پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

حاشیه‌نگاری کریم بنام از جشنواره رسانه‌ای امید

ریواس جنوب/ ماجرای التماس مدیران بانکی به کشاورزان، خانمی که بعد از ۱۳ سال می‌خواهد قفل سد آبریز را بشکند، جمله‌ای از یک مدیر که امید در آن نبود، ماجرای پیرزن و سرچ آنلاین قیمت بیلهر و قارچ، روزهای سخت حذف ارز ترجیحی، ماجرای جمله‌ای در مورد خودکشی که چند مجوز را برای استان گرفت، حاشیه زنان گوجه چین دهدشت در بهبهان، مدیری که دستش در یک پروژه شکست و ماجرای اسکناس‌های دو هزار تومانی که شهید رئیسی به مدیرعامل آب هدیه داد، بخشی از این حاشیه‌نگاری هستند.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، جشنواره رسانه‌ای امید یا همان جام امید، در یک ابتکار خوب با تلاش‌های سرگرد عباس رضایی و همکارانش در بسیج رسانه در یک فضای صمیمی همراه با تب و تاب رقابت خبرنگاران و مشارکت حدود ۱۳ مدیر دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

این جشنواره در آخرین روزهای دولت سیزدهم برگزار شد تا هم خدمات دولت منعکس شوند هم خبرنگاران برای تولید محتوا و قدرت تنظیم و انتشار خبر با هم رقابت کنند.

تجربه نخست استان در این زمینه بود و برخی نقایص هم وجود داشت؛ سالن دولت محل برگزاری این جشنواره بود که محلی تخصصی و مناسب برای آن نبود.

سیستم‌های صوتی چندین بار به ویژه در هنگام سخنرانی مدیرکل ارشاد و رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کار افتادند و دقایقی برنامه‌ها متوقف شد.

رسانه‌ها در ۲۰ تیم گروهی و انفرادی با شور و هیجان خاصی تلاش می‌کردند، محتوای جدید و خلاقانه‌ای منتشر کند‌؛ هر تیمی در گوشه‌ای مشورت می‌کرد و برخی در حال ضبط تصویر و برخی در حال یادداشت‌برداری بودند و مدیران نیز در وقت‌های ۲۰ دقیقه‌ای مهمترین اقداماتشان در سه سال اخیر را بازگو می‌کردند.

در میان مدیرانی که به این جشنواره آمدند و در مقابل خبرنگاران قرار گرفتند، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل آب منطقه‌ای بیشترین خبرها را داشتند که در میان حرف‌هایشان، خبر خوش هم کم نبود.

دو‌ تن از مدیران دستگاه‌های مهم اداری که باید می‌آمدند و پاسخگوی عملکردشان می‌بودند، نیامدند و از زیر بار پاسخگویی فرار کردند؛ مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت برق استان این دو مدیر بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به جشنواره نیامد و معاونش را به جای خودش فرستاد و مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش هم در غیاب سرپرست این اداره‌کل، راوی اقدامات شاخص دولت سیزدهم در این بخش شد.

در میان خبرها و جملاتی که مدیران مطرح می‌کردند، برخی جملات خاص بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ادعای جالب و البته امیدبخشی داشت؛ او‌ گفت که با اتمام پروژه‌هایی آبی در بخش کشاورزی که نهایتا تا سال ۱۴۰۳ خواهد بود، به روزی می‌رسیم که دیگر، کشاورزان ما برای دریافت وام به رییس بانک التماس نمی‌کنند بلکه مدیر هر بانک در مزارع و واحد‌های تولیدی، دفتر و دستکی می‌زنند تا بتوانند گردش مالی ایجاد شده در بخش کشاورزی استان را جذب کنند.

آرش مصلح گفت که التماس برای دریافت وام جای خود را به التماس برای سپرده‌گذاری کشاورزان در بانک‌ها می‌دهد و این تحول به زودی و با آبی شدن ۵۰ هزار هکتار زمین دیم، محقق خواهد شد.

مصلح همچنین از سد آبریز و روند کند اجرای آن از سال ۹۰ تا الان گفت و از مسئولیت گرفتن یک « زن» برای نهایی کردن مطالعات و روند اجرایی آن خبر داد؛ او‌ گفت شاید قفل این سد بعد از ۱۳ سال به دست توانمند یک زن باز شود.

از دیگر حواشی جالب این جشنواره، خاطره مدیرعامل آب منطقه‌ای از نحوه دریافت مجوز آب‌رسانی به دیشموک و چاروسا بود.

مصلح گفت که پاورپوینتی ۸۰ صفحه‌ای را در دفاع از ضرورت یک پروژه به وزارت بردم، در جلسه دفاع و توجیه در ابتدای صحبتم خیلی گذرا از مصیبت افزایش خودکشی‌ها در استان گفتم که یکی از مقامات من را راهنمایی کرد که پاورپوینت را کنار بگذارم و از این حرف‌ها در دفاع از پروژه بگویم و منم همین کار را کردم، لبتاپ را بستم و مسیر صحبت‌هایی را عوض کردم؛ می‌خواهم بگویم  آن جمله خودکشی بیش از پاورپوینت علمی و فنی ۸۰ صفحه‌ای به درد ما خورد و مجوز چند پروژه را گرفتیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای این را هم گفت که فشارهای اخیر رسانه‌ها و تعابیری چون «زنان گوجه‌چین در بهبهان» در پیشبرد اهداف شرکت امور آب بسیار راهگشا بوده و به درد خورده و ما همواره نقدهای رسانه‌ای را به تهران منعکس می‌کنیم‌.

مصلح در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یکی از خوشحال‌کننده‌ترین روزهای عمرم روزی است که پروژه آب‌رسانی به لیکک تمام شود چرا که هم خودم استارت آن را در سال ۹۰ زدم و دوست دارم خودم هم افتتاحش کنم و هم اینکه در این پروژه آسیب روحی و جسمی دیدم، انگشتم شکست، به شورای تامین احضار شدم و .. اما خسته نشدم و با انگیزه این پروژه را با همکارانم به پیش می‌بریم.

بیان خاطرات به همین ختم نشد و مدیرکل ارتباطات و فناوری استان هم از خاطره‌اش در یکی از روستاهای زیلایی گفت.

محمود رادمنش گفت: در طول خدمتم، هیچ صحنه‌ای برایم جذاب‌تر از این صحنه نبود که وقتی روستایی دورافتاده را به اینترنت مجهز کردیم چند ماه بعد برای ماموریتی به آنجا رفتیم و قصد خرید گیاه دارویی « قارچ و کنگر» را داشتیم، راننده‌ام از یک خانم میانسال  دستفروش روستایی قیمت قارچ و کنگر را پرسید و او نیز بلافاصله گوشی‌اش را از جیب خارج کرد و با یک سرچ به ما گفت که قیمت این گیاه محلی چقدر است.

مدیرکل ارتباطات افزود: اینجا بود که به طور ملموس، اثر یک خدمت بر زندگی مردم را دیدم و لذت بردم؛ راننده‌ام گفت با گسترش اینترنت در روستاها، مردم آگاه‌تر شدند و کسی نمی‌تواند سر آنها کلاه بگذارد بلکه آخرین قیمت‌های روز دنیا را می‌دانند.

رادمنش خبر خوش دیگری هم داشت: او گفت که در استان فشار زیادی روی شبکه اینترنت موبایل‌ها است و برای همین سرعت گاها بسیار پایین می‌آید،  ما با گسترش فیبرنوری به درب منازل و تقویت زیرساخت‌های مخابراتی، سرعت اینترنت در مناطقی از استان مانند دهدشت که اکنون مردم ناراضی هستند را تا صد برابر افزایش و هزینه آن را تا یک دهم کاهش خواهیم داد.

مدیرکل ارتباط همچنین از حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزها خبر داد و گفت: با راه‌اندازی درگاه‌های الکترونیکی صدور مجوزها، این امضاهای خاص معنایی ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم از سخت‌ترین روزهای خدمتش در ایامی که ارز ترجیحی حذف شد و قیمت‌ها آزاد شدند گفت و به بیان برخی خاطرات در این روزها پرداخت.

معتمدی‌پور گفت: هزینه‌های تولید به ویژه نهاده‌های دامی به یکباره به هفت برابر رسید، تولیدکننده از ما انتظار داشت و مصرف‌کننده هم انتظار داشت، هر دو هم حق داشتند، عمده واحد‌های تولیدی ما تعطیل شدند و روزهای سختی را سپری کردیم اما امروز از نقطه‌ای که فقط ۱۹ درصد واحد‌های دام  ما فعال بودند به حدود ۶۰ درصد رسیدیم و خستگی از تنمان بیرون رفت.

بعد از سخنرانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، یکی از خبرنگاران خطاب به او گفت که در یک دهه اخیر یکی از تیترهای پرتکرار ما، در مورد کمبود مرغ در بازار بود و از یادمان نمی‌رود که در روزهای نخست دولت، استاندار در جلسه شبانه‌ای در جهاد، به دلیل کمبود مرغ در بازار، جلسه را ترک کرد و انتقادات شدیدی از وضعیت آن روز داشت اما باید انصاف داشت و گفت که در یکسال اخیر، ثبات امیدوارکننده ای در بازار مرغ به وجود آمد و کمتر روزی بوده که مرغ در بازار نباشد.

این خبرنگار به مزاح گفت که معتمدی‌پور، سرگرمی ما خبرنگاران را با آن تیترهای جذاب با طعم مرغ را خراب کرد.( خنده حضار)

رییس پارک علم و فناوری استان هم خبری داد که با اهداف جشنواره همسو نبود و امیدی در آن نبود؛ افتخاری گفت که کشور ما از نظر تولید علم به ثروت در رتبه ۵۳ دنیا قرار دارد!

او که در واپسین روزهای عمر دولت سیزدهم و در ایامی که کشور در عزای رییس جمهور بود، به مسئولیت رسید از همه مدیران قبل از خودش برای راه‌اندازی و توسعه این پارک علمی قدردانی کرد.

رییس پارک علم و فناوری البته خبرهای خوبی هم داشت و گفت که در کهگیلویه و بویراحمد شرکت‌های دانش‌بنیان، زنبورهای گرده افشان، چسب زخم دیابتی، داروی اگزما برای اولین بار در کشور، داروی تحریمی سنگ‌کلیه، چندین نوع مواد شوینده با پایه عصاره گیاهان دارویی و نرم‌افزار‌های ردیاب تولید می‌کنند.

افتخاری این را هم گفت که می‌خواهم مدیریتی را در این پارک حاکم کنم که همه نخبگان و صاحبان ایده در استان و کشور به پارک ما دعوت شوند و با ایده‌ها و تولیدات فناورانه، به استان کمک کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم که به نمایندگی از رئیس دانشگاه به جشنواره آمده بود گفت ما تنها نهادی هستیم که از تولد تا مرگ افراد نقش داریم و تنها دستگاهی که فقط و فقط باید با خودش مقایسه شود همین دانشگاه علوم پزشکی است.

دهبانی همچنین از استخدام ۲۳۵ نیرو، ۶۰ نیروی حراستی، ۴۰ روانشناس و ۲۰۲ بهورز در این سه سال خبر داد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای در حاشیه این جشنواره گفت که یک در دفتر رییس‌جمهور شهید، چند اسکناس دو هزار تومانی به من هدیه دادند که به کمک همین خاطره در سفر آیت‌الله رئیسی سه هزار میلیارد اعتبار برای پروژه‌ها گرفتیم.

—————————–

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

——————————–