پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یک ترفند کاربردی و آموزشی عمومی آشنا می‌کند؛
این هفته به آموزش توصیه‌های غذایی در هنگام ابتلا به آنفولانزا، می‌پردازیم.

با شروع فصل سرما، بیماری‌های ویروسی شایع گشته و از جمله شناخته‌شده‌ترین آنها می‌توان به آنفولانزا اشاره کرد. متأسفانه در کشور ما نیز با آغاز فصل پاییز، بیماری آنفولانزا در گروه‌های سنی مختلف، به‌خصوص کودکان همه‌گیر شده است.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به آموزش اطلاعات عمومی در خصوص توصیه‌های غذایی در هنگام ابتلا به آنفولانزا، بپردازیم:

توصیه‌های غذایی در زمان ابتلا به آنفولانزا

توصیه‌های غذایی در زمان ابتلا به آنفولانزا

مقدمه

  • مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: مصرف‌ مایعات‌ زیاد برای‌ رقیق‌کردن‌ ترشحات‌ مخاطی‌ باعث‌ بهبودی‌ در بیماری‌ می‌شود چرا که‌ این‌ نوع‌ ویروس‌ها در محیط‌های‌ خشک‌ براحتی‌ زندگی‌ کرده‌ و باعث‌ ایجاد علایم‌ می‌شوند همچنین مصرف‌ مایعات‌ گرم‌ ، حمام‌ گرم‌ و استراحت‌ برای‌ بهبودی‌ بیماری‌ بسیار موثر است‌.
  • دکتر شهریار مستوفی: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد؛ اما، سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبودی پیدا می‌کند. شناسایی بیماری معمولاً براساس مشخصات اپیدمیولوژیک آن صورت گرفته و موارد تک گیر آن را فقط با کمک روش‌های آزمایشگاهی می‌توان تشخیص داد.
  • آنفلوانزا در افراد مختلف ممکن است از سایر بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بالینی بیماری متفاوت بوده و ممکن است نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماری‌های حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ و اسهال) نیز بروز می‌کند.
  • بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن، شسست‌وشوی مرتب دست‌ها، پوشیدن لباس گرم و استفاده از ماسک در اماکن عمومی است. استراحت، خواب و تغذیه نیز برای بهبودی هرچه سریع‌تر این بیماری نقش بسیار مهمی دارد که در ادامه برخی توصیه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه در این خصوص ذکر شده است.

۱- نوشیدن مایعات زیاد

به‌دلیل تعریق و تب، بدن با کم‌آبی مواجهه می‌شود که این امر می‌تواند بهبودی را به تعویق بیندازد. بنابراین در دوران این بیماری، نوشیدن مایعاتی همچون آب ولرم، دمنوش زنجبیل و آویشن، آب ولرم با عسل و لیموترش و آب‌میوه‌های طبیعی، مانند آب سیب، آب پرتقال و لیمو شیرین و آب هویج توصیه می‌شود، با این هشدار که در صورت ابتلا به پرفشاری خون، از مصرف دمنوش زنجبیل خودداری شود.

۲- خوردن غذاهای مقوی

بهترین غذاها در این شرایط سوپ، به‌خصوص سوپ مرغ و گوشت است. سوپ مرغ به‌طور سنتی به‌عنوان یک غذای مناسب در هنگام بیماری در نظر گرفته می‌شود که آب آن منبع خوبی از مایعات و الکترولیت‌ها است و مرغ آن پروتئین و روی را در بدن تامین می‌کند؛ همچنین به‌دلیل وجود هویج، دارای ویتامین A و به‌دلیل وجود کرفس و پیاز، دارای ویتامین C است. توصیه می‌شود از لیموی تازه یا نارنج به مقدار کم هم در سوپ استفاده شود.

۳- مصرف منابع ویتامین A و C

میوه و سبزیجات منبع غنی ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها موادی مغذی برای تقویت سیستم ایمنی، به‌ویژه در هنگام بیماری هستند. توصیه می‌شود لیمو شیرین، پرتقال، شلغم، کدو حلوایی و لبو، در برنامه غذایی روزانه بیمار قرار گیرد.

۴- پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی؛ حاوی کافئین و نوشابه

نوشیدنی‌هایی مانند الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مانند قهوه و نسکافه و نوشابه، منجر به دفع آب از بدن و ایجاد کم‌آبی شده و می‌توانند شرایط بیمار را سخت و دوره نقاهت بیماری را افزایش دهند.

۵- حذف‌نکردن صبحانه و استفاده از مواد پروتئینی در این وعده

به‌دلیل تضعیف سیستم ایمنی در اثر بیماری، مصرف مواد پروتئینی برای تقویت این سیستم ضروری است که برای این منظور، تخم مرغ آب‌پز، عدسی و پنیر با مغزیجاتی مثل بادام و گردو، انتخاب‌های مناسبی برای وعده صبحانه هستند.

۶- مصرف وعده‌های غذایی کم‌حجم با دفعات زیاد در صورت بی‌اشتهایی

در صورت نبود اشتها برای مصرف سه وعده غذایی، تعداد وعده‌های غذایی بیشتر، مثلا ۶ تا ۷ وعده، ولی با حجم کم مصرف شود.

۷- مصرف عسل

عسل به‌دلیل وجود مواد طبیعی ضد باکتری می‌تواند یک ماده غذایی مناسب برای دوران ابتلا به آنفولانزا باشد.

۸- توجه به پرهیزات غذایی در صورت وجود سرفه

در صورت وجود سرفه، از مصرف شیر، ادویه‌ها و غذاهای صنعتی و کنسروی خودداری شود.

۹- مصرف مکمل ویتامین D

ویتامین دی نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن دارد و بهتر است در زمان شروع بیماری، یک کپسول ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف شود.

۱۰- مصرف مکمل روی

مکمل روی منجر به کاهش التهاب و افزایش سرعت بهبودی شده و به همین دلیل مصرف روزانه یک عدد مکمل آن تا زمان بهبودی کامل، توصیه می‌شود.

 

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از آن در زندگی روزمره بهره ببرید. اگر خواندن این مطلب باعث شد مقداری اطلاعات عمومی شما در حوزه‌ی ترفندهای مربوط به اصول غذایی در هنگام مواجهه با آنفولانزا بالاتر برود، آن را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و ترفندهای کاربردی، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی ارزشمندی در زمینه‌ی تغذیه در دوران آنفولانزا دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع

منبع ۱

منبع ۲

 

 

پایان / مهشید آردی