پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

نماینده مردم بویراحمد و دنا در چرخشی آشکار و عجیب، مخالفت‌های تندش را با احداث سد خراسان کنار گذاشت و در یک نشست خبری با چرخشی نرم گفته است ما غریادهایمان را زدیم اما گویا خود مردم موافق احداث سد هستند! او این ادعا را به «آیت‌الله»نسبت داد! آقای روشنفکر دلش را به همین خوش کرد که مجوز گرفتیم تا زمان تکمیل این سد، خدمات آب و برق به مردم می‌دهیم.

به گزارش ریواس جنوب، صحبت‌های ناامیدکننده آقای روشنفکر در نشست خبری خود موجی از تنش و اعتراضات مردمی و مقامات محلی را در منطقه سادات محمودی و دیگر دلسوزان محیط زیست در پی داشته است‌.

یکی از دهیاران  در همین زمینه گفته است: تغییر مواضع و چرخش‌های آقای نماینده برای اولین بار نیست و مسبوق به سابقه است.

یکی دیگر از فعالان اجتماعی منطقه بویراحمد نوشت: مسیولان استانی در همه ادوار نشان داده‌اند که لیاقت پاسداشت از منابع خدادادی و ثروت‌های بی‌نظیر این دیار را ندارند.

نکته دیگری که در صحبت‌های آقای روشنفکر جای تحلیل و بررسی دارد این است که او بر چه مبنایی گفته است عمده مردم منطقه برای احداث سد رضایت داده‌اند؟ این رضایت کجا و توسط چه کسانی ثبت شد که خود مردم و رسانه‌ها از آن بی‌خبر هستند؟

جالب است که آقای روشنفکر گفته که هم آیت‌الله به من گفته و هم خیلی از مسئولین به من گفتند که مردم موافق احداث سد هستند!

این جمله آقای روشنفکر در حالی است که او نماینده و وکیل مردم است اما از نظر مردم بی‌اطلاع است و استناد به حرف بقیه مسئولان می‌کند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا همچنین در یک جای دیگر نیز از آیت الله حسینی مایه می‌گذارد و می‌گوید که وقتی به آیت الله گفتم مردم‌ منطقه از احداث این سد آسیب‌ می‌بینند او هم پاسخی منطقی داشت و گفت که بالاخره کار سد شروع شده، اعتباراتی هزینه شده و…..

این مواضع به معنای تسلیم او در مقابل احداث این سد است! تسلیمی که به گفته خود آقای روشنفکر بعد از دو تذکر به وزیر در مجلس انجام سده است!

مهدی روشنفکر و نماینده ولی فقیه

در همین زمینه، سایت کبنا نیز نوشته است؛ صحبت‌های مهدی روشنفکر_ نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در نشست با خبرنگاران در خصوص سد خرسان ۳ موجب مجادله در فضای مجازی و رسانه‌ای شده است.

در هفته های اخیر روشنفکر یک بار به شدت به سد خرسان ۳ تاخت و ضمن مخالفت با احداث سد، خطاب به مسوولان وزارت نیرو اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی تشنه مانده، مردم سادات محمودی آب خوردن ندارند، باغاتشان خشک شده بی‌توجهی می‌کنید و برای‌تان مهم نیست ولی کنار مردمان دیار من که لب تشنه مانده‌اند می‌خواهید آب را به دیگر مناطق انتقال دهید.

او همچنین گفته بود که سد خرسان ۳ جزء مصیبت هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

اما روشنفکر در نشست خبری خود با رسانه‌ها یکباره از مواضع قبلی خود کوتاه آمد و با چرخشی ۱۸۰ درجه ای از مواضعش به نحوی صحبت کرد که گویا مخالفت چندانی با ساخت سد خرسان ۳ ندارد. او گفت: برای ساخت سد بخش زیادی از مردم رضایت دارند.

همین حرف‌های سبب واکنش جمعی از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای دهستان سادات محمودی شد.

 دهیاران و شورای اسلامی روستا‌های دهستان سادات محمودی به صحبت‌های روشنفکر واکنش نشان دادند و در نامه‌ای نوشتند؛ مسئولان استانی در تمام ادوار نشان داده‌اند لیاقت پاسداشت منابع خدادادی و گنج‌های سرزمین زاگرس را ندارند.

زاگرس مظلوم‌ترین استان‌های کشور را در خود نگهداری می‌کند تا مردمش صرفاً از باب ثروت‌های طبیعی بتوانند روز را به شب بگذرانند و مافیا در تمام حوزه‌ها توانسته این سرزمین را چپاول و غارت نماید. آنجاییکه ۲۵٪ منابع تولید ناخالص نفت و گاز کشور در این استان بوده و دریغ از وجود پالایشگاه، پتروشیمی (گرچه گچساران هنوز هم به تولید نرسیده)، صنایع تبدیلی و توزیعی که برایمان رقم نخورد و امروزه با همت استان‌های همجوار و فلات نشینان همه صنایع تصاحب شده‌اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر غرق در ثروت و منابع طبیعی است که محدودیت‌های قانونی منابع اشاره شده باعث گردیده خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها در مراحل اخذ استعلام هم به فراموشی سپرده شود تا جاییکه برای آب سادات محمودی باید تانکر تأمین نمود و زیرساخت‌های این دهستان سال‌ها با نقشه‌های مهندسی شده مافیای آب، بلاتکلیف بماند و حجم عقب ماندگی آنچنان گردد که وعده‌های پوچ سد سازان باعث گردد عده‌ای موافق فروش سرزمین خود باشند گرچه از تبعات مهاجرت و آثار‌های مخرب آن بی‌اطلاعند.

اینجاست که نماینده مردم باید موضوع سد و آثار زیانبار اجراء و مهاجرت مردم را بدوا برای جامعه هدف، شفاف نماید و مردم همگی به احترام سال‌ها مقاومت در این حوزه مطالبه‌گر توسعه متوازن و تأمین زیرساخت‌ها شود اما با گذشت کمتر از یک ماه مصاحبه قبلی خود را نقض و در چرخشی خارج از اصول، ضمن عدم توجه به وظایف قانونی خود در قبال نظارت بر قوانین با توجیه موافق بودن عامه مردم برای اجرای سد خرسان ۳ در گزارشی که ۳.۵سال عملکرد را تشریح داده بود، رسما خود را مقابل حقوق و مطالبه مردم قرار دادید گرچه این نوع رفتار‌ها مسبوق به سابقه بوده و جای گلایه از نماینده کنونی نیست.

ساخت سد خرسان ۳ در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری محل مناقشه بین مخالفان و موافقان «سد» شده است. بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان با ساخت سد خرسان ۳، ۱۷ روستا زیر آب خواهد رفت و بخش مهمی از تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد برای همیشه ناپدید می‌شود و جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر مجبور به کوچ اجباری می‌شوند. علاوه بر این مسئله برخی از کارشناسان می‌گویند؛ ساخت سد موجب تغییر اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود و با توجه به اینکه این استان روی گسل‌های زیادی واقع شده است، ساخت سد فعالیت این گسل‌ها را تشدید می‌کند و احتمال وقوع خسارت جانی و مالی وجود دارد.