پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

حاشیه‌نگاری کریم بنام از نشست ۷۹ گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد
راز التماس معاون استاندار، دو دقیقه پربرکت برای آقای مدیر و سرافرازی احمدزاده در یک مأموریت

ریواس جنوب/راز التماس و عرق ریختن‌های معاون اقتصادی استاندار، ماجرای انداختن تولیدکننده به دره، بی‌خیالی و گردن‌گلفتی رییس اتاق تعاون استان، ماجرای احترام به کسانی که در ادارات استان، فارسی حرف می‌زنند، حکم حکومتی استاندار، دو دقیقه پربرکت با گرفتن سه میلیارد پول، ماموریت جدید استاندار به جهاد کشاورزی، خبرهای خوب یک مدیر و اولین دستور احمدزاده بعد از استاندار شدن بخشی از حاشیه‌های مهم‌تر از متنِ نشست شماره ه ۷۹ گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد بود.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، نشست در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار و طبق معمول با تاخیری ۲۰ دقیقه‌ای آغاز شد؛ ۵ دقیقه بعد از شروع جلسه خبر آمدن استاندار موجب شد که جلسه متوقف شود و میزبانان و چند مدیر برای استقبال به طبقه اول بروند؛ در وسط جلسه نیز با صدای اذان مغرب، استاندار صحبت‌هایش را قطع کرد و برای نماز نیز حدود یک ربع جلسه تعطیل شد.

در ابتدای نشست، عبدالله قبادی، رئیس اتاق بازرگانی در غیاب استاندار گفته بود که شعارهای سال در یک دهه اخیر پیرامون تولید و اقتصاد بوده اما با احترام به دولت‌ها هیچ‌کدام از اهداف محقق نشد که راز آن تحریم‌های کمرشکن است؛ او از بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه دولت نیز انتقاد کرد و گفت: این تصمیمات یک‌شبه، کمر تولیدکنندگان را شکسته است.
قبادی البته بعد از حضور استاندار، صحبت‌هایش را ملایم کرد و به دستورکارهای جلسه پرداخت.

قبادی در بخشی از حرف‌هایش گفته بود که از نظر ما، منظور رهبری از مشارکت مردم یعنی مشارکت بخش خصوصی؛ جمله‌ای که با واکنش استاندار مواجه شد که گفت: خیر، بخش خصوصی بخشی از مردم هستند که خودشان هم در کوران اقتصاد و سرمایه‌گذاری و… هستند شما باید کاری کنید که به معنای واقعی، عموم مردم وارد تولید شوند.

قبادی البته مدیریت خوبی بر جلسه داشت و به گونه‌ای مدیریت کرد که مباحث مطرح شده، خروجی مشخصی داشته باشند.

در ادامه نشست و با قرائت برخی مصوبه‌های نشست قبلی، رئیس اتاق بازرگانی با انتقاد شدید از امین‌الله محمدی در اتاق تعاون استان گفت که این اتاق یکی از ارکان‌های مهم تولید و بخش خصوصی است که متاسفانه همه چیز را رها کرده، اهمیتی به مصوبات نمی‌دهد، به جلسات نمی‌آید و…
استاندار و معاونش با هم صحبتی در گوشی داشتند و یکی از اعضا گفت که آقای محمدی به صندوق حمایت از کشاورزی رفته و کاری به اتاق تعاون ندارد؛ یکی دیگر از اعضا نیز گفت که دیگر اعضای اتاق تعاون می‌گویند که آقای محمدی دیگر رئیس ما نیست و نهایتا مطرح شد که پیرامون عملکرد محمدی، حرف و حدیث‌هایی است…

غیبت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز مطرح شد که استاندار با دفاع از او گفت که فصل بودجه است و آقای شاهینی کارهای مهمتری دارد.
در ادامه قرائت مصوبات، یک بند آن خیلی جالب بود آنجا که در نشست قبل مصوب کرده بودند در نشست بعدی موضوع انرژی‌های پاک مصوب شود!

بعد از آن، نشست وارد دستور کار انرژی‌های پاک با تمرکز بر نیروگاه‌های برق آبی شد و آرش مصلح از یک فرصت طلایی برای استان گفت و استاندار از آنها توضیح خواست که اگر این فرصت هست چرا این همه تاخیر؟ چرا تا فرصت از دست نرفته سرمایه‌گذار جذب نمی‌کنید؟ فراخوان نمی‌زنید؟ چرا منتظر جلسه بعد می‌مانید؟

مجموع مذاکرات منجر به حکم حکومتی آقای استاندار شد؛ احمدزاده گفت از این ساعت همه مصوبات شورای گفت‌وگو به منزله مصوبه شورای برنامه‌ریزی و در بالاترین سطح تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خواهد بود؛ تصمیمی که با صلوات حضار همراه شد.

در ادامه، مدیر پارک علم و فناوری گفت که با وجود یک شرکت دانش‌بنیان قوی پای کار در نصب پنل‌های خورشیدی اما مدیران استان با یک شرکت اصفهانی قرارداد بستند! اینگونه می‌خواهیم حمایت کنیم؟

در این حین، یکی از فعالان بخش خصوصی گفت که آقای استاندار مدیران شما فقط سرمایه‌گذارانی را احترام می‌کنند که فارسی حرف بزنند و غیر بومی باشند و به افراد بومی بی‌احترامی می‌کنند و استاندار هم در پاسخ او گفت که بی‌احترامی که به هیچ عنوان پذیرفته نیست اما احترام سرمایه‌گذاران غیربومی یک حسن است نه ضعف ما فرش قرمز هم زیرپای آنها پهن می‌کنیم چه برسد به احترام!

رییس اتاق بازرگانی به استاندار پیشنهاد داد که در مواردی که اهلیت سرمایه‌گذار اثبات شده است برای مجوزها و فراخوان‌ها کاری کنیم که سرمایه‌گذار وارد فرآیندهای خسته‌کننده واگذاری و‌ مجوزها نشود که با موافقت استاندار مواجه شد.

در ادامه نشست وقتی بحث به حوزه کشاورزی رسید، استاندار گفت که حقیقتا آقای معتمدی‌پور من را از ماموریت‌هایی که به او دادم، سربلند کرده است؛ هفته اول استانداری‌ام دیدم سیب‌ها را در تنگ‌سرخ با لودر بار می‌زنند، پیگیری کردم تا سردخانه نیست، بلافاصله با آقای معتمدی درمیان گذاشتم و اکنون در کمتر از دو سال ظرفیت سردخانه‌ای ما دوبرابر شد و سه برابر آن نیز در دست ساخت است؛ در سردخانه‌های زیر صفر که قبل از این دولت تنها ذخیره دو روز استان را می‌توانستیم نگهداری کنیم اکنون به راحتی به اندازه ذخیره یک ماه استان، فضای سردخانه‌ای زیر صفر داریم، این‌ها خدمات بزرگ دولت در بخش کشاورزی است.

استاندار این را هم گفت که زیرساخت‌های کشاورزی خیلی مهم هستند و در این دو سال توجه خوبی به آنها شد که نه تنها تهدیدات امنیتی را رفع کرد بلکه اشتغال قابل توجهی نیز حداقل در همین سردخانه‌ها به وجود آمد.
بعد از آن، سید علی معتمدی‌‌پور از رفع مشکل مالی بزرگ‌ترین زنجیره تولید مرغ در گچساران خبر داد که آقای استاندار گفت که خبر خوبی دادی هرچند در این دو سال خبرهای خوب از شما زیاد شنیدیم.

این خبر، بهانه‌ای شد تا استاندار از موفقیت‌های بخش کشاورزی استان در تولید مرغ هم بگوید؛ احمدزاده ادامه داد: در زنجیره‌ مرغی که در آستانه افتتاح است، روزانه ۲۰۰ هزار قطعه مرغ کشتار می‌شود، زنجیره یک میلیون قطعه‌ای در بهمئی نیز در دست ساخت است که ما را از واردات مرغ بی‌نیاز می‌کند؛ حقیقتا این‌ها خبرهای خوبی است، قبلا اگر بحرانی پیش می‌آمد برای تامین مرغ باید التماس می‌کردیم، اکنون به این زیرساخت‌ها توجه شد، این‌ها دیده نشده بودند و مردم و استان را زجر می‌داد اکنون هم تولید را بالا بردیم هم سردخانه به اندازه کافی داریم.

یکی از اعضای مرتبط با بخش خصوصی گفت که آقای استاندار هر چقدر هم مرغ ذخیره کنید وقتی مردم نمی‌توانند با این قیمت‌ها بخرند چه فایده دارد؟ استاندار هم گفت این بحث دیگری است، آنچه از دست ما برآمد انجام دادیم.

علی‌بخش شجاعی، مدیرکل تعاون روستایی در ادامه این بحث از استاندار دو دقیقه وقت خواست و از نیاز مبرم سردخانه دولتی تعاون روستایی به تعمیر سخن گفت و استاندار که از عملکرد بخش کشاورزی راضی بود بلافاصله گفت چقدر پول می‌خواهید و شجاعی هم گفت سه میلیارد تومان و استاندار گفت من سه میلیارد را تامین می‌کنم و همه صلوات فرستادند؛ در پایان این بحث، معاون اقتصادی استاندار گفت این را می‌گویند دو دقیقه با برکت، با اصرار دو دقیقه وقت خواست و سه میلیارد گرفت (خنده حضار).

ماموریت جدید استاندار به معتمدی‌پور، موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود؛ احمدزاده گفت احداث کارخانه رب‌گوجه در جنوب استان و یک کارخانه روغن زیتون ماموریت بعدی بخش کشاورزی است، البته همچنان بحث سردخانه‌ها در اولویت کاری شما حفظ شود و همه مدیران استانی از جمله صنعت و معدن در حوزه تسهیلات، این اولویت‌ها را رعایت کنند.
این نشست تا حوالی ساعت ۲۲ شب طول کشید، استاندار گفت که چند قرار مهم دارد و خداحافظی کرد و ریاست جلسه را به احسان عسکری معاونش داد.

عسکری خطاب به رییس اتاق بازرگانی گفت که ماموریت مهم شما این است که همه توان خود را بگذارید ببینید چگونه می‌شود مردم را در تولید مشارکت داد.

معاون اقتصادی ادامه داد: جلسه طولانی شد و برای رفع خستگی فضا را خودمانی می‌کنیم حقیقتا خود من گاهی از موانعی که بخش‌نامه‌ها و قوانین در راه تولید ایجاد می‌کنند، کلافه می‌شوم، من عرق می‌ریزم وقتی به مدیری زنگ می‌زنم که فلان بند فلان بخش‌نامه را انعطاف به خرج بده، با خودم می‌گویم اگر بخش‌نامه خودش مانع‌زا نبود چرا معاون استاندار باید به مدیر التماس کند؟ اصلا انگار با دست خودمان مدیر گذاشتیم که برای تولیدکننده، مانع ایجاد کند در حالی که باید فضا به گونه‌ای باشد که مدیر راه را هموار کند اما گاهی راهی جز این نیست و در حال حاضر تمرکز ما روی رفع این موانع در تهران هستیم.

عسکری این را هم گفت که قرار شد ادارات مهم همچون جهاد کشاورزی، گردشگری، صمت و… چند مجوز بی‌نام صادر کنند تا گلوگاه‌ها و موانع کار مشخص شود و در تهران رایزنی کنیم برای استان ما اصلاح شوند.

وی با مزاح اما در صحبت‌هایی دردناک گفت که الان یک تولیدکننده می‌افتد دنبال استعلامات، حریم ایل‌راه او را به کنار جاده می‌برد، حریم جاده او را به حریم رود می‌برد، حریم رود او را به دره می‌اندازد، حریم لوله گاز که هیچ، تازه سر و کله منابع طبیعی پیدا می‌شود و او را به پشت کوه پرت می‌کند، تازه آنجا قرق محیط زیست است و تولید نظاره‌گر پاس دادن تولیدکننده می‌شود‌؛ من این‌ها را می‌فهمم و درک می‌کنم و اینگونه نیست که بی‌تفاوت باشیم.

در پایان وقتی نوبت به قرائت مصوبات رسید، آقای عسکری هنگام خواندن مبلغ سه میلیارد تومان برای سردخانه تعاون روستایی، متوجه شد که آقای شجاعی حواسش نیست، به مزاح گفت که مصوبه را بنویس مبلغ سه میلیارد تومان در اختیار مدیری که حواسش نیست قرار نگیرد(خنده حضار).

حاشیه نگاری از کریم بنام