پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

روایتی کامل از نخستین ستاد قضایی رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد

ستاد قضایی رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد در روزی که دادستان یاسوج آن را یوم‌المرحمه خوانده بود و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مدیریت حساب شده‌ای بر جلسه داشت، با تدبیر و حرکتی جهادی همراه با استدلال و حمایت، دستوراتی راهگشا برای رفع موانع در سد راه ۷ تولیدکننده این استان برداشت.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، ستاد قضایی رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد، امروز به ریاست رئیس‌کل دادگستری استان و با حضور معاون پیشگیری دادگستری و دادستان مرکز استان برگزار شد.

سید عیسی حسنی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زودتر از همه به جلسه آمد اما برای حضور دیگر اعضا ، جلسه با کمی تاخیر آغاز شد و ابتدا دادستان و بعد از آن مدیرکل دادگستری وارد جلسه شدند.

ابتدا آقای حسنی جلسه را آغاز کرد و از مکتب شهید رییسی و روحیاتش هم در دستگاه قضا و هم در دستگاه مجریه گفت و تاکید کرد که ما با اشخاص کاری نداریم و آنچه می‌تواند الگو شود مکتب شهدایی چون شهید رجایی و شهید رییسی است.

حسنی بلافاصله وارد دستور کار شد؛ و از مجری نخستین طرح مشکل‌دار در حوزه دام و طیور دعوت کرد تا حرف‌هایش را بزند اما مجری این طرح به جلسه نیامده بود و معاون دام و طیور جهاد کشاورزی عذر او را موجه دانست هر چند آقای حسنی ابتدا از این دستور کار عبور کرد اما در میانه جلسه به این طرح برگشت و تا مشکلات این طرح حتی در غیاب مجری آن مطرح شوند.

حسنی گفت که این طرح فعال است اما مبلغ اندکی به بانک توسعه تعاون بدهکار است؛ او بعد از این، توضیحات نماینده بانک توسعه تعاون را هم شنید و نهایتا با جمع‌بندی نظرات اعضا و دادستان، مصوب شد که نسبت به استمهال، رفع مسدودی حسابها و… اقدام شود و نماینده بانک نیز دستور قضایی این ستاد را پذیرفت و آمادگی بانک را برای پرداخت یک وام دیگر و تسویه بدهی آن اعلام کرد.

طرح بعدی که مطرح شد، یک طرح گردشگری بود که مجری آن فردی سالخورده و جانباز ۴۰ درصد بود که دخترش دست او را گرفته بود و به جلسه آورده بود.

خانم نیک‌پی توضیحاتی داد و نهایتا خواسته‌اش این بود که منابع طبیعی و گردشگری برای اجرای طرحش، او را همکاری کنند.

نماینده منابع طبیعی نیز گفت که قرارداد اولیه این طرح برای باغداری و به متراژ ۲۴ هزار متر بوده اما به دلیل عدم پیشرفت فیزیکی باطل و نهایتا برای طرح گردشگری ۸ هزار متر به صورت احاله مدیریت به او داده شد که ما راهی جز اجرای قانون نداریم.

ستاد قضایی رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد

حسنی در پاسخ او گفت که این طرح به دلیل معارضات اجتماعی اجرا نشد و پیشنهاد می‌کنم فرصت مجددی به او داده شود.

او البته خطاب به خانم نیک‌پی گفت که تا الان مشکل زمین داشتید اما باید شرایط مالی و منطقه‌ای اجرای طرح را بررسی کنید که فردا درگیر بانک، معوق و ضامن و… نشوید و طرح با شکست مواجه نشود.

دادستان نیز در همین زمینه خطاب به خانم نیک‌پی که در کنار پدر سالخورده اش نشسته بود گفت که باید بگویید دقیقا چه زمانی برای شروع طرح گردشگری خود نیاز دارید؟ ما به شما ۶ ماه فرصت می‌دهیم که کارتان را شروع کنید اما اگر منتظر تسهیلات هستید دیگر اسمش سرمایه‌گذاری نیست، نمی‌شود هم زمین دولتی هم تسهیلات دولتی! باید با سرمایه شخصی شروع کنید و در ادامه مسیر چنانچه منابع طبیعی گزارش آغاز عملیات این طرح را اعلام کرد، برای تسهیلات نیز حمایت می‌شوید‌‌.

حسنی نیز در تکمیل صحبت‌های دادستان گفت که مجری این طرح به صورت مکتوب، شروع اجرای طرحش را به ستاد قضایی رفع موانع تولید اعلام کند.

نهایتا به این طرح ۶ ماه فرصت داده شد.

دستور کار بعدی طرح مشکل یک تولیدکننده ماهی بود که می‌خواست در مزرعه‌اش یک واحد تکثیر بچه ماهی برای مصرف خودش احداث کند اما به دلیل بخشنامه‌های موجود و رعایت فاصله با روستا و دیگر طرح‌ها و… نظام دامپزشکی با آن مخالفت کرد.

موضوعی که باعث شد، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، یک موضوع کلیدی را باز کند که می‌تواند گره از کار تولید بردارد و مشکل بسیاری از طرح‌های کشاورزی و صاحبان آنها را رفع کند.

آقای حسنی گفت: حقیقتا این قانون رعایت فواصل طرح‌ها مردم را اسیر کرده و خیلی‌ها در لای این بخشنامه‌ها گیر افتادند! این کار هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و اگر بخواهیم این بخشنامه‌ها را دقیق رعایت کنیم به دلیل جنگل و چشمه و دره و رود و روستا عملا هیچ مجوزی به دلیل نزدیکی به این‌ها و عدم رعایت فاصله نباید صادر شود! اما شرایط استان ما خاص است و از مدیران می‌خواهم که مکاتبه کنند و این فواصل را برای استان ما متناسب‌سازی کنند.

وی افزود: قبلا که این پیشرفت علم و تکنولوژی را نداشتیم، می‌گفتند در ایجاد طرح‌ها، فاصله‌های صد متری را رعایت کنند اما اکنون که علم پیشرفت کرده گاها می‌گویند ۲ کیلومتر! این که نمی‌شود!
حسنی گفت که این موانع باید از تهران رفع شوند و گرنه مدیر استانی ما هم حق دارد که قانون را رعایت کند و مجبور است.

در ادامه طرح این مبحث، اسحاق رستمی، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان در خبری خوش از ابلاغ وزیر اقتصاد به وزیر جهاد کشاورزی و اصلاح و حذف بسیاری از فواصل طرح‌های کشاورزی خبر داد که البته با مخالفت مدیر جدید نظام دامپزشکی قرار گرفت؛ آقای عبدالی گفته بود این در حد پیشنهاد است و تا به ما ابلاغ نشود ملاک عمل ما نخواهد بود!

آقای صادقی، مدیر سابق نظام دامپزشکی که هفته قبل تودیع شد و او را به مدیری سخت‌گیر در اجرای مقررات می‌شناسند، در کنار مدیر جدید نظام دامپزشکی نشسته بود و به او کمک می‌کرد.

صادقی گفت: سخت‌گیری‌های ما دقیقا در حمایت از تولید است چرا که اگر نکات بهداشتی و… رعایت نشود شاهد تولید سالم و پایدار نخواهیم بود.
عبدالی، مدیر جدید نظام دامپزشکی تقریبا تا پایان جلسه همین خط و مشی را ادامه داد و از رعایت قانون و رعایت فواصل و حرائم طرح‌ها می‌گفت و در مورد طرح ماهی که می‌خواست درون همان مزرعه بچه ماهی تولید کند تا به بیرون وابسته نباشد، گفت که این طرح هیچ کدام از فاصله‌ها را نه با ماده نه با روستا نه با سایر طرح‌ها رعایت نکرده و این بخشنامه جدید هم به ما ابلاغ نشده است.

بعد از آن، حسنی ادامه داد: البته من یک نکته را بگویم که مصوبات ستاد قضایی رفع موانع تولید برای همه مدیران لازم‌الاجراست و با اجرای این دستورات قضایی، هیچ مسئولیتی متوجه مدیر نیست‌؛ حالا این خبر خوش حذف فواصل درست باشد یا نباشد وقتی اینجا مصوب می‌شود دیگر منعی بر سر راه مدیر برای همکاری با مردم و حمایت از تولید نیست.

سید علی ملک‌حسینی در ادامه این بحث با بیان اینکه قصد داشتم در پایان جلسه جمع‌بندی کنم اما با توجه به حضور مدیرکل دادگستری جمع‌بندی پایانی را وی خواهند داشت و من اینجا به مدیران عزیز عرض کنم که معنای جهش تولید با مشارکت مردم این نیست که مدیران پشت میزهای خود بنشینند تا کسی به آنها مراجعه کنند بعد بخشنامه را نگاه کنند و بگویند نمی‌شود و مانع ایجاد کنیم! بله درست است هیچ تولیدی نباید ضرری قطعی برای استان و جامعه و همسایگان خود داشته باشد اما بدانید که خط و مشی سعید رییسی هم حل مشکل مردم بود لذا از پشت میزهای خود بلند شوید و اگر جایی هم بخشنامه‌ای مانع ایجاد کرده، راهکار قانونی و منطقی پیدا کنید، مدیر را برای همین گذاشتند مدیر!

اینکه مدیر از اتاقش بیرون نیاید و ازطریق گوگل بگوید این فاصله و این حریم رعایت نشده، یعنی مانع درست کردن برای تولید، گاهی فاصله یک طرح با یک روستا کم است اما یک ترانشه یک تپه یا اختلاف ارتفاعی بین آن طرح و روستا یا این طرح به طرح دیگر است و می‌شود راهکاری داد که هم کار غیرقانونی نباشد هم مشکل مردم را حل کرد.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مدیران نترسند، دستگاه قضا کاملا حامی مدیری است که برای رفع یک گره و حتی رفع موانع قانونی نیز راهکار و تدبیر دارد البته نه تدبیر و خلاقیت برای رفع مشکل نورچشمی‌ها و نزدیکان خودشان بلکه تدبیری که از روی اخلاص و برای عموم مردم باشد.

ملک‌حسینی این را هم گفت: ما در ستاد قضایی رفع موانع تولید به کمک کارشناسان تخصصی خود دستگاه‌ها برای رفع موانع تولید راهکارهای منطقی تصویب می‌کنیم و مدیرانی که از تعرض دستگاه قضا و سازمان بازرسی نگرانند اطمینان داشته باشند ما پاسخگوی همه مصوبات ستاد قضایی هستیم و مدیران در اجرای این مصوبات، نگران هیچ چیز نباشند.


وی در ادامه دستور تشکیل کارگروهی تخصصی از بین کارشناسان دستگاه‌های اجرایی را داد که اولا بررسی کنند بخشنامه اصلاح برخی موانع تولید از جمله اصلاح فواصل و حرائم ابلاغ شده است یا نه، دوما در بازدیدهای میدانی راهکاری علمی و منطقی به ستاد اعلام کنند تا اینجا تصویب شود و مدیران برای رفع مشکلات مردم و موانع تولید، دستشان باز شود.

دادستان یاسوج در ادامه به نکته اساسی اشاره کرد و گفت که آنجایی که ما یک طرح تولیدی را برای فاصله چند متر کم و زیادش مثلاً با جاده یاسوج به شیراز نمی‌دهیم، سوال من این است آیا همین جاده، دقیقا مطابق قانون استانداردهای یک جاده بین استانی ساخته شده است؟ طبیعی است شرایط کوهستانی ما اجازه ساخت چنین جاده‌ای را نمی‌دهد حالا وضع طرح‌های تولیدی ما هم همین است باید نگاه حل مشکل حاکم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه گاها مدیران به طرحی که سال‌ها ساخته شده هم گیر می‌دهند، یا چند طرح کنار فلان جاده با یک فاصله یا حتی فاصله کمتر از جاده ساخته شدند، برای صدور مجوز یک طرح دیگر، مانع ایجاد می‌کنیم، این‌ها بد است.

نهایتا با مصوبه ستاد قضایی مشکل عدم رعایت فاصله و حریم برای چند طرح با اخذ تعهد از مجریان و تولیدکنندگان برای پذیرش خطرات و خسارات احتمالی حل شد.

در ادامه مشکل تکراری دیگری برای نزدیکی یک طرح پرورش ماهی با یک طرح برنجکوبی مه از قضا مربوط به دو برادر بودند مطرح شد و بعد از بحث و تبادل نظر مصوب شد که با تدابیری همچون سرپوشیده کردن برنجکوبی و… عدم رعایت فاصله این دو طرح نیز نادیده گرفته شود.

بعد از این مصوبه بود که دادستان گفت: الیوم، یوم‌المرحمه، یعنی امروز روز رحمت است و همه طرح‌ها مصوبه موافقت گرفتند.

آخرین دستور کار این نشست مهم، درخواست یک طرح ماهی در روستای گردوکنگک برای افزایش ظرفیت بود که طرح زیر دست آن معترض بود.

در پایان دادستان دستور داد تا کارگروهی به ریاست شیلات استان تشکیل و بررسی کنند که آیا افزایش مجوز در طرح بالادست خطراتی برای طرح زیر دست دارد یا نه و بعد از اعلام نظر کارشناسی کارگروه شیلات، ستاد قضایی تصمیم لازم را خواهد گرفت.

در هنگام مطرح شدن این مشکل، یکی از مدیران در دفاع از طرح بالادست و دیگری در دفاع از پایین دست صحبت کرد که آقای افراسیاب، رییس‌کل دادگستری تذکر داد و گفت که این دو عزیز تولیدکننده ما دو همسایه هستند که قطعا اختلافات خود را کنار می‌گذارند لذا مدیران برای رفع مشکلات این دو طرح و آرامش طرفین تلاش کنند.

دادستان نیز گفت که گاهی مجوز تولید ۹۰ تنی برکتی به مراتب بیشتر از ۹۰۰ تن دارد و انتظار می‌رود در اختلافات خود حق همسایه‌گری و نداشتن طمع و برکت مال را لحاظ کنیم.

گزارش از کریم بنام

انتهای پیام/