
او در اقدامی قابل تحسین لیست همه کسانی که از کارگروه اشتغال کهگیلویه و بویراحمد وام اشتغال روستایی گرفتند را روی سایت ادارهکل کار و وزارت قرار داد و حتی آدرس طرح و تلفن مالک را نیز اعلام کرد تا جای هیچ ابهامی نباشد و برای عموم مردم معلوم شود که چه کسانی در این استان از کارگروه اشتغال وام ارزان روستایی گرفتند و با این پول چه کردهاند؟
مدتی بعد از وزارت با او تماس میگیرند که لیست کلی اشتغال روستایی جایگزین این لیست شود و به اصطلاح لیست استانی شود و طرحهای اشتغالی کمیته امداد، بنیاد شهید و بهزیستی نیز اضافه شوند.
همین مبنای حاشیه جدید شد چرا که خانم نیکمرام فقط پاسخگوی تسهیلات و طرحهایی است که در کارگروهی که دبیری آن را بر عهده دارد، تصویب و به بانکها ارسال میشود.
هم لیست مشاغل اولویتدار و هم موضوع نظارت و تأیید فنی این طرحها در دو بخش کارگروه اشتغال استان و طرحهای اشتغال روستایی نهادهای حمایتی با هم تفاوت دارد.
تفاوت در این است که بر اساس قانون و بخشنامه ارسالی دولت، طرحهای اشتغال روستایی نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید، به هیچعنوان در کارگروه اشتغال استانی مطرح نمیشوند و مستقیم به کارگروه ملی اشتغال میروند و از همانجا بدون دخالت و نظر ادارهکل کار در صورت تأیید به بانکها ارسال میشوند.
ادارهکل کار هم در کمیته فنی خود و هم در کارگروه استانی اشتغال، فقط طرحهای متناسب و اولویتدار را تأیید میکردند ولی این الزام در طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی نبود و همین موجب شد که در لیست تجمیع شدهای که روی سایت وزارت کار قرار گرفت، مشاغل کوچک و خاصی چون کافینت، چلوکبابی، سوپرمارکت و … هم دیده شود و دستمایه انتقاد قرار گیرد.
حالا و بعد از آنکه لیست کلی اشتغال، اعم از کارگروه اشتغال و طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی روی سایتها قرار گرفت، برخی از آنجا که فکر میکردند این طرحها در کارگروه اشتغال تصویب شدند، نوشتند که چطور است که در روستا مشاغلی مانند کبابی و بنگاه معاملاتی و … وام گرفتند؟
واقعیت آن است که این انتقادها، ناشی از همین برداشت اشتباه بوده و طرحهای کمیته امداد و بنیاد شهید مشمول قوانین کارگروه اشتغال استان نبوده و آنها طرحهای کوچکی هستند که در رشتههای مجزایی و به فراخور تشخیص متولیان امر پرداخت میشدند و ارتباطی با خانم نیکمرام و ادارهکل کار و کارگروه اشتغال استان نداشت.
قطعا سیاستهای نهادهای حمایتی متفاوت است و آنها با ۱۵ میلیون تومان هم برای یک نفر شغل ایجاد میکنند اما ادارهکل کار و کارگروه اشتغال عمدتا روی طرحهای متوسط و بزرگ متمرکز شدند که با نگاهی به این آمار قابل استنباط است.
در کارگروه اشتغال، ۱۸۹ میلیارد تومان تسهیلات، یک هزار و ۱۷۳ طرح و چهار هزار و ۶۹۹ فرصت شغلی ایجاد شده و در طرحهای اشتغال روستایی نهادهای حمایتی ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات، یک هزار و چهار طرح و یک هزار و ۳۴۴ فرصت شغلی ایجاد شده است که مقایسه این اعداد، پاسخ انتقادات مطرح شده را میدهد و نمیتوان اتهام خرد کردن تسهیلات را دست کم به آنچه در اختیارات ادارهکل کار است، وارد کرد.
به هر حال، خانم نیکمرام میتوانست هرگز شفافسازی نکند و لیست دریافتکنندگان وامهای روستایی را منتشر نکند و آب هم از آب تکان نخورد اما او هرگز نمیدانست که انتشار همه طرحهای اشتغال روستایی اعم از کارگروه اشتغال و کمیته امداد و نهادهای حمایتی، همه زحمات او را تحتاشعاع قرار میدهد و در شاخصی که او و استاندارش برای عملکرد خوب از سوی دولت تقدیر شدند، به باد انتقاد گرفته میشود.
تا این لحظه در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزانقیمت به ۲ هزار و ۲۲۳ طرح اشتغال روستایی پرداخت شده است که از این میزان، ۳۸ میلیارد تومان آن با یک هزار و چهار طرح اشتغالی مربوط به نهادهای حمایتی کمیته امداد، بنیاد شهید و بهزیستی است.
حدود نیمی از کل طرحهای اشتغالی با مبلغ اندک ۳۸ میلیارد تومان نشان میدهد که طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی، عمدتا طرحهای کوچک با تسهیلات کم بودهاند.
از ۲۲۲۳ طرح، ۱۰۰۴ طرح و از مبلغ تسهیلات ۱۸۹ میلیارد تومان، فقط ۳۸ میلیارد تومان آن مربوط به طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی است که در حوزه اختیارات کارگروه اشتغال به دبیری ادارهکل کار نبوده و مستقیما به بانکها ارسال شدند.
آنگونه که پروانه نیکمرام، مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد میگوید، بیش از ۹۵ درصد طرحهای اشتغالی که در کارگروه اشتغال این استان به تصویب رسیدند، فعال و یا در دست اجرا هستند و انحرافی در آنها نیست.
وی از نظارت مؤثر بر این طرحها خبر داد و گفت که برای افرادی که در اجرا کند هستند یا طرح خود را اجرا نکردند نیز ضربالعجل داده شده که اگر اجرا نکنند، نرخ تسهیلات آنها ۱۸ درصدی محاسبه شود.
وی گفت که این تعداد طرح اشتغال روستایی در مجموع برای ۶ هزار و ۳۹ نفر فرصت اشتغال ایجاد کردند که چهار هزار و ۶۹۹ فرصت شغلی مربوط به طرحهای زیر نظر کارگروه اشتغال و یک هزار و ۳۴۴ فرصت شغلی نیز مربوط به طرحهای اشتغالی نهادهای حمایتی بوده است.
به هر حال، زخم بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد عمیق است و اگر قرار است پرداخت وامهای اشتغال روستایی مرهمی بر این زخم باشند، باید برای اثر کردن این تسهیلات بر پیکر بیکاری، عجله نکنیم.
برای مشاهده لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی در کارگروه اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد روی لینک زیر کلیک کنید
دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی
انتهای پیام/ک-ب