پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

 

در مظلومیت و غربت حوزه فرهنگ همان بس که اعتبارات همه بخش‌ها به ریال مشخص است اما وقتی نوبت به فرهنگ می‌رسد، می‌گویند یک در هزار و یک درصد فلان اعتبار و این اعدادی که هیچ‌وقت معلوم نشد، چقدر هستند و‌ کجا هزینه شدند در آن سو نیز تنها فهم مدیران ما از حوزه گسترده فرهنگ، فقط خواندن نماز و برگزاری دعای زیارت عاشوراست!

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، در دو دهه اخیر متولیان استان کهگیلویه و بویراحمد تا توانستند بر سر فرهنگ و اهالی فرهنگ، کلاه گذاشتند و تفاوتی هم نمی‌کند کدام دولت و کدام مسئول، متاسفانه به یک رویه تبدیل شده است.

هر چند روی کاغذ تمامی ادارات در حوزه فرهنگ اعتبار دارند اما ناشفاف بودن مبلغ این اعتبارات موجب شده که مطالبه‌گری در این خصوص انجام نشود و مدیران هر هزینه‌ای در این حوزه را با توجیهات خاص کافی بدانند، هر کاری را در حوزه فرهنگ تعریف کنند و نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات نیز یا سکوت کند یا اغفال سود و یا هم متقاعد شود و با این دست مدیران همراهی کند.

بی‌توجهی‌ها به حوزه رسانه و هنر به عنوان دو ضلع اساسی مقوله فرهنگ در این استان مشهود و ملموس است و عمده مدیران این استان کار فرهنگی را فقط چاپ بنر یک آیه قرآن کریم در نمازخانه می‌دانند که در همین کار هم می‌لنگد و نمازخانه‌های ادارات ما هم خالی از نمازخوان شدند؛ مدیران ما باید بدانند که کار فرهنگی از ترویج اخلاق حسنه و پرهیز از دروغگویی در بین همکاران گرفته تا آموزش اسراف در منابع آب و برق به فرزندان همکار تا حفظ منابع طبیعی و کارهای رسانه‌ای و تقویت خبرنگاران تا آموزش آبدارچی اداره در نحوه پذیرایی از مهمانان و اعضای جلسه، تا اهمیت بیت‌المال و تکریم مردم تا ازدواج آسان و هزاران مورد ریز و درشت، برای این‌ها باید پول خرج کرد و درست هم خرج کرد.

اخیرا، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در یک موضع‌گیری به‌جا به داستان یک درصد و یک در هزار و… انتقاد کرد و گفت: باید اعتبارات فرهنگی در هر اداره مشخص باشد و به مردم نیز اعلام شود.

بر اساس این گزارش، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان گفت: اینکه گفته می شود یک یا پنج درصد اعتبارات دستگاه ها فرهنگی است اشتباه است، باید این اعتبار مشخص باشد.

حجت‌الاسلام عبودی در جلسه دبیران فرهنگی منطقه پنج وزارت نیرو در یاسوج گفت: اینکه گفته می شود یک درصد و یا پنج درصد بودجه سازمان ها مربوط به فرهنگ است محقق نشده چرا که برخی از مدیران ادارات می‌گویند یک ریال بودجه فرهنگی نداریم.

وی افزود: مسئله فرهنگ مهمترین مسئله و در تریبون هم می‌گویند زیربنای همه مسایل است و اگر هم به آن خوب بپردازیم مابقی مسائل هم درست می شود.


حجت الاسلام عبودی با بیان اینکه لازم است مسائل فرهنگی برنامه ریزی مدون داشته باشد و متاسفانه ندارد، گفت: بودجه های فرهنگی یک بودجه معین و مشخص شود در این زمینه برای دستگاه، که مدیران می‌توانند از آن استفاده کنند.


رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان افزود: اگر مشخص نشود بودجه فرهنگی نمیتوان درست آینده نگری کرد و فقط می‌توان به صورت مقطعی جلو رفت.


وی گفت: می گویند یک درصد بودجه همه ادارات باید در حوزه فرهنگی هزینه شود، باید با کی بشینیم و چطور مشخص کنیم؟ هر وقت صحبت کردیم، می‌گویند که چیزی نداریم و می‌توانم یک پنجاه تومنی از جیب خودم بدهم!


وی با بیان اینکه هیچ چیزی مشخص و روشن نیست در حوزه بودجه فرهنگی ادارات، خطاب به مدیر فرهنگی وزارت نیرو گفت: لازم است که این موصوع مشخص شود لذا می‌بینم اگر مدیرعامل تغییر کند قصه و کار فرهنگی هم عوض می شود.


وی گفت: اینکه می گویند جهادی کار کنید نگاه بودجه نکنید این اشتباه است، باید بودجه بدهیم تا کار خوب انجام شود.


حجت الاسلام عبودی گفت:ما در دستگاه ها خیلی نیاز به کار فرهنگی داریم، و منظور از مباحث فرهنگی خواندن نماز نیست، غیر از اینا و ارتباطی که باید بین نیروها باشد، همه مسایل فرهنگی مهم هستند.


وی افزود: خلاء مباحث قرانی را می توانیم در دستگاه ها پر کنیم و باید ادامه پیدا کند در بین خانواده ها که خیلی مهم است.


وی گفت: اساس کار فرهنگی عمل انسان است، اگر همه کار انجام دهد اما دروغی بگوید نتیجه عکس شده و فرار از دین صورت میگیرد.

انتهای پیام/