از آسمان برای این مردم میبارد/ هزینهای سرسامآور اما یواشکی در قبوض برق+ توضیح معاون خدمات مشترکین
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
از آسمان برای این مردم میبارد/ هزینهای سرسامآور اما یواشکی در قبوض برق+ توضیح معاون خدمات مشترکین
مردم ایران در قبوض برق خود هزینه دو بیمه «مشترکین و همگانی» را با رقمهای نجومی، و به صورت اجباری پرداخت میکنند اما در قبال آن خدمات متناسب و به موقع در هنگام خسارات به ویژه سوختن وسایل برقی دریافت نمیکنند؛ هزینهای که همانند «خوردن آش خاله»، اجباری است و دستور پخت آن در تهران داده شد.
به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، از روزی که محمود احمدینژاد در دولت وقت و در دهه ۸۰، قیمتهای حامل انرژی از جمله آب و برق و گاز را آزاد کرد و مبالغی را تحت یارانه به مردم میدادند، پرداخت قبوض و هزینه سرسامآور آبها و گازبها و برقبها کمر مردم را خم کرد اما دلشان به مبلغ نقدی خوش بود که سر ماه تحت عنوان یارانه به حساب آنها واریز میشد.
در اینکه اجرای طرح یارانهها و آزادسازی قیمتها، یک طرح علمی در دنیاست، شکی نیست اما در کشور ما بستر برای اجرای این طرح فراهم نبود و هنوز هم پولدارها یارانه بیشتری از آب و برق و گاز و بنزین میبرند و فقرا با افزایش قیمتهای انرژی، دغدغه پرداخت قبوض خود را دارند و دچار مشکلات مالی بیشتری شدند.
بیخبری مردم از پرداخت یک هزینه سنگین در قبوض برق
اما در این گزارش روی سخن ما موضوع دیگریست؛ جایی که وزارت نیرو دو هزینه دیگر را یواشکی به قبوض برق اضافه کردند و عمده مردم از آن بیاطلاع هستند.
همه این هزینهها به اسم خدمت به مشترکین و برای پوشش حوادث و خسارات، به اسم بیمه، به قبوض برق اضافه شدند اما باید گفت که یکی از مهمترین خسارتی که به مردم وارد میشود، ناشی از سوختن وسایل برقی در اثر قطعی و نوسانات برق در منازل است که با توجه به کمبود برق در کشور، قطعیها و نوسانات برق امان مردم را بریده است و خسارات فراوانی به مشترکین وارد شد.
اما به راستی کدام خانوار کهگیلویه و بویراحمدی تاکنون برای سوختن وسایل برقی خود از شرکت برق و شرکت بیمهگر طرف قرارداد آن، خسارتی را دریافت کرد؟
برای هزینه بیمه برق در هر ماه مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان از هر کنتور برق میگیرند که اگر تعداد کنتورهای برق کشور را ۵۰ میلیون حساب کنیم در هر ماه شرکتهای توزیع برق مبلغ ۲۵ میلیارد تومان را از مردم به اسم بیمه برق دریافت میکنند؛ هر ماه! و در هر سال ۳۰۰ میلیارد تومان!
فارغ از اینکه این پولی که از مردم گرفته میشود، بابت کدام خسارت و به کدام مردم پرداخت شده، هزینه دیگر و چند صد برابری به تازگی به قبوض برق اضافه شد که باز هم مردم از آن بیاطلاع هستند.
مبلغ ۹۰ هزار تومان برای هر مشترک برق بابت بیمه همگانی حوادث!
اگر تعداد کنتورهای برق را ۵۰ میلیون در نظر بگیریم از مردم به اسم بیمه همگانی حدود ۵ همت یعنی پنج هزار میلیارد تومان میگیرند؛ رقمی نجومی که البته از آنجا که این مبلغ را در چند مرحله میگیرند، مردم درد آن را کمتر احساس میکنند.
جالب است که مبلغ ۹۰ هزار تومان فقط ۱۰ درصد سهم مردم از این بیمه است و قرار است هر سال ۱۰ درصد سهم مردم را اضافه کنند یعنی سال آینده از هر مشترک برق ۱۸۰ هزار تومان میگیرند!
این مبالغ به جز مبالغی تحت عنوان ارزشافزوده، عوارض برق، آبونمان و… است و جالب است که اگر مشترکی حتی یک روز هم از برق استفاده کند و حتی اگر کنتوری کاملا غیرفعال داشته باشد باز هم پرداخت هزینه هر دو بیمه کاملا اجباری است و باید پرداخت کند.
بدتر از همه اینها، عدم اطلاعرسانی و بهموقع شرکتهای توزیع نیروی برق و وزارت نیرو با مردم است به گونهای که عمده مردم از پرداخت این هزینهها بیخبر هستند.
البته در موضوع بیمه همگانی، وزارت نیرو فقط مامور به وصول این پول از مردم است و مجلس چنین قانونی را در پی لایحه دولت تصویب کرده است.
پول آب و برق و گاز را باید داد، پول بیمههای اجباری را هم جدا
به قول مهران مدیری؛ پیش از این مردم باید پول آب و برق را میدادند و گاز را جدا اما اکنون باید پول آب و برق و گاز را بدهند و بیمههای اجباری و بدون خدمات مشخص را هم جدا!
اگر احیانا مشترکی پیدا شود که به این هزینهها اعتراضی کند هم میگویند طبق قانون! راست هم میگویند چون قانون این هزینهها را تصویب کرده است!
چرا شفافیتی در انتخاب شرکتهای بیمهگر نیست؟
دردآورتر از همه، اینها شرکتهای بیمهگر و برنده مزایده بیمههای برق است که معلوم نیست حالا که این پول از جیب مردم باید کنده شود، ایا این همه پول بیصحاب در یک فرایند شفاف و عادلانه به جیب شرکتهای بیمهگر میرود یا زد و بندهای پشتپرده تعیین کننده است؟
و حالا که این پولهای هنگفت را از مردم میگیرند، آیا خدمات متناسب با این پول را هم به خسارت دیدگان میدهند؟
در خصوص تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث نیز مردم باید بدانند که همه حوادث ساختمان از جمله زلزله، آتشسوزی، سیل و… شامل این بیمه میشود و تنها سوختن وسایل برقی نیست هر چند برای گرفتن خسارت ناشی از سوختن وسایل برقی باید هفت خوان رستم را طی کرد.
صندوق موظف است بعد از وقوع هر حادثه در ساختمانهای که دارای کنتور برق هستند، کمتر از دو هفته در محل حادثه حاضر شود و خسارت وارده به مشترکین را پرداخت کند.
یکی از مشترکین برق یاسوج در همین زمینه به ریواس جنوب گفته است به محض اطلاع از اضافه شدن این هزینه به قبوض برق به اداره مربوطه مراجعه کردم اما به من گفتند به ما ربطی ندارد، قانون است در تهران قراردادها بسته شده و راهی نیست.
این مشترک برق میگوید: دست از پا درازتر به خانه برگشتم اما در مسیر با خودم فکر کردم که چگونه اینها به خودشان اجازه میدهند این پول را از گرده مردم بکشند و در تهران بنشینند و قراردادهای چاق و چله ببندند و ما هم نامحرم باشیم و فردا اگر هم وسایل برقی ما سوخت یا آنقدر میرویم و میآییم که خسته میشویم یا کارشناس برق میآید و میگوید سوختن این وسیله برقی ربطی به قطع برق و نوسانات ندارد!
در حالی که هر روز برق ما قطع میشود و هیچ اطلاعی هم به ما نمیدهند.
این مشترک برق معتقد است چرا باید مردم هزینه خطاهای شرکت برق را بدهند؟ خود شرکت برق موظف است خدماتش را بیمه کند اما شما ببینید چه فرصتهای پولسازی را خلق میکنند و این پول هزاران میلیاردی را از گرده مردم میکشند؛ اگر احیانا بخواهند خسارتی هم بدهند، قطرهای از سود این پولهایی است که از قبوض مردم در سراسر کشور میگیرند.
وی گفت: مردم قبوض خود را پیامکی و از طریق گوشی پرداخت میکنند و هیچ وقت متوجه آیتمهای جدیدی که به مبالغ قبوض اضافه شده، نمیشوند.
پاسخ معاون خدمات مشترکین شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد
در همین زمینه، حیات الله حیاتی، معاون امور خدمات مشترکین شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد با استقبال از شفافیت و پاسخگویی و با تایید کلیات این خبر به ریواس جنوب گفت: هزینههای مهم قبوض برق مشترکین شامل، بهای برق مصرفی، بهای سوخت نیروگاه، عوارض برق، بیمه برق و بیمه همگانی است که هر کدام مطابق دستورالعمل مشخصی از مشترکین دریافت میشود.
معاون مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: موضوعی که مورد تاکید شما و مردم در این گزارش بود، دریافت مبلغ ۹۰ هزار تومان از هر مشترک بابت بیمه همگانی است که باید بگویم این مبلغ فقط از طریق ما از مردم وصول میشود ولی مبالغ آن طبق قانون مستقیما به حساب خزانه واریز میشود.
حیاتی گفت که هزینه بیمه مشترکان نیز ماهیانه ۳۰۰ تومان است و ربطی به مصرف برق ندارد و روی هر قبض ماهیانه از مردم دریافت میشود.
وی همچنین گفت که ۱۰ درصد بهای برق مصرفی و بهای سوخت نیروگاه و آبونمان تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد میزان بهای برق مصرفی و سوخت نیروگاههای برق تحت عنوان عوارض برق در قبوض از مشترکین دریافت میشود.
حیاتی تاکید کرد که هدف ما در استان، همکاری و همراهی با مشترکین است ولی تصمیمات نهایی و انتخاب شرکت بیمهگر و امورات مربوطه با شرکت توانیر است و استان دخالتی ندارد.
پول هنگفت، خدمات اندک
حالا با این توضیحات باید گفت اگر چه این موضوع کاملا کشوری است و استان کمترین تقصیر را در آن دارد اما چرا وقتی این پولها را به اسم بیمه از مردم میگیرند، خدمات متناسب را به خسارتدیدگان نمیدهند؟
چرا در سال جدید با وجودی که مردم اجباراً هزینه هر دو بیمه را در قبوض خود پرداخت میکنند ولی هنوز معلوم نیست کدام شرکت بیمهگر باید پاسخگوی مردم باشد؟
چرا اختیارات استانها را بیشتر نمیکنند و چرا فرایند دریافت خسارات ناشی از نوسانات برق را تسهیل نمیکنند؟
چرا با وجود خدمات نامتناسب و دشواریهای بروکراسی اداری، هیچ حقی برای انصراف مردم از این دو بیمه درنظر نگرفتند و آش خاله است و خوردن آن با هر دستپخت و مزهای برای مردم اجباری است؟
انتهای پیام/ بنام