پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ریواس جنوب/

محمد بهرامی، منتخب مردم در انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون است که این روزها می‌توان از او به عنوان فعال‌ترین نماینده و منتخب مردم در کشور یاد کرد.

محمد بهرامی، سه دوره با یک فرمان تلاش کرد تا نماینده مردم این دیار شود، اما نشد و هر بار باانگیزه‌تر از قبل عزمش را مصمم می‌کرد تا اینکه در این دوره با رای قاطع و قابل پیش‌بینی مردم، وارد مجلس شد.

او دارای تمکن مالی است، و به لحاظ پست و مقام و سوابق اجرایی در پروژه‌های مهم استان نیز همواره موقعیت‌های مهمی داشته و قطعا این تلاشش و انگیزه بالایش برای نماینده شدن، دلایلی غیر از این‌ها خواهد داشت که نگاه‌ها به سمت او و عملکردش را دوچندان می‌کند.

برنامه‌های فشرده بهرامی در ایام تعطیل

اما آنچه اکنون اهمیت بیشتری دارد این است که محمد بهرامی اکنون سرشار از انگیزه است و در حالی که هنوز هم مجلس جدید کارش را آغاز نکرده است اما او کارش را آغاز کرده است.

بهرامی آنقدر شور و شوق دارد که حتی در تعطیلات نوروز نیز به جز سفری کوتاه به مشهد، همه وقتش را در حوزه انتخابیه و به سرکشی از پروژه‌ها و دیدار با مدیران اجرایی پروژه‌ها گذراند.

این نماینده مردم، هر چند حدود ۱۲ سال برای چنین روزی لحظه‌شماری کرد، عرق ریخت، هزینه کرد و منتظرش بود اما در اولین حرکت، تفاوت کارش را با لغو جشن پیروزی نشان داد و نه تنها به هواداران رقیب احترام گذاشت بلکه هزینه این جشن را نیز به آزاد کردن یک زندانی جرایم مالی اختصاص داد.

دردسرهای بهرامی برای تحقق نماینده‌ای در تراز ملی

یکی از شاخص‌ترین شعارها و حرف‌های محمد بهرامی در ایام انتخابات موضوع « داشتن ویژگی‌های یک نماینده در تراز ملی بود» که او با لغو جشن پیروزی طرفدارانش، نشان داد که در گام نخست و در عمل می‌خواهد نماینده همه مردم بویراحمد باشد نه فقط هوادارانش؛ او‌ اگر بتواند در ادامه راه، عیارش را در حد یک نماینده تراز اول کشور با نگاه ملی و اثرگذار در تحولات نشان دهد بدون شک دست کم تا سال ۱۴۱۵ نماینده مردم این دیار خواهد بود.

بهرامی البته دردسر‌های کمی ندارد؛ وضعیت اقتصادی کشور با وجود تحریم‌ها و نالایقی‌ها در بدترین وضعیت ممکن است و نگاه توسعه‌های در استان کهگیلویه و بویراحمد حاکم نیست و عمده مدیران ارشد فقط به روزمرگی‌ها فکر می‌کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند که در حوزه خدادادی همه چیز دارد و حتی یک کشور بزرگ اروپایی هم با داشته‌های استان ما به راحتی اداره می‌شود اما در حوزه اجرا و هر آنچه به نحوه مدیریتی و توان مدیران برمی‌کردد، هر چه دارد «اگر» است و «اما».

مدیران ما بدون آنکه خجالت بکشند، روی پروژه‌هایی مانور می‌دهند که از سال ۷۳ یعنی ۳۰ سال پیش شروع شدند و افتتاح آنها می‌شود کل افتخار یک مدیر و آمار و ارقام!

خوشحالی از افتتاح پروژه‌هایی چون جاده پاتاوه به دهدشت بیش از آنکه افتخاری برای یک مدیر یا یک دولت باشد، عمق نگرانی از نوع نگاه دولتمردان این کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد است که به اندازه یک شهر در فلان استان نیز به آن توجه نشد.

این نگاه خطرناک، یکی از بزرگترین دردسرهای محمد بهرامی است که در کنار مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند بر سر راه تحقق شعار «نماینده‌ای در تراز ملی» مانع ایجاد کند؛ به عبارت ساده‌تر آیا محمد بهرامی قادر است نگاه دولت را به استان ما عوض کند؟

۳۰۰۰ پروژه و ۳ پروژه، ۳ ماه و ۳۰ سال؛ داستان ۳ و صفرهایش

آیا بهرامی قادر است با این توجیه که چگونه در یک روز در شهرهایی مانند تهران و اصفهان و مشهد و…. سه هزار پروژه فعال است اما استان من و شهر من ۳۰ سال است فقط سه پروژه کلان دارد؟ در تهران و اصفهان یک پروژه مشابه کمتر از سه ماه به بهره‌برداری می‌رسد اما در شهر من مردم باید ۳۰ سال منتظر افتتاح یک پروژه باشند؟ آیا با این توجیهات می‌توان نگاه دولتمردان به این سرزمین مستعد را تغییر داد؟

اگر از افتتاح کهنه پروژه‌هایی چون جاده پاتاوه به دهدشت، سد کوهبرد، کارخانه قند و… بگذریم، همه استان ما « اگر» است؛ اگر سد تنگ سرخ افتتاح شود؛ اگر سد سقاوه شروع شود؛ اگر مجوز سد آبریز صادر شود؛ اگر راه‌آهن یاسوج به اقلید، اعتبار بگیرد؛ اگر پروژه میدان گازی مختار شروع شود، اگر عملیات اجرایی پالایشگاه‌های استان و پتروشیمی‌ها از سر گرفته شود، اگر فسفات و… و صدها «اگر» دیگر که همه این‌ها دردسرهای محمد بهرامی و دیگر منتخبان این استان هستند.

دردسر نحوه تعامل با مجمع نمایندگان

دردسر دیگر محمد بهرامی، نحوه تعاملش با دیگر منتخبان استان است؛ حتی اگر محمد بهرامی نخواهد به شعارش در مورد اینکه نماینده‌ای در تراز استان و کشور باشد، دست کم برای اینکه به اعتماد مردم پاسخ دهد و بهتر از نماینده و نمایندگان سابق کار کند، تعاملش و شاید رقابتش با غلامرضا تاجگردون و تا حدی محمد موحد حایز اهمیت است.

تاجگردون سابقه نمایندگی آن هم نماینده‌ای اثرگذار در کشور را دارد و محمد بهرامی تازه‌کار برای ادامه کارش و انتظاراتی که مردم از او دارند، در مواجهه با تاجگردون کار راحتی ندارد؛ او قطعا در یک فضای ناآرام و نگرش منطقه‌ای نه تنها نمی‌تواند برای رساندن سطح نماینده بویراحمد در تراز ملی موفق باشد بلکه برای پیگیری حق و حقوق موکلینش نیز به دردسر خواهد افتاد.

سلاح بهرامی برای موفقیت

با این وجود اما محمد بهرامی گام نخست را محکم، متفاوت و بسیار بهتر از نمایندگان سابق و حتی همتایانش در دو حوزه انتخابیه دیگر برداشته است و علاوه بر این، سلاح بهرامی برای موفقیت بسیار بُرنده‌تر از دیگران است.

بهرامی به این دلیل که سال‌ها برای استقرار حاکمیت «راه روشن فردا» صبوری کرد، به این دلیل که اولین تجربه نمایندگی اوست، به این دلیل که انتظارات مردم از او بسیار بالا رفته و به این دلیل که نمی‌خواهد به سرنوشت نماینده تک دوره‌ای دچار شود، سرشار از انگیزه و شوق کار و اثرگذاری است و این سلاح انگیزه و شوق می‌تواند تضمین موفقیت او باشد اگر با علم و عمل و آنچه در برنامه‌های انتخاباتی‌اش وعده داده، عجین و آمیخته شود.

بهرامی، علاوه بر موارد ذکر شده، همچنین روی تخصصش در حوزه عمران و اجرا و سابقه کارهای مدیریتی مهم در حد شهرداری مرکز استان، تربیت دانشگاهی اش و عدم اعتقادش به نگرش‌های مخرب قومیت و منطقه‌گرایی حساب ویژه‌ای باز کرده است تا بتواند به اعتماد مردم پاسخ دهد و دست کم سه دوره دیگر، نماینده مردم این استان باشد.

از شخصیت آرام، اخلاقی و بدون حاشیه محمد بهرامی و محبوبیتی که خارج از بحث انتخابات در بین مردم داشت نیز نباید گذشت.

آنچه اکنون مطرح است این است که آیا محمد بهرامی با همین فرمان و با همین انگیزه تا پایان دوره نمایندگی‌اش عمل می‌کند یا در ادامه راه دچار روزمرگی و پاسخ به توقعات اطرافیانش می‌شود؟

انتهای پیام/ بنام