پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

شیراز در حالی پایتخت کتاب ایران نامیده شد که نمی‌توان از نقش رسانه‌ها و خبرنگارانی غافل شد که در حوزه‌ فرهنگی تمام فعالیت‌های کوچک و بزرگ این شهر را مربوط به یار مهربان در خبرها، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایشان منعکس کردند.

نقش خبرنگاران حتی در تمدید این عنوان برای شیراز تا شهریور ۱۴۰۰ شایان توجه بود؛ چراکه زمینه ارتباط فرهنگوران و کتاب‌دوستان را با وزارت ارشاد فراهم و شیوع کرونا را دلیل محرومیت مردم شیراز از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای پایتختی کتاب ایران اعلام کردند.

چه بسا کتابفروشانی که در این مدت اخیر از کرونا متضرر شدند و باز هم قلم رسانه دست آن‌ها را در دست مسوولان گذاشت تا از تسهیلاتی که برایشان در نظر گرفته شده است، مطلع شوند؛ همچنین تلاش‌ برای معرفی کتاب‌های تازه‌رسیده و تهیه گزارش از پستی‌ها و بلندی‌های صنعت نشری که در این روزها حال خوشی ندارد، مرهون تلاش‌های دوستداران فرهنگ در حوزه رسانه‌ است.

با رسیدن هفته کتاب، درست زمانی که کرونا بیش از هر روز و ساعت و زمانی دیگر در شیراز و فارس روزانه قربانی می‌گیرد، احساس کردیم که کتاب می‌تواند حال مردم را کمی خوش‌تر کند و به قول حافظ با “دل خونین لب خندان” را تصویر کردیم تا در جشنی مردمی که برای کتاب و کتابخوان‌ها برگزار می‌شود، شرکت جوییم و شهر را از این رویداد مطلع سازیم.

اما ماجرا به همین سادگی‌ها هم نبود، شیوع بیش از پیش کرونا در شیراز، تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی و هراس از شرکت در جلسات خبری که جان خبرنگاران را تهدید می‌کند، سرانجام مسوولان را ناگزیر کرد که نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های بیست‌وهشتمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمهوری اسلامی ایران را به‌صورت مجازی هم برگزار کنند.

خبرنگاران، طی روزها بسیار عنوان کردند که بنا بر اعلام وزارت بهداشت وضعیت چنان است که عبور و مرورشان در شهر با خطر همراه خواهد بود و همچنین از نمونه‌های موفق برگزاری نشست‌های خبری مجازی مثلا در شورای اسلامی شهر شیراز یا دانشگاه شیراز یاد کردند تا مسوولان تشویق شوند.

در دعوتنامه این برنامه خبری عنوان شده بود که نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب “با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مدیرکل امور کتابخانه‌های استان فارس، سرپرست اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ صبح در سالن همایش کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود و حضور مجازی خبرنگاران نیز امکان‌پذیر است.”

سالن همایش کتابخانه رئیسی اردکانی در زیرزمینی بدون پنجره و تهویه طبیعی قرار دارد؛ اما گویا تنها فضای موجود برای برگزاری نشست مجازی بوده است؛ به همین دلیل بیشتر خبرنگاران فرهنگی به‌صورت مجازی و از طریق نرم‌افزار اسکای روم، راس ساعت در جلسه حضور داشتند؛ بماند که چقدر زمان برد ارتباط با مرکز برقرار شود و چقدر صدا قطع و وصل شد و چقدر از حرف‌ها را نشنیدیم.

سرانجام پس از سخنرانی مسوولان، نوبت به پرسش و پاسخ رسید. در تماس با روابط عمومی حاضر در جلسه، عنوان کردیم که امکان ارتباط را برای پرسش از مسوولان فراهم کنند، در پاسخ عنوان شد که حضور خود را اعلام کنید و با زدن علامت دست در گوشه سمت چپ صفحه، اپراتور را آگاه کنید که قصد پرسش دارید.

با آنکه خبرنگار ایرنا هم در فضای چت نرم‌افزار نام‌برده و هم با استفاده از علامتی که برای اعلام بازکردن میکروفن در نظر گرفته شده، اعلام کرد که قصد پرسش دارد، مسوولان هیچ وقعی به این خواسته ننهادند.

نشست تهران تمام شد و پرسش ما از مدیرعامل خانه کتاب ناگفته ماند؛ این در حالی است که خبرنگاران تهرانی حاضر در جلسه نه تنها از مدیرعامل خانه  کتاب سوال پرسیدند که به صورت مجازی از مسوولان شیراز هم پرسش‌هایی کردند و آن‌ها نیز با گشاده‌رویی پاسخ گفتند.

در این زمان گمان کردیم که نشست ادامه دارد و می‌توانیم سوال بپرسیم، مجددا در بخش چت اعلام کردیم که از مسوولان حاضر در جلسه سوال داریم؛ اما ناگهان آن‌ها از جا برخاستند و برای گرفتن عکس یادگاری با پوستر هفته کتاب جلو دوربین صف کشیدند.

یک نفر از آن میان گفت که خبرنگار ایرنا سوال دارد. مسوولان در حالی که داشتند صندلی‌هایشان را سر جایش می‌گذاشتند گفتند سوال خود را بپرسید؛ اما صدا وصل نشد و در حالیکه اپراتور حتی دو دقیقه هم صرف رفع مشکل نکرد، نشست تمام شد و ارتباط هم قطع.

مساله اصلی اینجاست که مسوولان همانگونه که شیفته دیدن پیش‌شماره ۹۱۲ بر روی صفحه گوشی‌های موبایلشان شان هستند، به خبرنگاران پایتخت سیاسی هم علاقه بیشتری دارند و وقتی پای آنان در میان باشد، حرمت میزبانی را چنان به جا می‌آورند که اصلا صاحب خانه را فراموش می‌کنند.

برنامه‌های بیست و هشتمین هفته کتاب در شیراز، همچون همیشه با تجلیل از نویسندگان و مروجان کتاب و چاپخانه داران اجرا خواهد شد.

مهمترین برنامه این هفته، خبر کلنگ‌زنی کتابخانه شهر صدرا بود که در دوره پنجم پایتختی کتاب با عنوان شهر دوستدار کتاب ایران معرفی شد؛ افزون بر این آیین کتابگردی در شیراز، بازدید از کتابخانه بازسازی شده شهید آیت الله دستغیب که قدیمی‌ترین کتابخانه این شهر به شمار می‌رود، اهدای کتاب به مدارس کم برخوردار و مناطق عشایری و روستایی شهر شیراز، برگزاری نمایشگاه مجازی با استفاده از نرم‌افزار موبایلی قاصدک، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب، نامگذاری یک میدان با نام کتاب در شیراز و نیز رونمایی از کتاب‌های نویسندگان برگزار خواهد شد.

افتتاح پنج کتابخانه در استان فارس، نخستین سالن مطالعه استاندارد در شهر شیراز، برگزاری طرح سفیر کتاب و نشست سینماکتاب نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد عنوان شده است.

 بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ منبع اصلی