پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

 

فاضلاب گاوداری ۲۵۰۰ راسی بنیاد مستضعفان همانند یک ” چشمه کود” به رودخانه بشار می‌ریزد تا این سرمایه ارزشمند در سایه بی‌مسئولیتی محیط‌زیست، دامپزشکی، بهداشت، آب و فاضلاب و دیگر مسئولان مرتبط در حال نابودی و آلودگی باشد.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، بر اساس مشاهدات عینی، فاضلاب گاوداری ۲۵۰۰ راسی بنیاد مستضعفان در منطقه توت‌نده یاسوج به وسیله یک لوله زیرزمینی در رودخانه بشار تخلیه می‌شود.

اگرچه مدیران این گاوداری می‌گویند هر چه هست مربوط به ۳۰ سال پیش است اما این فاجعه زیست‌محیطی مربوط به هر زمانی که باشد مایه شرمساری همه کسانی است که در آن نقش دارند.

آنگونه که تصاویر ریواس جنوب گویای این ظلم محیط‌زیستی به رودخانه بشار و همه ساکنین پایین دست است، اما واقعا جای سوال است که چرا جانمایی این گاوداری باید به گونه‌ای باشد که مشرف به روستا و منابع آبی باشد و از طرفی فاضلاب آن نیز وارد رودخانه شود.

آقای نیک، کارشناس محیط زیست این گاوداری در همین زمینه می‌گوید که شیطنتی در کار است و این گاوداری مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب است و نباید این فاضلاب قبل از تصفیه به رودخانه بریزد.

ادعایی که البته با مشاهدات میدانی سازگار نیست اما آقای نیک با تایید برخی مشکلات فنی این تصفیه‌خانه می‌گوید چندین بار مشکلات این تصفیه‌خانه را به محیط‌زیست اعلام کردیم و در تلاش هستیم تا این نقایص رفع شود.

او می‌گوید: این گاوداری حق بزرگی بر گردن مردم و اشتغال این منطقه دارد و دشمنان زیادی هم دارد و بارها با این دردسرهای محلی مواجه بودیم و ممکن است این مورد هم نمونه‌ای از دستکاری‌های افراد معارض محلی در سیستم فاضلاب این گاوداری باشد.

آقای میردریکوند، مدیر گاوداری بنیاد مستضعفان نیز با تایید این مشکلات گفت: من به مردم حق می‌دهم جانمایی این گاوداری در کنار روستا موجب شده واقعا در شب، بوی غیرقابل تحملی ساکنین محلی را اذیت کند.

وی گفته به محض دریافت گزارش ورود فاضلاب به رودخانه موضوع را پیگیری کردم، این موضوع مربوط به دوره مدیریتی بنده نیست اما طبق گزارشی که به من دادند این فاضلاب بعد از تصفیه وارد رودخانه می‌شود.

در همین زمینه آرش مصلح، مدیرعامل آب منطقه‌ای نیز در گفت‌وگو با ریواس‌جنوب از اعزام یک اکیپ متخصص برای بررسی  میدانی به منطقه خبر داد و گفت که موضوع را از طریق محیط زیست پیگیری می‌کنم و این مشکل هر چه سریعتر باید رفع شود.

او گفته که این موضوع را تحمل نمی‌کنم و هر چند مسئولیت مستقیمی نداریم اما برای آلوده شدن منابع آبی مسامحه‌ای در کار نخواهد بود.

مصلح از جلسات چند سال پیش برای رفع مشکلات زیست‌محیطی این گاوداری خبر داد و افزود: آنچه عیان است این بوده که جانمایی و تجهیزات حوضچه‌های تصفیه استاندارد نیست و باید فکری اساسی با مشارکت همه ادارات مرتبط شود.

این دغدغه زیست‌محیطی در حالی است که اسلام جاودان‌خرد، مدیرکل محیط‌زیست و متولی اصلی این موضوع به همراه اسفندیار برخه مدیرعامل آب و فاضلاب پاسخگوی سوالات خبرنگار ما نبودند.

انتهای پیام/ بنام